• Nocebo

5-åring som läspar

Har en 5-årig kille som läspar. Det är väl inte direkt något jätte problem men jag tänkte höra om det är någon som har nått bra råd hur man kan träna honom att prata rent. Han själv tycker att det är drygt när man frågar honom om han kan försöka få till ett riktigt s och han säger att han inte kan.

Är det någon som har erfarenhet av läspning och om det växer bort av sig själv och i så fall i vilken ålder. Jag fårstår ju att det är olika från barn till barn men vill ändå höra era åsikter och erfarenheter.

• Svar på tråden 5-åring som läspar
  • ELHU

Vår son är sen i talet.. blir 6 i april.. han säger R långt bak i munnen osv..

Vi har gått till logoped några ggr, senast nu i januari.. o nu tycker inte hon att han pratar "sämre" än nån annan förutom det där med just R..

Gå till en sådan.. de är mkt bra.. d ehör "felen" direkt.. mkt övningar o så..

Sonen tyckte det va jättekul o gå dit.. de spelar typ "Lotto" o förlarar bilderna de får upp.. går igen massor av bilden av vad det är på dom..

• Nocebo

Ja jag har faktiskt funderat på att gå med honom till en logoped, man kanske ska prova det!
    Tack för ditt svar!

Någon mer som har någon erfarenhet?

• ChinChin

Ett läspande S kommer av att barnet tillverkar ljudet med hjälp av tungspetsen mot eller bakom framtänderna i överkäken (prova själv får du se). Ett rent S kommer när man sätter tungspetsen bakom nedertänderna. Det är hela tricket! Om barnet är intresserad av att träna, gör honom medveten om sin tungspets, och säg till honom att sätta den bakom nedertänderna istället!
    Lycka till!

• Nocebo

Tack!
    Jag ska prova och se om han vill föröka :)

Svar på tråden 5-åring som läspar