• saxa

Hur mäter man bäst insidan av barnskor?

Vi har fått ärva ett gäng skor vilket är superbra, men jag skulle vilja ha reda på innermåten för att kolla hur bra de passar - det är inte alltid det stämmer med storleken har jag märkt. Finns det nåt smart sätt att göra det på, eller nån som vet om man kan köpa en sån där mätsticka som finns i skoaffärer? Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hur mäter man bäst insidan av barnskor?
  • LyNxQ

Man kan rita av foten på en pappskiva, klippa ut och sedan stoppa ner i skon. Tryck den så långt åt tårna som möjligt, då ser du hur stort mellanrummet till hälen är.

Eller så kan du mäta med måttband (stålmåttband är lättast)

Det finns "barnskomätare" att köpa, vet att jag sett det någonstans, men kommer inte ihåg vart..

Eller så tar du med skorna när du är på en skoaffär, så kollar du dem där

• stinamaräng

Jag köpte en mätsticka på tradera, helt perfekt,mäter både foten och innermåttet i skon. Kostade 185 kr inklusive porto.

• Byttan

Jag tar alltid ur innersulan och mäter. Skulle de inte sitta löst använer jag ett vanligt sygrör och sticker in i skon. Ta sedan ut det och mät där du har vikt sugröret vid hälen.

• Dr Mupp

mätstickor finns att köpa i tex skoaffärer. Vi har en och den är guld värd.

• LyNxQ

Men varför är alla mätstickor (som jag har sett) så dumt konstruerade???
    Varför inte ha så man kan läsa av skalan på den delen som sticker upp ur skon?

Hur är det nu, bör stövlar vara ca 15-20mm längre än foten när man köper dem? Och så passar de tills det är ca 5mm kvar?
     Vanliga skor ca 15mm längre än foten?

• Anne69

Köp mätsticka i skoaffären, för detta blir inte den sista gången du kommer att undra detta! Min kostade kanske 150 kr och jag vet inte vad jag hade gjort utan den - det går inte att mäta innermått på något annat sätt.

• Linastrumpan
    LyNxQ skrev 2010-03-20 17:02:32 följande:
    Men varför är alla mätstickor (som jag har sett) så dumt konstruerade??? Varför inte ha så man kan läsa av skalan på den delen som sticker upp ur skon?
    Min är så Köpt på ICA maxi
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • maxlis

min är också från ica maxi - man kan läsa av skalan på den delen som sticker upp. superbra

• LyNxQ
    Linastrumpan skrev 2010-03-20 20:21:08 följande:
    Min är så Köpt på ICA maxi
    Men är det inte märkligt att inte skohandlarna har sådana? Det måste ju vara mycket enklare! Speciellt om man ska mäta små luddiga stövlar..

• Linastrumpan
    LyNxQ skrev 2010-03-25 14:28:52 följande:
    Men är det inte märkligt att inte skohandlarna har sådana? Det måste ju vara mycket enklare! Speciellt om man ska mäta små luddiga stövlar..
    Jo jag har faktiskt tänkt samma sak. Supersmidigt och enklare på alla sätt
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Hur mäter man bäst insidan av barnskor?