• Snuskpudding

    Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?

    Hade ÄL i dagarna, när kan man tidigast göra ett gravtest? Ingen aning om när jag ska ha mens.

  • Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?
  • Snuskpudding
    The Black Lady skrev 2010-03-04 10:49:56 följande:
    ca 14 dagar efter....
    tack.
  • Snuskpudding
    DevilsDaughter skrev 2010-03-04 11:42:34 följande:
    10 dagar efter kan du vara ganska säker på om du är gravid eller inte genom ett test.
    okej, tack du med :)
  • Cecese

    14 dagar efter äl testar 99 % av alla gravida positivt, 1 % får vänta ännu längre. Visst finns det dom som får positivt tidigare men det är inget man ska räkna med. Det som DevilsDaughter skriver om att man kan vara rätt säker 10 dagar efter äl stämmer absolut inte. Är väldigt få som testar positivit så tidigt så ett negativt test då betyder ingenting. Jag har testat svagt, svagt positivit 11 dagar efter äl och 10 dagar efter äl var det helt negativt.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Snuskpudding
    Cecese skrev 2010-03-04 11:56:13 följande:
    14 dagar efter äl testar 99 % av alla gravida positivt, 1 % får vänta ännu längre. Visst finns det dom som får positivt tidigare men det är inget man ska räkna med. Det som DevilsDaughter skriver om att man kan vara rätt säker 10 dagar efter äl stämmer absolut inte. Är väldigt få som testar positivit så tidigt så ett negativt test då betyder ingenting. Jag har testat svagt, svagt positivit 11 dagar efter äl och 10 dagar efter äl var det helt negativt.
    okej, tack så mycket! jag testa på 10, 11 och 14 då, för att vara säker ;)
  • DevilsDaughter

    Men hur kan det vara möjligt att det är välldigt få som testar positivt då? Jag har ju bara 10 dagar mellan ÄL och mens, jag har ju liksom inte fler dagar på mig än 10...

  • Cecese
    DevilsDaughter skrev 2010-03-04 12:42:28 följande:
    Men hur kan det vara möjligt att det är välldigt få som testar positivt då? Jag har ju bara 10 dagar mellan ÄL och mens, jag har ju liksom inte fler dagar på mig än 10...
    Varför skulle du inte ha fler dagar på dej att testa? Är många som får vänta längre än 14 dagar innan testet är positivt. Ägget tar ju oftast runt 7 dagar innan det fäster och sen tar det ytterligare nån dag innan hormonhalten blivit så pass hög att den ger utslag på testet. Det händer att ägget fäster redan 5 dagar efter äl och då kan man också testa positivt tidigare, kanske redan 9-10 dagar efter äl men det är som sagt inte så vanligt, det kan tom ta så långt som 10-11 dagar innan ägget fäster och sen tar det ännu nån dag innan hormonerna är så pass höga att det ger utslag på ett test.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • DevilsDaughter

    För om man har så pass mycket hormoner i kroppen att mensen uteblir på grund av graviditeten så borde väl det ge utslag på ett graviditetstest? Eller tänker jag fel?

  • Cecese
    DevilsDaughter skrev 2010-03-04 17:46:16 följande:
    För om man har så pass mycket hormoner i kroppen att mensen uteblir på grund av graviditeten så borde väl det ge utslag på ett graviditetstest? Eller tänker jag fel?
    Riktigt så fungerar det inte eftersom om man har för kort lutealfas (tiden mellan äl och mens) så har man väldigt svårt att bli gravid. 10 dagar är lägre gräns för vad man kan ha och bli gravid. Har man kortare än det så hinner inte ägget fästa ordentligt så man får mens ändå.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Hur långt efter ägglossning kan man göra ett grav.test?