• betzyb­etzy94­756
    Äldre 4 Mar 08:34
    3019 visningar
    2 svar
    2
    3019

    halsont och svårt att svälja

    Min 4,5 åring har jätteont i halsen och svårt att svälja. Är också ganska täppt i näsan. Han spottar ut spottet för det är så jobbigt ( igår gjorde han det hela tiden, i dag inte hela tiden)


    finns det något bra jag kan köpa för att lindra hans halsont, borde jag gå till vården med honom? Han har lite feber men verkar ganska ok än så länge (Började igår em.).
    :-O
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 08:38
    Han har också ont i magen och har haft det en längre tid som kommer och går. Vi har fått laktulos som han äter sen en tid tillbaka (två veckor).
  • Svar på tråden halsont och svårt att svälja
  • Farmac­euten
    Äldre 4 Mar 10:00
    #1

    Hej,
    det viktigaste är att din son kan svälja mat och dryck, han är lite för liten att använda halstabletter så ge honom dryck som han tycker om för att lena halsen, eller kanske glass! Mot nästäppa kan man använda nässpray och är han mycket slemmig kan han få slemlösande hostmedicin. Lite feber är vanligt vid förkylning och kan om han verkar besvärad dämpas med Alvedon eller Ipren. Att barn har ont i magen kan ha många orsaker, det är inte heller ovanligt vid förkylningar. Det har ni också fått hjälp med tidigare. Om han verkar väldigt trött och inte får i sig dryck bör du självklart kontakta vården.

    Farmaceuten Maria

  • betzyb­etzy94­756
    Äldre 4 Mar 21:49
    #2

    Tänk vad orolig man hinner bli! Min son har ätit pannkaka och kyckling och ris till middag så det har gått jättefort bra! Det var bara en besvärlig natt för honom så vi kom lindrigt undan denna gång. men han har lite feber kvar- så nu gäller det bara att roa en 4,5-åring inomhus några dar här... inte helt lätt! Men det behövs i alla fall ingen medicin till. Bästa kuren var nyponsoppa frusen till isglass! Det gick hem!

Svar på tråden halsont och svårt att svälja