• Smulan 2

skiftjobb

Jag jobbar dagtid på ett företag 7-16 som nu ska börja med skiftarbete... 6-2  2-10  lr nått sånt där typ..

jag är singelmamma med en dotter på snart 4 år.. och undrar om nån vet  om man kan bli tvingad till å jobba skift när man har småbarn??...
    har man inte rätt til dagtid när man har småbarn??

detta skulle va helt omöjligt för mej och jah inser att jag snart är arbetslös... kan ju bara jobba dagtid...

• Svar på tråden skiftjobb
  • fridapyret

nej du har tyvärr inte rätten att bara jobba dagtid. däremot kna du ansöka om kvällis allså dagis på kvällen om du inte har någon som kan ta hand om ditt barn...

• Smulan 2

jag vill inte ha min dotter på kvällis....tycker de känns si å så med det..

så ja får väl bli arbetslös då...tråkigt att man in tehar nån rätt till att bara jobba dagtid när man har småbarn..

känns som man blir överkörd efter 10 år på samma jobb :(

• Venna

Vad tråkigt att de ska göra om schemat på ett jobb du liksom redan har. Det vore lite skillnad om du sökte till ett jobb där man redan hade olika skift.

Men tyvärr är det ju så att man inte har någon rätt att arbeta enbart dag bara för att man har småbarn. Det skulle ju innebära att någon annan kanske bara skulle få jobba kvällspass bara för att de inte har småbarn. det skulle inte vara så kul att själv den dagen man har stora barn bli "tvingad" att jobba ständig kväll för att de med barn bara kan jobba dag, speciellt inte om det är på en kommun där det finns sk ob-dagis/kvällis men föräldern väljer att inte ha sitt barn där.

• vindil

Kan det hela inte ordnas upp med lite vanlig hederlig kommunikation med chefen din?

• Smulan 2

ja det är jätttråkigt :( är en klump i magen å man mår inte så bra..
    vi började med förlängd arbetstid i höstas.. där första passte gick på 6:00 nästa 7. nästa 8, de som börja 6 går till 15:00 osv...

där gjordes undantag med mej å en till tjej...vi går två dagar i veckan 8-17 för att de ska passa dagis..

sen va de vissa undantag som fick gå kvar 7-16 personer som sa i från.. hotade med å säga upp sej om de inte fick gå kvar 7-16... (orättvis behandling tycker jag)..

nu funkar inte detta scehma för att vi har fått så mkt mera å göra.. å nuvill de ha två skift vilket är på väg....

min chef sa till mej att inte ska behöva köras över mm mm..å hon vet att de är dagtid som gäller för mej.... pga min sitation....

sen är det bara jag å två till som kan vårat jobb...tar flera år å lära sej de jag håller på med...

men såp tänker väl inte de högre cheferna...

Svar på tråden skiftjobb