hur sluta man barnet blöja
min son är nu snart 2år jag vill att han ska slutta med blöjan
hur gör ni??
min son är nu snart 2år jag vill att han ska slutta med blöjan
hur gör ni??
Ett tips är att låta honom gå naken :)
Det gör det lätt för er att torka upp, samt göra honom medveten om "att det faktiskt kommer något".
Vi körde "dansleken" med flickan! Hon blev torr på direkten!
Visa pottan och låt honom prova den, det viktigaste är ju att det är roligt, annars tappar han ju intresset, när han sen använder den, så är det jubel och dans som gäller, dansa så länge att han själv hinner bli färdig och sen får vara med och dansa och jubbla över sig själv :)
Min son är 3 och har fortfarande blöja, så jag vill också ha tips!
SOm det är nu verkar han inte redo.. Han vägrar både potta och toalett, han känner inte när han är kissnödig, inte förrän några sekunder innan det kommer..
Om inget intresse finns från barnet så är det inte mycket att göra åt, känner jag.. Så händer inget under våren, så tar vi tag i det till sommarne. Då får han helt enkelt gå utan blöja, och det får bli som det blir..
Sonen fyller 3 år till sommaren och är totalt ointresserad av pottan. Han kan sitta på den 1-2 sekunder innan han ska bada. Annars vägrar han till och med att sätta sig på den. Så det är nog inte mycket att göra åt det just nu. Men hoppas att vi ska kunna göra en test mot sommaren...
vi började lite smått när sonen var 16-18 månader!då tog vi av han blöjan och lät han springa runt naken här hemma!det gick faktiskt ganska bra, han tyckte det var lite otäckt att kissa på sig, så han höll sig så länge ingen blöja var på, men han vägrade att sitta på toa eller potta! men, vi höll på så, och han hade bara blöja på sig när han sov, så då passade han ju på att kissa på natten och under dagssömnen, och visst hände det någon olycka ibland! men,så vart jag gravid och mådde pyton. så vi la allt detdär på hyllan tilsl lillebror föddes lagom till sommaren! och då vägrade han fortfaraande både potta och toa, men då fick ha nfölja med pappa ut i trädgården och kissa på blomman...så då började han gansa snabbt säga till när han vilel gå ut och kissa på blomman! Sen var ju problemet hur vi skuölel få han att kissa inne, men det gick bra! vi lät han stå på toalettringen, och kissa ner i toaletten från början, och det gick jättebra! sen efter ett tag när han lärt sig att man kissar på toan, så satt vi honom ner, han protesterade men vi körde på, och när han hade kissat sittandes, så har det inte varit några problem alls sedan dess! förutom med bajset som han tyckte var otåäckt på toan, så det fick bli blöjan för det ett tag till, men, plötsligt funkade det oxå, efter att jag inte gav han en blöja när han skulel bajsa, utan satt han på toan medns han protesterade...när basjset kommit var han jättestolt och fick klistermärken...och sen har ha ninte velat haft blöja mer!
Ett tips är att ha en sådandär toaring som man kan sätta på den stora, så den blir lagom till en liten barnrumpa:)
Mitt tips(för dom barn som vägrar potta och toa) är att ta det i sommar, och köra med "kissa på blomman" det funklade verkligen direkt!!!
Min yngsta kille är bara 9 måander än, men jag ska nog testa det redan i sommar på han:P...se hur han beter sig!
Jo, det jag glömde skriva är ju att jag tror det bästa är att låta barnet gå naket, så det känner när det kissat på sig! och vara utan kalsonger elelr trosor oxå, för jag tror att det kan lura barnet att det har blöja på sig, iafall om man gör så att man har blöja på ibland, och kalsonger ibland...det blir nog lite fel! Kör man att plötsligt ta bort blöjan helt är det nog en annan sak...men, ajg tror dom flesta vill ha blöja på i början när man typ ska iväg eller så!
Man väntar in barnet tills det säger till när det behöver gå och kissa/bajsa då den har blöjan på sig. Varför göra det svårare än det behöver vara liksom?