• Anonym (Sofia)

Kan man LVU:a från den ena föräldern?

Om en förälder, tillika vårdnadshavare, missköter sitt barn och är en uppenbar risk för barnet... Kan då socialen LVU:a barnet från den "dåliga" föräldern och placera det hos den "bättre" föräldern?

• Svar på tråden Kan man LVU:a från den ena föräldern?
  • Fiyali

Nej, men det finns massa andra saker man kan göra. Lagen om vård av ungdom handlar juom att myndigheterna tar på sig ansvaret.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym

Jo det kan göras men det är bara socialtjänsten som akn göra så det enda du kan göra är att anmäla till dem.

• Fiyali
    Anonym skrev 2010-03-04 10:18:16 följande:
    Jo det kan göras men det är bara socialtjänsten som akn göra så det enda du kan göra är att anmäla till dem.
    Men är det verkligen den stämpeln det blir då? Är det inte en stämpel på föräldern istället?
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (soc.sekr.)

Ja det kan man.

• Anonym

Det kan hända ja, vi väntar själv på en sådan "placering". Dock kan det bara ske under en viss period och inte bestående då vad jag förstått det som.

• Anonym (soc.sekr.)
    Anonym skrev 2010-03-04 10:37:32 följande:
    Det kan hända ja, vi väntar själv på en sådan "placering". Dock kan det bara ske under en viss period och inte bestående då vad jag förstått det som.
    Nej sedan får ju den föräldern som barnet då bor hos ansöka om ensam vårdnad och boende utifrån att den andra föräldern är olämplig.
  • Fiyali
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2010-03-04 10:39:46 följande:
    Nej sedan får ju den föräldern som barnet då bor hos ansöka om ensam vårdnad och boende utifrån att den andra föräldern är olämplig.
    Tack för info!
    Jag trodde det bara var intremistisk vårdnad man kunde ansöka om i sådana fall!
    Kul när man lär sig något nytt!
  • Anonym (soc.sekr.)
    Fiyali skrev 2010-03-04 10:45:19 följande:
    Tack för info!Jag trodde det bara var intremistisk vårdnad man kunde ansöka om i sådana fall!Kul när man lär sig något nytt!
    Interimistiskt beslut kan det ju bli först om det behöver gå fort för då utreds det inte så noga innan beslutet, men det interimistiska beslutet följs alltid av ett "riktigt" beslut.
  • Fiyali
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2010-03-04 10:46:42 följande:
    Interimistiskt beslut kan det ju bli först om det behöver gå fort för då utreds det inte så noga innan beslutet, men det interimistiska beslutet följs alltid av ett "riktigt" beslut.
    Jo det har jag ju förstått (gått igenom en vårdnadstvist nyligen), men jag trodde att det generellt var så att man fick intremistisk vårdnad inför en rättegång gällande gemensam eller ensam vårdnad.
    Hade ingen aning om att man kunde LVU ett barn inför det, utan trodde att intremistisk vårdnad var det som fanns att tillgå :)
  • Anonym (soc.sekr.)
    Fiyali skrev 2010-03-04 11:03:06 följande:
    Jo det har jag ju förstått (gått igenom en vårdnadstvist nyligen), men jag trodde att det generellt var så att man fick intremistisk vårdnad inför en rättegång gällande gemensam eller ensam vårdnad. Hade ingen aning om att man kunde LVU ett barn inför det, utan trodde att intremistisk vårdnad var det som fanns att tillgå :)
    Okej. Ja det beror ju helt på problematiken. Det måste ju vara allvarliga missförhållanden hos den ena föräldern om man ska LVU:a barnet så klart så det är ju inte det vanligaste. Det kan ju handla om att barnet misshandlas eller att föräldern har en missbruksproblematik eller allvarlig psykisk problematik som påverkar barnet.
  • Fiyali
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2010-03-04 11:06:47 följande:
    Okej. Ja det beror ju helt på problematiken. Det måste ju vara allvarliga missförhållanden hos den ena föräldern om man ska LVU:a barnet så klart så det är ju inte det vanligaste. Det kan ju handla om att barnet misshandlas eller att föräldern har en missbruksproblematik eller allvarlig psykisk problematik som påverkar barnet.
    Jo det är klart, men i "mitt" specifika fall rörde det som om missbruksproblem, då pappan dessutom varit påverkad samt lämnat en 10 månaders baby ensam i lägenheten under en längre tur till affären i påverkat tillstånd...
    Nu vet ju inte jag, allt handlar ju så klart om vem som har hand om ens ärende, men jag fick ingen vidare hjälp från just socialen, de enda de sa var att jag som förälder hade ansvar för att se till så inte barnet var hos honom när han var påverkad, så de "ställde" sig på min sida när det gällde att inte lämna ut henne igen, men jag var helt hänvisad till min advokat för att få något "papper" på det här... Så jag trodde inte det fanns några riktlinjer för socialen att tillgå då enbart den ena föräldern ansågs "dålig", utan att det då var så att man var hänvisad till vårdnadstvist.
  • pilliss

Ja det går...

Anonym (Sofia) skrev 2010-03-04 09:49:59 följande:
    Om en förälder, tillika vårdnadshavare, missköter sitt barn och är en uppenbar risk för barnet... Kan då socialen LVU:a barnet från den "dåliga" föräldern och placera det hos den "bättre" föräldern?
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
Svar på tråden Kan man LVU:a från den ena föräldern?