• sotnos1

HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!

Hej!
    Jag har precis börjat äta atarax 10mg mot panikångest.
    Min läkare vill att ja ska äta 1-3 tabletter om dagen för att förebygga ångest.
    Jag tog en tablett igår kväll och blev så ofantligt trött, kände mig lite smått full och  somna på en mille sekund.
    Idag har jag mått piss, jag har haft hjärtklappnig och allmänt seg.
    Förut när jag gick till affären fick jag en riktig panikångest attack något som jag inte har fått förut i en affär, är det en biverkning som gör att man får hjärtklappning och lättare ångest?
    Min plan är att gå och träna lite senare (body pump) jag vågar inte ta en tablett innan då risken är stor att jag somnar under passet..hehe.. men är de farligt att träna med atarax? Jag vill inte offra min träning för min panikångest.. men är så rädd att jag ska få en attack under passet.
    Tacksam för lite hjälp.
    Ha det gott.
    kram

Panikångest, ångest, atarax
  • Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!
  • Kali B

Man blir skittrött av Atarax, det är ingen "tung" tablett utan väldigt light. Tröttheten kommer att gå över med tiden men den kan vara jäkligt besvärlig.

Det är bara att gå och träna, om du orkar. {#lang_emotions_smile}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Jenn77

Hej

Det är precis så som Kali B skrev, den är en light version samt är den inte beroende framkallande.

Försök att vara aktiv i den mån du kan så känner du inte av tröttheten lika hårt samt du får tankarna på annat.

Tips börja inte med Benzo....

Lycka till

• Lumut

får hålla med er ovan... man blir trött av den..dock blir jag INTE trött av den när jag är lite fööör uppåt..då får ja ta smällen dagen efter..

men tips om du ska ta den för o kunna somna..ta den sisådär 3h före sängåendet..eg 20minute rinnan men jag blir riktigt trött om ja tar den vid kvällsmaten så den hinner verkar på rejält o itne ger mig effekt dagen efter..
    men visst fungerar den? Jag har cokså haft problem med PÅ. men tankarna som kmr liksom "snörps" av och jag har mindre besvär..verkligen.
  • Achillea

Hej har också ätit atarax.
    I början blev jag skit trött orkade ingenting och somnade hela tiden, var nog den biverkningen jag fick men den var övergående. Kolla på Fass vad det står om biverkningar, oftast är de övergående. men nej inte farligt att träna, frågan är väl snarare om man orkar
    Sedan kan ju tyvärr medicinen göra så man får starkare ångest, har för mej det står på biverkningar

Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • Snart vår tur

Helt ointressant kanske..men min hund äter ätarax för sin allergi. Hon äter 4st/dag och väger bara 6 kg!! Fatta vad trött hon borde vara. Usch..stackarn! Iof så tycker jag hon har rätt bra krut ändå.

• Daniella88

Jag har ätit atarax för att "komma ifrån" de starkare, beroende-framkallande medicinerna jag äter annars..  har testat det ett tag nu och det är ju inte alls som att ta en sobril när man har ångest och panik, men man somnar VÄLDIGT skönt på kvällen.. Det har gjort att jag kunnat sluta med mina sömntabletter stilnoct , imovane och propavan helt... Blir så trött av atarax :) dock har effekten svalnat av lite nu..
    Jag har inte upplevt några biverkningar av den, till skillnad från alla mina starka mediciner.
    Det kan hända att biverkningarna avtar. Prata med läkaren annars.. det finns andra mediciner och en sort passar inte alla. Men för mig har atarax fungerat jättebra

• Solrosenz

har inte haft ångest på nästan 1månad nu tack vare att de skrev ut 100st
    jag har tagit 1/2  EN GÅNG!   och den funkade VÄLDIGT bra,och jag blev inte alls trött ,utan bara avslappnad och dagen efter är jag nästan "för klar" dvs nästan lite uppåttjack...
    och bara det att jag VET att det funkar och att jag ALLTID har till hands har fått mig att slappna av,kanonbra!

• underluvan

Jag har haft Atarax 25mg utskrivet i ungefär ett år nu. Den där tröttheten kommer att släppa otroligt mycket. Jag behöver nu äta 3 st för att få den "sövande" effekten. Brukar käka en på morgonen för ångest, 2 om det är riktigt illa. Som andra har nämnt tidigare, är man riktigt uppe i varv så blir man inte sömnig. Jag tycker själv Atarax är underbart även om effekten för mig börjar släppa. Jag har själv inget drogproblem men många av mina vänner har det. Atarax har ingen beroendeframkallande effekt, och som igen sagt innan, är en väldigt "lätt" tablett jämfört med preparat som imovane, propavan, theralen och den tokiga benzon.

Jag tränar ca 4 ggr i veckan. Det är också väldigt viktigt för att jag ska kunna somna. Men när du har blivit van med Atarax'en borde det inte vara något som helst problem att träna. Lycka till Solig

• Mamaciita

Attarax mot panikångest? Bara ja som tyckte de lät skummt?
    Iaf, Jag lider av panikångest & gjort de måååånga år. Mot min panikångest får jag Stesolid (benzo).
    Och ett tag fick jag attarax utskrivet för att kunna somna då de är ett lugnande läkemedel.
    Så jag förstår att du blir trött utav de :p De används oftast som "insomnande" läkemedel & inte sömnmedel.
    Men man blir dåsig & trött utav de. Attarax hjälpte iaf inte min panikångest ett dugg... Så jag kombinerade de med benzo enligt läkarens rekomendationer. då funkade de utmärkt. Jag sov bra & hade ingen ångest.

MEN, De bästa är iaf att försöka undvika medicinering vid panikångest. Jag har haft de ca. 10år & de är bättre att lära sig hantera ångestattackerna ist för att medicinera. Jag vart tvungen att lära mig för att kunna vara gravid. Och hade då bara benzon som nödtabletter ifall ångesten vart för jobbig och kom för tätt.
    Nu handterar jag ångesten helt utan medicinering sedan ett år tillbaka.

• Lussi
    Mamaciita skrev 2011-10-18 02:17:34 följande:
    Attarax mot panikångest? Bara ja som tyckte de lät skummt?
    Iaf, Jag lider av panikångest & gjort de måååånga år. Mot min panikångest får jag Stesolid (benzo).
    Och ett tag fick jag attarax utskrivet för att kunna somna då de är ett lugnande läkemedel.
    Så jag förstår att du blir trött utav de :p De används oftast som "insomnande" läkemedel & inte sömnmedel.
    Men man blir dåsig & trött utav de. Attarax hjälpte iaf inte min panikångest ett dugg... Så jag kombinerade de med benzo enligt läkarens rekomendationer. då funkade de utmärkt. Jag sov bra & hade ingen ångest.

MEN, De bästa är iaf att försöka undvika medicinering vid panikångest. Jag har haft de ca. 10år & de är bättre att lära sig hantera ångestattackerna ist för att medicinera. Jag vart tvungen att lära mig för att kunna vara gravid. Och hade då bara benzon som nödtabletter ifall ångesten vart för jobbig och kom för tätt.
    Nu handterar jag ångesten helt utan medicinering sedan ett år tillbaka.
    Jag är sjuksköterska tycker jag det låter mkt märkligt att behandla panikångest med Atarax. Det är betydligt vanligare att man ger det mot sömnsvårigheter eller generell ångest! Visst är det bra när man försöker att klara sig utan benzo i möjligaste mån.

Alldeles riktigt att det är det bästa - om det går - att genom KBT lära sig att kväva en attack i sin linda. Men man får vara beredd på att det är ett hårt arbete och att det krävs tålamod och att bakslag kan inträffa men att man har alla chanser att komma igen ännu starkare!
Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!