• sesssan

Rs virus på förskolan

Fick redan på att det går Rs virus på dotterns avdelning..hon är 3 år så skulle hon få det så skulle det inte vara så jätte farligt, men jag är gravid i vecka 37 och bebisen kan ju komma när som helst.

Så blev lite nojjig över hur jag ska göra, jag är ändå hemma på dagarna nu, ska jag ha henne på förskolan som vanligt fram till bebisen kommer..Är så rädd att bebisen kanske kommer och blir smittad. Har BF 29 Mars, så det kan lika väl dröja innan bebisen kommer..

• Svar på tråden Rs virus på förskolan
  • Maya85

Jag tycker också du ska henne hemma om det går....
    min lilla har fått rs virus av sin kusin som går på förskolan och där går det tydligen nu..
    (kusinen har smittat min 1 åring som i sin tur har smittat lilla syster)..
    det är inte kul om de får det.

• mariaheterjag

Det gick RS virus på avdelningen där jag jobbar (småbarn) och det smittade verkligen som en löpeld. Alla barn blev sjuka inklusive vi pedagoger. Ett relativt nyfött småsyskon blev tyvärr också allvarligt sjukt trots att inte stora syster uppvisat ngra allvarliga symptom... dock var hon förkyld och gick väl omkring och bar på det. Så Ja ha henne hemma, det skulle jag ha. Inte kul om bebis för andningssvårigheter som nyfödd.

• örtagård

Vi har just tagit hem vårt mellanbarn pga av smittrisken. Han drog hem rs och mycket annat skräp går ju också fortfarande i mars. Vi har varit sjuka i princip sedan lillan föddes i december och barnen var ändå hemma tre veckor innan bf och det blev i verkligenheten bara två. Sen var de hemma två veckor efter födelsen. Vi var sjuka ändå den tiden men sen fortsatte det bara. Lillen blev sjuk gång på gång på förskolan och sen nästan en månad tillbaka är han hemma. vår äldsta får gå för hon har behov av förskolan och blir varken så sjuk som mellankillen eller sprider på samma sätt.  Men självklart kan han dra hem också.

Glömde skriva att vi blev inlagda för rs på den nyfödda. Ändå har vi varit mycket försiktiga men det var de enstaka dagar mellankillen fick gå på dagis som orsakade detta.

nu får han vara hemma till infektionstoppen lagt sig och kankse terminen och sommarlovet också för han verkar behöva vara hemma.

Det är svårt att råda. Vi gör ju både och. Barnet som har behov av förskola får gå. Barnet som inte har behov av förskola får vara hemma. Det barnet blir också själv mycket sjuk och är infektionskänsligt. Vi håller båda hemma om det går någon känd epidemi på förskolan som magsjuka tex. Vi tar inte ut bebisen på köpcentran, folksamlingar, kalas osv. Vi tar inte hem kompisar till de stora.

Känn efter. Om du fött tidigare innan kanske har lite betydelse. Vår 2,5 åring blev ganska sjuk av rs men han är infektionskänslig och hade det som spädbarn också. Det är jobbigt med sjukdom på vem som helst i familjen om man har en nyfödd --- det har vi verkligen upplevt !

Lycka till med förlossning och utökningen!

• örtagård

Oftast vet man ju inte om äldre barn eller vuxna har rs eller ett annat förkylningsvirus så man har svårt att skydda sig men vi är generellt försiktiga när det gäller snornäsor under nyföddhetsperioden. Sen måste man leva lite vanligt också. Men rs är inte kul på en nyfödd och det var väldigt obehagligt och jag ångrar att mellankillen inte var hemma helt och hållet i januari också.

Bvc tipsar om att barnen ska byta kläder direkt efter dagis och att dagsikläderna ska vädras åtta timmar eller tvättas samt att barnen spritar händerna. Det är lätta för oss att genomföra på vår stora men på mellankillen omöjligt .

barnens behov av förskolan är så individuellt. Vår mellankille behöver den inte alls nu. Vår stora hade stort utbyte av den redan när hon var 2,5 år och jättestort nu. Man får laga efter läge lite grann är mitt råd men håll på snorförbud hemma när det gäller andra barn än dina egen tycker jag! Flera har velat in här och leka men det är stopp- Utelek duger fint med rätt kläder!

Svar på tråden Rs virus på förskolan