• Anonym (trött)

Sertralin = dålig sömn?

Finns det fler som upplever att ni sover dåligt av sertralinet?
    Jag äter nu 75 mg/dag för en depression. Jag vaknar typ en gång i timmen fram på småtimmarna.
    Antingen så är det sertralinet eller så är det depressionen som gör det.

• Svar på tråden Sertralin = dålig sömn?
  • Fiyali

Ofta gör deppressionen att man vaknar upp ofta. Men, när jag själv gick på sertralin fick jag mitrazepam inför natten också, och en bekant till mig har samma nu, sertralin samt mitrazepam inför natten.
    Sök på www.fass.se om biverkningar av sertralin, kanske står något där?
    Annars kan du ju själv föreslå till din läkare mitrazepam som också är antideppressivt men som hjälper nattsömnen, samt lergigan som är en milt läkemedel som även jag som gravid får gå på relativt höga doser av (för ångest och sömn). Lergigan framställdes för allergi men har varit mer verksam mot illamående, oro, ångest och sömnproblem!
    Hoppas du får rättsida på allt, ingen mår "bättre" av att sova dåligt!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (trött)

Tack för ditt svar.
    Jag fick Imovane 7,5 mg utskrivet som jag tog till en början av depressionen. Men nu har jag slutat med dem då jag har behandlat med Sertralinet i nästan två månader nu. Jag skulle bara ta imovanen i början sa läkaren då de är beroendeframkallande.
    Precis som du skriver är det så oerhört viktigt att få sin sömn. Man mår ju så mycket bättre då.

• Fiyali
    Anonym (trött) skrev 2010-03-04 10:29:00 följande:
    Tack för ditt svar. Jag fick Imovane 7,5 mg utskrivet som jag tog till en början av depressionen. Men nu har jag slutat med dem då jag har behandlat med Sertralinet i nästan två månader nu. Jag skulle bara ta imovanen i början sa läkaren då de är beroendeframkallande. Precis som du skriver är det så oerhört viktigt att få sin sömn. Man mår ju så mycket bättre då.
    Jo de är beroende framkallande :( Tyvärr, för de funkar väldigt bra till en början, det som är bra med att man itne går på de för länge är dock att de tappar sin verkan ganska omgående så man måste trappa upp en massa inom korta intervaller om man går en längre tid på de.
    Men som lergiganen har jag aldrig märkt att de tappar sin verkan på det viset. De är heller inte narkotika klassade, och om du skulle få det utskrivet är det ett tips att följa ordinationen (oftast står det att man ska ta dosen en halvtimme före sänggåendet), men att precis innan sänggåendet äta en smörgås eller något, för av någon anledning så kickar de igång då av maten, och man blir riktigt mys trött!
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Sertralin = dålig sömn?