• Supermummy

Lufta elementen, vad är det för svart som kommer ut?

Någon som är haj på sånthär?
    Våra element är verkligen svinkalla. Det drar in i lägenheten också så det är jättekallt här, särskilt på morgonen. Jag har haft fastighetsskötaren här men det känns löjligt att besvära honom om något så enkelt som att lufta elementen.

När jag nu skulle lufta så kommer det ut svart sörja (mycket) innan vattnet börjar rinna ut. Vatten och luft pyser ut samtidigt. Är detta något giftigt? Ska man tömma ut lite av kallvattnet så att det kan fyllas på mer varmt? Hur funkar det egentligen?

• Svar på tråden Lufta elementen, vad är det för svart som kommer ut?
  • jojjo113

Vad det svarta är vet jag inte, men du ska inte tömma elementen! Det är vattnet i elementet som värms upp (även om det är kallt från början) och det är bara luft som ska tömmas ur det...

• crabban

Vattnet ska inte rinna ut.. öppna så pyser det men så fort det börjar fräsa d.v.s. kommer vatten kan du börja skruva åt! (Men jag antar att det kanske redan är för sent?)

• Storm07

Om du tömmer ut för mycekt vatten så sänker du vattentrycket i systemet, det kan resultera i att det blir ännu kallare om det inte automatiskt fylls på mer vatten för att ersätta det urtappade. Det svart i elementen är gamla sediment och avlagringar. Har man väldigt mycket avlagrinar i systemet kan man behöva spola ur det, men det måste proffs göra.

• Åsa Lund

Testa att öppna och stänga ventilen några gånger. Det är vanligt att de fastnar under sommaren när det inte behövs nån värme. Har Du termostat så tryck in ytteränden på termostatkroppen några gånger så kan det fjäderbelastade stiftet som sitter därinne lossna. Du känner när den börjar "ricka" lite.
    Det svarta i vattnet är "magnetit", ta en kylskåpsmagnet och testa. Beror på luft/syre i systemet och är inget Du kan påverka. Man ska som sagt bara lufta ut luften, inte vattnet.

Lycka till!
    Åsa

Svar på tråden Lufta elementen, vad är det för svart som kommer ut?