• lejonhjärta81

isolera timmerhus

Vi har en vattenläcka ivårt sovrum och har nu rivit bort väggskivor fram till timmer väggen.,
    Timmret e blött men ingen röta finns, vi planerar att torka med byggfläkt samt ha avfuktare. När det har torkat vet vi inte hur vi ska isolera väggen. Funderar på att regla upp och sen isolera och gipsskiva på,men är rädd att man förstör den naturliga ventilationen,men vet inte hur man ska göra annars.Är det nån som är duktig på sånt här?

• Svar på tråden isolera timmerhus
  • Stårschan

Tyvärr inte, men jag vet att det finns böcker på biblioteket om hur man bäst renoverar gamla hus, och där finns det säkert bra tips.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • lejonhjärta81

Funderar även på om man behöver riva hela taket,vill göra så lite som möjligt i det rummet då det är rustat i somras. Jag har lagt en bild i mitt galleri..

• Puss och Kram
    lejonhjärta81 skrev 2010-03-04 15:41:28 följande:
    Funderar även på om man behöver riva hela taket,vill göra så lite som möjligt i det rummet då det är rustat i somras. Jag har lagt en bild i mitt galleri..

Ditt galleri syns inte...

Det finns en bra bok som heter husets ABC som innehåller väldigt mycket bra info... Bl.a vilka material och dimensioner en vanlig husvägg ska innehålla.

Vi har timmestomme och våra väggar är reglade och isolerade som i vilket hus som helst, skulle nog säga att det är mer "ventilation" i såna hus än andra, desto mer ju äldre huset blir eftersom timret blir lite "luftigare" med åren när det torkar. Så nån fara att förstöra den naturliga ventilationen  är det inte, vet att min make isolerade lite extra på vissa ställen när vi har rustat. (han är snickare med egen firma.

• lejonhjärta81

funkar det nu då?

• Puss och Kram

Nej , kan bara se din gästbok och press

• Lilla trynet

Beror ju på hur huset är byggt. Är det tätskikt och panel utvändigt eller är det bara timmer? Om du har vanlig glasfiber eller stenullsisolering så har de ju inte samma "ventilerande" förmåga som gammalt spån eller modernt Ekofiber eller annan miljövänlig cellulosaisolering. I sån isolering kan fukt både komma in och avges. I moderna konstruktioner krävs absolut täthet mot fukt eftersom materalet inte har förmåga att släppa ifrån fukt på samma sätt. Om huset är gammalt -prata med någon som är lite insatt i byggnadsvård. Finns också mycket bra böcker i ämnet.
    Först och främst beror det ju förstås på varför det blivit en vattenläcka -det är ju där man måste börja.

• lejonhjärta81

Det är panel utvändigt,det är ingen isolering alls uttan bara timret med mossa emellan.Läckan har blivit av snön ,det har kommit in då det legat is i rännan.Taket har börjat bli missfärgat måste man riva alltihop eller kommer det att torka av fläkten,och kan man bara måla över det då?

• Lilla trynet
    lejonhjärta81 skrev 2010-03-05 13:39:10 följande:
    Det är panel utvändigt,det är ingen isolering alls uttan bara timret med mossa emellan.Läckan har blivit av snön ,det har kommit in då det legat is i rännan.Taket har börjat bli missfärgat måste man riva alltihop eller kommer det att torka av fläkten,och kan man bara måla över det då?
    Är det en gammal konstruktion tror jag absolut det räcker med att låta det torka, då finns det ju inget plast som funkten ligger och trycker kvar under liksom. Går säkert att bara måla över, men viktigt att veta att funktproblemet är borta först och vad det är för färg.
  • Ari Gold

Nejnejnej...inte isolera timmerhus på insidan!

Timmret i sig är värmelagrande (särskilt om du har vindpapp o panel på utsidan) dvs det hjälper till att hålla kvar värmen.

Vi har ett rum i huset där panthuvudet som bodde innan oss satt tillägsisolering och gips på insidan. Det är det kallaste rummet i hela huset. Det blir varmt om man eldar eller om solen ligger på, men sedan blir det snorkallt igen så fort värmen försvinner.

Av det totala värmeläckaget i ett timmerhus är det ca 10% som sker genom väggarna. Vill du ha varmare inomhus ska du lägga din tid och pengar på isolering av vinden eller tätning runt fönster osv.

• Ari Gold

Ang. taket så ge det en chans att torka upp först innan du avgör om det behöver rivas ut. Om det blir tort och inte får mögelpåväxt borde det inte vara några problem.

Vi har haft vattenläcka några gånger då det legat löv och jox i rännan eller när någon takpanna halkat snett. Det blir ju så om man inte har ett vattentätt undertak. På plus-sidan så gör det difussionsöppna undertaket att det torkar upp lika snabbt igen.

• Ari Gold

Tjatigt med tredje svaret i samma tråd. Men nu har jag tittat i ditt galleri och det ser ut som om timmret är yxat för lerklining, men att det senare suttit treetex istället, stämmer det?

Svar på tråden isolera timmerhus