• Goffer

Vänster och högerhänt

I dag såg jag på ett program och där var det en som sa att när det gäller enäggstvillingar så blir i princip alltid en vänsterhänt och den andre högerhänt.
    Tyckte att det var intressant eftersom vi har trott en tid att våra killar kommer att bli så.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Vänster och högerhänt
  • Söderbönan71

Tjena HugoVille! Allt bra?
    Som du vet så har ju jag en av varje men jag tror att tjejen min blir vänsterhänt! Båda mina föräldrar är vänsterhänta men varken jag el min bror, vilket är lite ovanligt, så vi får väl se om det hoppade över ett led?!
    Träff snart?

• Indratvillingmamma

Jag har enäggskillar. Den ena har varit klart högerhänt hela tiden. Den andra trodde vi ett tag att han skulle bli vänsterhänt, han använde båda händerna ungefär lika mycket. Nu när han ritar och skriver så använder han oftast höger hand, men han använder ibland vänster. Det ser dock ut som att han kommer att bli högerhänt han också, eller möjligtvis tvåhänt eller vad det nu kan tänkas heta.

Den ena kan liksom inte alls använda vänster att rita med eller så, medan den andra är hyfsad med båda händerna även om det blir lite bättre när han använder höger hand.

• Goffer

Vad spännande! Jag hade inte hört talas om det förut. Blir kul å se hur det blir för killarna om ett tag.

• Jaz1

Jag har också hört att det kan vara så och min ena enäggskille använder till 80 % vänster hand när han sitter och plockar i sig matbitar, men den andra killen använder enbart höger hand! När de leker däremot tycker jag att de båda använder båda händerna lika mycket. Men de är ju så små fortfarande, 1 år, så det där kan väl ändra sig. Spännande!

• Jaz1

Kom på det att mina killar har ju hårvirveln på motsatta sidor också, den ena på höger sida och den andra på vänster sida! Men det är killen med virveln till vänster som är högerhänt! Googlade lite och hittade det här, ska kolla virvlarna nu när de vaknar, om de går medsols eller motsols.

Spegelvända tvillingar
    Nästan en fjärdedel av alla enäggstvillingar är spegelvända tvillingar. Detta innebär att de är varandras spegelbilder. Den ena tvillingen är högerhänt och den andra vänsterhänt. Inre organ sitter på motsatta sidor i kroppen och hårvirvlar går medsols hos den ena och motsols hos den andra. Detta fenomen är ett lika stort mysterium för den medicinska vetenskapen som uppkomsten av enäggstvillingar. (Källa: Föräldrakanalen)

• Purelyplatonic

Min pappa är enäggstvilling och jag själv har enäggstjejer. Jag har inte sett något spegelvänt hos mina tjejer ännu de är bara 4 månader.
    Men min pappa och hans tvilling har båda mittbena men spegelvänt. Min pappa har åt höger och hans tvilling åt vänster men båda är högerhänta.

Men det här med vänsterhänthet så har jag läst något om att någon forskning tyder på att barn som blev utsatta för många ultraljud kan drabbas av vänsterhänthet.

• Goffer
    Purelyplatonic skrev 2010-03-08 11:13:30 följande:
    Min pappa är enäggstvilling och jag själv har enäggstjejer. Jag har inte sett något spegelvänt hos mina tjejer ännu de är bara 4 månader.Men min pappa och hans tvilling har båda mittbena men spegelvänt. Min pappa har åt höger och hans tvilling åt vänster men båda är högerhänta.Men det här med vänsterhänthet så har jag läst något om att någon forskning tyder på att barn som blev utsatta för många ultraljud kan drabbas av vänsterhänthet.
    Men hjälp! Jag gick ju på ultraljud varje vecka....
  • Jaz1

Jag gick på UL varannan vecka. Har aldrig hört den teorin förut, men det finns ju många teorier. Jag har hört en teori (helt utan källa) att om man är vänsterhänt utan att ha det i släkten, att man alltså inte ärvt det, så är man egentlig tvilling och att det andra fostret då dött tidigt i fosterstadiet. Ska verkligen tas med en nypa salt, men intressant men teorier.

• Purelyplatonic

Citat från http://www.niomanader.se/content.asp?ID=16
    "Det finns två studier från 2001 och 2002 som båda menar att barn (pojkar) till mammor som gör många ultraljud i högre grad riskerar att bli vänsterhänta, och att det beror på att ultraljudet påverkar hjärnans utveckling.
    Studierna är välgjorda, men kan inte säkert slå fast att det är just ultraljudet som orsakat vänsterhäntheten"

Jag fick tjejer så då borde det inte påverka dem och min farmor fick inga ultraljud på hennes tid, hon visste inte om att det var tvillingar men hade misstänkt det.

Men det borde påverka båda tvillingarna om denna teori skulle stämma och inte bara den ena.

• vavi

Mina killar är troligtvis tvåäggs men den ene verkar mer vänster hänt och den andra höger hänt. Deras storebror (tonåring) är vänsterhänt när han skriver men annars tvåhänt.
    Men egentligen blir inte hänt-heten stabil förän vid 6 års åldern, så det kan nog ändra sig flera gånger fram och tillbaka när det gäller de små barnen.
    Det finns myter om att vänsterhänta skulle vara mer kreativa och att tvåhänta i synnerhet skulle vara konstnärliga. Det är nog som sagt mest en myt.

• mamma till Leon

Jag läste här på nätet för ett tag sedan (kommer tyvärr inte ihåg var) att de enäggstvillingar som är spegelvända kan ha olika grad av spegelvändhet. Tvillingar som är helt spegelvända (även alla inre organen) är tydligen väldigt väldigt ovanligt medans de flesta "spegeltvillingar"  bara har någon grad av detta ex något födelsemärke på motsatta sidor (som mina flickor har) eller höger-vänsterhänt mm.
    Det stod också att i de fall de inre organen är helt spegelvända blir ofta den vänstra tvillingen steril.

Retar mig att jag inte kommer ihåg var jag läste det bara....

• Indratvillingmamma

Mina har sina inre organ på rätt ställen så de är inte spegelvända på det sättet, men virvlarna i håret snurrar åt olika håll, om det kan ha någon betydelse.

• MissOlive

Min dotter är inte tvilling men hon har spegelvända organ, så kanske hade hon en från början.....

• Purelyplatonic
    MissOlive skrev 2010-03-15 17:02:54 följande:
    Min dotter är inte tvilling men hon har spegelvända organ, så kanske hade hon en från början.....
    Det känns ju som att det kan vara en förklaring i alla fall. Har någon läkare antytt någon annan förklaring?
  • 20082011

Mina tjejer är antagligen också spegelvända. De har en likadan virvel i bakhuvudet men på varsin sida. Dessutom går den åt" olika håll" men ser likadana ut.

Det var massor av grejer jag inte kommer på nu pga trötthet som också var spegelvänt Såna där småsaker.

En sjukgymnast trodde att ena tjejen var vänsterhänt o andra högerhänt, men det vet jag inte än.

• MissOlive

Troligen beror det på att flimmerhåren i kroppen i ett mkt tidigt stadie "flimmrar" ut organen på fel ställe. Enkelt förklarat{#lang_emotions_smile} varför det händer på tvillingar vet jag inte....

• 20082011

Juste, nu kom jag på. Varenda gång mina tjejer har fått en tand har det varit samma som ploppat upp, fast spegelvänt. Det är lite häftigt

• Jea81
    Purelyplatonic skrev 2010-03-08 11:13:30 följande:
    Min pappa är enäggstvilling och jag själv har enäggstjejer. Jag har inte sett något spegelvänt hos mina tjejer ännu de är bara 4 månader.Men min pappa och hans tvilling har båda mittbena men spegelvänt. Min pappa har åt höger och hans tvilling åt vänster men båda är högerhänta.Men det här med vänsterhänthet så har jag läst något om att någon forskning tyder på att barn som blev utsatta för många ultraljud kan drabbas av vänsterhänthet.
    Goffer skrev 2010-03-08 15:09:21 följande:
    Men hjälp! Jag gick ju på ultraljud varje vecka....

Haha...  "Drabbad av vänsterhänthet"... HugoVille, du behöver inte vara orolig... =)

För övrigt har vi just pratat om detta här hemma, visserligen tvåäggs här ju, men det verkar som Oskar är vänsterhänt och Alice högerhänt...
  • Purelyplatonic
    Jea81 skrev 2010-03-21 20:14:07 följande:
    För övrigt har vi just pratat om detta här hemma, visserligen tvåäggs här ju, men det verkar som Oskar är vänsterhänt och Alice högerhänt...

Men då kan ju den där teorin stämma angående ultraljud för det var ju bara pojkarna som blev vänsterhänta med många ultraljud, inte flickorna.
  • Goffer
    Jea81 skrev 2010-03-21 20:14:07 följande:
    Men du hade ju inte så många ultraljud.

Jag ser det absolut inte som ett problem...tycker det skulle vara roligt om det blir en av varje.
Svar på tråden Vänster och högerhänt