• Hallonsnören

Lovdagar.

Ungefär hur många lovdagar har skolbarnen på ett skolår?

Dom jag kan komma på är:

Sportlov: 7dagar
    Påsklov: 7dagar
    Sommarlov: ???
    Höstlov: 7dagar
    Jullov: ???

Så hur långa är sommar- och jullov?

Och ungefär hur många studiedagar har dom?

• Svar på tråden Lovdagar.
  • Stårschan

Du kan nog bara räkna fem lovdagar per lov eftersom lördagar och söndagar inte räknas. Det brukar ju vara ledigt några klämdagar runt Kristi Himmelsfärdsdag också. Gå in på din kommuns hemsida och titt under 'Skolor/utbildning' eller vad fliken kan tänkas heta hos er. Där brukar man kunna hitta information om skolårets lovdagar.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Frökenflitig
    Hallonsnören skrev 2010-03-04 15:31:14 följande:
    Ungefär hur många lovdagar har skolbarnen på ett skolår?Dom jag kan komma på är:Sportlov: 7dagarPåsklov: 7dagarSommarlov: ???Höstlov: 7dagarJullov: ???Så hur långa är sommar- och jullov? Och ungefär hur många studiedagar har dom?
    Sportlov: 7 dagar
    Påsklov: 7 dagar
    Höstlov: 7 dagar
    Jullov: Jullov 19 dagar
    Sommarlov: ca 66 dagar
    + 1 lovdag i samband med Kristi himmelsfärdshelgen
    Studiedagar: 5 st

ca 112 st alltså

Här kan du se läsårstider för hela Sverige.

http://www.skolporten.com/pdf/nyalasarstider_ht09-vt10.pdf
  • Stårschan

Men snälla - ni får väl antingen räkna fem dagar ledigt per veckolov, eller åtminstone vara konsekventa och räkna samtliga lördagar och söndagar på året som lovdagar - alltså 104 st.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Hallonsnören

Tack för hjälpen. och tack för länken.

• Hallonsnören
    Stårschan skrev 2010-03-04 15:44:59 följande:
    Men snälla - ni får väl antingen räkna fem dagar ledigt per veckolov, eller åtminstone vara konsekventa och räkna samtliga lördagar och söndagar på året som lovdagar - alltså 104 st.
    Jag räknade allt även lördag och söndag eftersom det är HELA veckorna som är väsentligt för mig.
  • Llimen

fast om man ska räkna HELA lovveckan så är sportlovet 9 dagar och påsklovet 10. (sportlov lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag)

Men jag måstenog samtidigt hålla med föregående talare om att det endast är 5 stycken lovdagar övriga dagar är ju lediga oavsett vilken vecka det är.

• Frökenflitig
    Llimen skrev 2010-03-04 15:57:18 följande:
    fast om man ska räkna HELA lovveckan så är sportlovet 9 dagar och påsklovet 10. (sportlov lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag) Men jag måstenog samtidigt hålla med föregående talare om att det endast är 5 stycken lovdagar övriga dagar är ju lediga oavsett vilken vecka det är.
    Spelar ingen större roll om man räknar lör och sön, bara man är konsekvent som sagt...beror ju lite på vad man ska använda det till...
  • Kodia

Jag tror att ett läsår måste innehålla 178-182 skoldagar (lite osäker på de exakta siffrorna). Sedan är det upp till varje kommun att besluta när terminerna börjar osv.

Längden på jullovet och sommarlovet kan alltså variera. (tex. beroende på vilka veckodagar helgerna infaller)

Antalet studiedagar (räknas inte heller som skoldagar) brukar vara 3/termin här.

Varför undrar du? *nyfiken*

• Tuffen

Sportlov 5 dagar
    Påsklov 5 dagar
    Sommarlov 45 dagar
    Höstlov 5 dagar
    Jullov 10 dagar

Jag har räknat på arbetsdagar, räknat bort röda dagar och helger. Till det kommer några få lovdagar, t ex vid Kristi Himmelsfärd.

• tessan27

påsklovet är väl 4 dagar i sånt fall... eftersom fredag (långfredagen) och måndag (annadag påsk) är röda dagar...

• mamma till 2 frön

Barnen har lagstadgad rätt till minst 178 skoldagar på ett år så det är ju då bara en enkel subtraktion kvar 365-178 om det är lovdagar man är ute efter. I skolans värd räknar man ju inte antal lovdagar utan antal undervisningsdagar med en timplan som styr innehållet.

Svar på tråden Lovdagar.