• Vaniljblomm

unghund som drar

Jag har lite problem med min 6 månaders hanhund. Han är en blandras mellan labrador och rottweiler. Är snäll, men busig och med mycket energi. I flera månader har jag tränat honom att inte dra i koppel, genom att stanna då han drar och byta riktning. Nu har han blivit så stark att jag använder halti, men han drar ändå.

Under våra promenader tittar han hela tiden runt sig är är otroligt fokuserad på saker som händer runtomkring. Han drar mot andra människor och hundar! Om han ska hälsa en människa under promenaden kan han bita lite i deras handskar/händer och försöka hoppa upp.

Det låter kanske som om han inte skulle ha fått någon träning, men jag har verkligen försökt. Hur skulle ni träna denna hund? Jag behöver råd från rutinerade hundägare! Tacksam för svar!

• Svar på tråden unghund som drar
  • Joico

Berömmer och belönsar du honom när han gör rätt? Dvs. inte drar i kopplet.
    Vad gör ni för kontaktövningar? Vad gör hunden när du stannar?
    Varför ska han hälsa på människor under promenaden?

• Vaniljblomm

Jag berömmer honom med berömmande ord och ibland godis, men han drar mer än går fint. De kontaktövningar vi gör att han får ta ögonkontakt före han får mat, får gå ut genom ytterdörren och ibland före vi går vidare under promenader.

Då jag stannar under promenader tittar han på saker i omgivningen en stund och sedan snabbt på mig för att sedan igen titta sig omkring. De människor han hälsar på är våra grannar eller ägare till hans hundkompisar!

• hmcc
    Vaniljblomm skrev 2010-03-04 11:29:38 följande:
    Jag berömmer honom med berömmande ord och ibland godis, men han drar mer än går fint. De kontaktövningar vi gör att han får ta ögonkontakt före han får mat, får gå ut genom ytterdörren och ibland före vi går vidare under promenader. Då jag stannar under promenader tittar han på saker i omgivningen en stund och sedan snabbt på mig för att sedan igen titta sig omkring. De människor han hälsar på är våra grannar eller ägare till hans hundkompisar!
    Varför hälsar HAN?
  • Lathundarna

Har själv en unghund som har lite svårt för att gå i koppel. Inte lika tung som din, men nog f*n lika irriterande. Jag tränade in att "komma in" så fort han tenderade att sträcka kopplet, dvs jag stannade och han kom då in i fotposition. När han var i den position jag ville ha honom fortsatte vi.
    För att sedan göra det än mer tydligt för honom vad jag menade blev jag lite fysisk med honom, vilket man ibland måste våga vara. Jag började lära in kommandot "Sidan" vilket för honom betyder att han ska gå vid min sida (ej fotposition) men kontakt behövs ej. När kommandot satt något sånär så började nästa steg, dvs den "fysiska".
    När han trots kommando ökade takten för att trava iväg tog jag ett lätt tag i nacken på honom, sa bestämt "Nej", satte tillbaka honom i position och stod stilla ett par sekunder innan jag kommenderade "Sidan" igen. Har bara behövt upprepa detta ett par gånger, och koppelgåendet har gått super ända fram tills nu.
    Nu är han nyopererad och har alldeles för mycket energi i kroppen för att kunna lyssna. Men då gäller det att ta tillvara på de bra dagarna när han har mer fokus och fortsätta träna. Har hunden en "dålig dag" och visar upp okoncentration tränar jag aldrig, det är för stor risk att frustrationen blir för stor hos oss båda och att det blir pannkaka.
    Vad jag däremot aldrig tillåter under promenad över huvudtaget är att han får "hälsa" på andra, vare sig de har två eller fyra ben. Risken ökar avsevärt för att draget i kopplet ska börja om han tillåts detta. Och de behöver inte hälsa, de mår lika bra utan. Kommer någon fram till oss blir de avspisade, så trevligt som situationen kräver men likväl bestämt.

• Anna o Leia
    Vaniljblomm skrev 2010-03-04 10:51:24 följande:
    Jag har lite problem med min 6 månaders hanhund. Han är en blandras mellan labrador och rottweiler. Är snäll, men busig och med mycket energi. I flera månader har jag tränat honom att inte dra i koppel, genom att stanna då han drar och byta riktning. Nu har han blivit så stark att jag använder halti, men han drar ändå. Under våra promenader tittar han hela tiden runt sig är är otroligt fokuserad på saker som händer runtomkring. Han drar mot andra människor och hundar! Om han ska hälsa en människa under promenaden kan han bita lite i deras handskar/händer och försöka hoppa upp. Det låter kanske som om han inte skulle ha fått någon träning, men jag har verkligen försökt. Hur skulle ni träna denna hund? Jag behöver råd från rutinerade hundägare! Tacksam för svar!
    Vi har oxå en labrador blandis! Vi tog hand om honom när han var c:a ett år gammal. Han var en riktigt dragig hund och hade i stort sett aldrig haft koppel..Han hade blivit "peppad" till o jaga kaniner.. Han jagade till o med skuggor, han var väldigt stirrig med andra ord. Vi provade oss fram med flera olika metoder och Jag läste jättemycket om hundars beteende i flock. Det gick upp för oss att vi inte var flockledare till 100 procent. Jag har alltid varit den lugna o bestämda typen medan min sambo är snäppet blödigare..{#lang_emotions_dreamer}
    En superviktig sak är att man intar den ledarroll som krävs för att hunden ska kunna slappna av och följa sin ägare. Både inomhus och utomhus. Man måste vara lugn men bestämd och inte låta sin hund gå framför..inte ens en sekund. Och att du är den som går ut från dörren först.  Lämna inte hemmet förrän hunden är lugn o sansad. Kan ta ett tag men är värt dom få minuterna extra:) Sen är det bra att man lägger en rätt stor del av promenaden på att bara promenera sida vid sida utan att stanna o lukta/kissa. tex- om du väljer att gå en halvtimme så lägg minst hälften på att bara gå utan att stanna. Det är ett viktigt samspel mellan dig som ledare och din hund. Vi tog hjälp av "halti" under träningen och snappade upp många bra tips från bla boken"cesar och hans hundar". Nu är vår hund 100 procent lugn och avslappnad. Han drar aldrig och jagar varken skuggor eller kaniner:) Lycka till:)
  • Anna o Leia

Glömde ju att säga HUR vi tränade vår hund..{#lang_emotions_surprised}
    Varje gång han började titta åt ett annat håll än fram eller om han försökta dra, ryckte vi snabbt i kopplet. Inte hårt men snabbt. Och reagerade han inte på det "duttade" vi till honom med foten i sidan. Och viktigt är att man aldrig skriker eller stirrar upp sig.. det gör bara situationen värre. Och angående träffar med hundar/människor- fråga dom om det är ok att ni tränar på att bara gå förbi varandra utan att hunden slänger sig ut i kopplet, o gör den det så markera med kopplet eller vad du väljer att använda. efter ett tag så försår hunden att den inte får hälsa om den slänger sig fram. Och sen är det alltid DU som ska hälsa först.

• Irme

Hundar som inte får tillräckligt med stimulans (nosarbete och fysisk träning i lagom mängd, anpassat till individen) brukar dra mycket i kopplet. En del hundar blir stressade av att vara i koppel, och drar för att de känner sig begränsade, och trycket mot halsen gör att de känner ännu mer stress.

De flesta hundar får ingen träning i koppel alls, förrän vi sätter på dem koppel och halsband och börjar rycka i dem för att de drar. Det är ju inte så konstigt att de drar, vi har ju inte visat valpen hur man beter sig i koppel.

Ordentlig koppelträning FÖRST (några minuter, några gånger om dagen) så att hunden lär sig vad som förväntas av den. Och man måste träna i små små steg, och i alla situationer.

Jag tycker det är svårare att koppelträna valpar och unghundar, för de är så impulsiva. För en del har lösningen varit att koppelträna inomhus, och ute endast ha sele+långlina (och då får hunden springa lite som den vill, fast man ändå har kontroll), för att sedan stegvis träna mer och mer koppelträning utomhus med alla störningar som kan finnas.

En väldigt snäll, och rolig (tycker jag) metod är Silky leash, med hjälp av klicker

• Maja09

Träna inte koppelträning när du går din promenad alls! Ta koppelträningen för sig när det inte finns så mycket störningar runtomkring han är trots allt i en jobbig ålder!! Träna hemma på tomten eller börja till och med inomhus. Han är bara en bebis så jag hade haft godis varje gång jag hade tränat tills de sitter. Hundar jobbar inte grattis precis som du och jag inte gör det. Vissa tydligt vad det är du vill. Börja med att ha en skål med godis i. Vissa honom att du lägger ner godiset och gå bort 4-5 m med honom gå sedan sakta mot skålen om han drar, så bakar du till utgångsposition och väntar tills kopplet är slakt igen sedan försöker ni igen. Tänk på att det kan räka med 1 m slakt kopple i början innan han får varsegod på skålen. Och så utökar man efter som.
    Betinga in ett ljud när du vill ha hans uppmärksamhet,, tex smacka. säg ljudet samtidigt som du ger honom godis upprepa med 10 godisar 3 gånger om dagen ute och inne i en vecka. När du sedan är ute och går så säger du ljudet så snart han börjar tänka på att dra, du kommer få en hund som tittar på dig och kommer när du säger ljudet för de betyder godis och gott. beröm honom och ge godis vid sidan.
    Du har två arbetsraser även om många inte ser labbe som en så är de faktiskt det. Den behöver huvudjympa, gör lite trix eller annat 5-10 min per dag gärna innan promenad. så skall du se att problemen försvinner. 6 mån till 1 år är inte den roligaste åldern och runt 1 år har dom glömt allt dom har lärt sig igen. Har två rottisar på 1 år och de e kaos många gånger! men med mycket tålamod så går allt! Gå en unghundskurs med honom de kommer du ha mycket nytta av!
    Men framför allt!!! Låt honom INTE hälsa på någon alls på promenaden om han inte är 100 % lugn och det är dom som får komma till honom!!

• Labbematte
    Anna o Leia skrev 2010-03-04 12:21:58 följande:
    Glömde ju att säga HUR vi tränade vår hund.. Varje gång han började titta åt ett annat håll än fram eller om han försökta dra, ryckte vi snabbt i kopplet. Inte hårt men snabbt. Och reagerade han inte på det "duttade" vi till honom med foten i sidan. Och viktigt är att man aldrig skriker eller stirrar upp sig.. det gör bara situationen värre. Och angående träffar med hundar/människor- fråga dom om det är ok att ni tränar på att bara gå förbi varandra utan att hunden slänger sig ut i kopplet, o gör den det så markera med kopplet eller vad du väljer att använda. efter ett tag så försår hunden att den inte får hälsa om den slänger sig fram. Och sen är det alltid DU som ska hälsa först.
    Hoppas ni inte ryckte i haltin för det är väldigt farligt för hundens nacke...
Svar på tråden unghund som drar