• Anonym (mamma)

Min son är så deprimerad och nu rasar allt!

Han går sista terminen i nian.. han har så hlg frånvaro att han riskerar att bli utan betyg i många ämnen.. Han ligger bara hemma och sover och är vaken med svår ångest på nätterna.. han medicinerar mot depressionen och har sömntabletter men det hjälper inte. Nu ska han in för utredning under april månad.. men vad fasen.. tiden rinner iväg och han kommer väl inte komma in på gymnasiet med dom betygen.. eller avsaknanden av betyg.. så vad händer med honom då?? Han kan ju inte bara gå hemma om dagarna och dra?? Vad finns det för alternativ för honom?

• Svar på tråden Min son är så deprimerad och nu rasar allt!
  • Klangskan

Hr du bra kontakt med skolans personal? Är de införstådda med hur han mår? Det är viktigt med kommunikation med dem och det bör finnas kurator på skolan. Kan hon/han i så fall tipsa om hjälp med litteratur och andra källor på nätet som din son kan finna hjälp i?

• Anonym (vivi)

Har han inte godkända betyg från högstadiet så kan han ju gå individuella programmet och läsa upp sina betyg. Men klarar han verkligen av att börja på något gymnasium om han är så deprimerad och har ångest?
    Min son har iofs godkända betyg från högstadiet men ngt gymnasium är i nuläget inte aktuellt för honom då han helt enkelt inte klarar av det pga svår ångest suicidförsök och depression. Han har varit hemma ett helt år nu med mig halvtidssjukskriven för att försöka motivera honom att göra något på dagarna och helt enkelt se till att han inte skadar sig. Min son står i kö för ett annat boende ett sk ungdomshem för ungdomar med neuropsykiatriska problem och där ska han sedan kunna få läsa in gymnasiet och förhoppningsvis må bättre.
    Det viktiga är ju ändå hur de mår i långa loppet för läsa in en gymnasielinje kan du ju göra när som helst i livet.
    Vad ska din son göra för utredning då?

• LadyK

Det fina med Sverige är faktiskt att han har alla möjligheter att räta upp sitt liv senare med utbildning. Det kanske är vad han behöver höra och vad ni behöver fokusera på nu när allt är jobbigt. Att allt inte är förbi. Han kanske har nog ångest som det är, hjälp honom att  ara klara av sig själv för tillfället, finns för honom på alla sätt som finns och ta hjälp av samtalsteapeuter. Så löser ni resten senare med antingen IV  eller komvux. Det är väldigt stort fokus för många ungdomar att ha en färdig mall med utbildning och mål redan i gymmnasiet, men det är ok att inte veta än. Det löser sig!!

• MariaKsk88

Jag tycker också ni ska fokusera på HONOM just nu, för om han redan mår dåligt och börjar oroa sig en massa för skolan kan det bli värre, och dessutom kan han ju inte ge allt.. bättre att han får plugga senare när han mår bättre, och det blir roligt för honom, och han slipper ha ångest hela tiden. Prata med din sons skola, med rektorn eller kuratorn, kanske be om ett elevvårdsmöte? Och prata med BUP också, de har erfarenhet om liknande situationer.

• Moonis

Jag lever med konstant ångest och kan lova att det inte bara är hemma och dra när man mår dåligt. Ångesten suger fruktansvärt mycket energi så även om det inte syns så jobbar ens huvud på högvarv hela tiden.
    Speciellt när du skriver att han är uppe med ångest om nätterna så måste det vara fruktansvärt jobbigt för honom.

Värsta ni kan göra är att ge skuld för detta med skolan för det kommer bara öka på ångesten utan se till att han kommer till BUP, får en bra kontakt och rätt medicinering.
    När han sen mår bättre kan han fokusera på utbildning igen.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (vivi) skrev 2010-03-06 00:31:48 följande:
    Har han inte godkända betyg från högstadiet så kan han ju gå individuella programmet och läsa upp sina betyg. Men klarar han verkligen av att börja på något gymnasium om han är så deprimerad och har ångest? Min son har iofs godkända betyg från högstadiet men ngt gymnasium är i nuläget inte aktuellt för honom då han helt enkelt inte klarar av det pga svår ångest suicidförsök och depression. Han har varit hemma ett helt år nu med mig halvtidssjukskriven för att försöka motivera honom att göra något på dagarna och helt enkelt se till att han inte skadar sig. Min son står i kö för ett annat boende ett sk ungdomshem för ungdomar med neuropsykiatriska problem och där ska han sedan kunna få läsa in gymnasiet och förhoppningsvis må bättre. Det viktiga är ju ändå hur de mår i långa loppet för läsa in en gymnasielinje kan du ju göra när som helst i livet. Vad ska din son göra för utredning då?
    Har också en son som är deprimerad med själmordstankar, hoppade av gymnasiet i höstas då han helt enkelt inte klarade av att fortsätta. Inga problem med betyg, eller skola dock.
    Det som nu är så jobbigt är det faktum att han bara är hemma. Det går inte att få honom att aktivera sig i någonting förutom TV/dataspel. Meningen är att han ska börja igen i höst, men det är ju en evighet dit! Jag går ständigt omkring och oroar mig för hur det ska bli.
  • Kali B

Jag har haft en period med ångest och depression.
    Att gå upp på morgonen var för jävligt, även fast jag var sjukskriven.
    Det enda som kunde vara en liten tröst var när klockan närmade sig åtta så man kunde ta sina svinstarka sömntabletter som däckade en tills morgonen.
    I och för sig hade man också ångest över att man skulle vakna.

Går det för långt så finns det risk att pojken inte kan ta sig från sängen tillslut.
    Kroppen orkar inget mer, så man varken vill eller fysiskt kan, man skulle alltså rasa ihop om någon försökte hjälpa en med den kraftmätningen.

Jag förstår att det låter underligt för en människa som inte har varit i den situationen, men man tror att man ska dö, kroppen tror och reagerar som att man ska dö. 

Finns det risk eller hot om självmord så ska BUP eller Psyk reagera NU.
    Det kan vara som att vänta in en infarkt...man gör liksom inte det.

Dataspel är antagligen en flykt om det skulle vara aktuellt.
    Försök dock att få honom sjukskriven.
    Det låter som att han är för illa där an för att gå i skolan.
    Försök att befria honom från den bördan så ni kan fokusera på att få pojken frisk igen.

Skickar många kramar! {#lang_emotions_heart}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Moonis
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-03-06 20:17:18 följande:
    Har också en son som är deprimerad med själmordstankar, hoppade av gymnasiet i höstas då han helt enkelt inte klarade av att fortsätta. Inga problem med betyg, eller skola dock. Det som nu är så jobbigt är det faktum att han bara är hemma. Det går inte att få honom att aktivera sig i någonting förutom TV/dataspel. Meningen är att han ska börja igen i höst, men det är ju en evighet dit! Jag går ständigt omkring och oroar mig för hur det ska bli.
    Så är det oftast när man är nere i depp/ångest, man orkar knappt ta sig upp på morgonen och ännu mindre göra något vettigt.
    När jag mår som värst sitter jag vid datorn, det är min flykt från verkligheten och ångesten. Det enda jag kan förmå mig att orka just då.

Får han bra hjälp?

Sen skulle han inte kunna börja igen till hösten så försök att inte gå på honom om det.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-03-06 20:17:18 följande:
    Har också en son som är deprimerad med själmordstankar, hoppade av gymnasiet i höstas då han helt enkelt inte klarade av att fortsätta. Inga problem med betyg, eller skola dock. Det som nu är så jobbigt är det faktum att han bara är hemma. Det går inte att få honom att aktivera sig i någonting förutom TV/dataspel. Meningen är att han ska börja igen i höst, men det är ju en evighet dit! Jag går ständigt omkring och oroar mig för hur det ska bli.
    Känner likadant.. Idag har han sovit hela dagen.. han vägrar gå till skolan.. När han väl är i skolan så blir det konflikter med lärare och andra elever..

Skolan känner till hur han mår och han har fått prata med psykologen där utan resultat. Han pratar bara om att han ska flytta till USA när han blir arton och han resonerar inte vettigt. Jag når honom inte..
  • Moonis
    Anonym (mamma) skrev 2010-03-24 13:45:38 följande:
    Känner likadant.. Idag har han sovit hela dagen.. han vägrar gå till skolan.. När han väl är i skolan så blir det konflikter med lärare och andra elever.. Skolan känner till hur han mår och han har fått prata med psykologen där utan resultat. Han pratar bara om att han ska flytta till USA när han blir arton och han resonerar inte vettigt. Jag når honom inte..
    Har dom utrett honom så han inte har mer som tex, biopolär mm.
  • Anonym (mamma)
    Moonis skrev 2010-03-24 13:51:45 följande:
    Har dom utrett honom så han inte har mer som tex, biopolär mm.
    Han ska utredas i april..
  • Moonis
    Anonym (mamma) skrev 2010-03-24 17:24:54 följande:
    Han ska utredas i april..
    Okej, vad bra. Då får ni lite mer klarhet kanske och han kan få rätt hjälp.
    Men kan förstå när du skriver att du inte kan nå honom för ofta går man in i sig själv när man mår så dåligt och sen är han ju mitt i känsliga tonåren som gör det hela säkert värre.
Svar på tråden Min son är så deprimerad och nu rasar allt!