• Viktorsmamma

eltandborste?

Hur tidigt kan man börja med eltandborse, dvs att jag som mamma borstar på sonen.

vår son gapar inte vid tandborstning, det är mer eller mindre en kamp om livet varje gång iprincip. han får borsta själv en stund men vad hjälper det då man ska borsta själv efteråt och han skriker som en stucken gris!

i förrgår köpte vi en eltandborste för barn, det står från 3år och sonen är bara16månader.

"får" man borsta med den nu, har inte vågat göra det än då den somsagt är från 3år, men det var alla barn el tandborstar. vet flera med barn under 2-3års ålder som använder eltandborse för att förenkla det.

även om det blir fortfarande skrik och panik om man använder den så går det betydligt fortare och mer smärtfritt för både han och oss känner jag.

Men är det någon som använder och hur tidigt började ni?

Viktor 26/10-08
  • Svar på tråden eltandborste?
  • cicci85

sonen fick en vid ca 2 år, blev mycket lättare att borsta. Brukar borsta 1-åringens tänder med den oxå. En nackdel är ju att de små gärna biter på tandborsten och de är inte så värst billiga att köpa nya...

• MUM CC

Om din son inte blir rädd för den så kan ni nog använda den nu. Jag har haft det precis som ni med vår dotter. Tror jag köpte den när hon var ca 1,5 men då var hon rädd för den, men strax efter 2 så ville hon använda den!
    Den borstar ju "mer" på samma tid som en vanlig tandborste, så tycker den är bra.

• FrökenR

Vi började med el-tandborste när han var 2 år. Bara efter några veckor gick det bra att borsta med vanlig tandborste. Nu använder vi bara el-tandborsten när den vanliga inte får komma in i munnen.

• Marie1978

Vi har eltandborste till vår son som är 2 år, funkar superbra! Det är dessutom bättre än vanligt, säger min mamma som är tandsköterska. Borstar rent bättre och lättare!

• Viktorsmamma

okej!

han skriker ju när jag ska försöka borsta med vanliga och tårarna sprutar, så för att man äns ska få dra med vanliga i munnen krävs hållning i famn så han inte kan slå bort tandborsten.

vi tänkte nog så att det gå betydligt mycket fortare om mer smärtfritt även om han fortfarande inte vill öppna munnen riktigt, det är dessutom 5 tänder på väg så förstår att han inte vill öppna men tänderna behövs ju borstas ändå!

överväger att prova den imorgon bitti.

fler som har erfarenheter??

Viktor 26/10-08
  • MUM CC

Om han har ont för att fler tänder är på G kanske ni kan avvakta lite, tycker jag. Man skulle ju inte borsta själv om det gör ont.

• CarlHerman

Ja det går bra att använda eltandborste på små barn. Behöver inte vara en speciell för barn heller. Jag har börjat använda min egen eltandborste på min 17-månaders och han tyckte den var mer ok än vanliga tandborsten. Vred ner hastigheten lite och hade ett mjukt borsthuvud.

Se till att det är en riktig uppladningsbar eltandborste bara, inte en sån med vanliga batterier för de är dåliga.

/tandhygienist

• kafferast

Vi började använda eltandborste till lilltjejen långt innan hon fyllt två, det var enda sättet hon accepterade. Annars vägrade hon öppna munnen och blev ohyggeligt arg. Med eltandborsten har det funkat rätt smärtfritt. Har speciellt barnborsthuvud fast hon vill helst ha vuxenborste, men det är ju hårdare.

• PetraMunchen

Vi har kört elektriskt sen han var runt 1 år. Fast vi har inte alltid eltandborsten påslagen. Lättast är det om jag borstar hans och han samtidigt får borsta mina tänder...

• Viktorsmamma

Nu har vi testat, den är definitivt mer effektiv.

han vill fortfarande inte borsta tänderna helt och hållet MEN han gapar till och från till det "brummande" ljudet och det tar 1/3 av tiden att komma åt alla tänder så det var definitivt värt att köra med den.

Undertiden håller han i sin vanliga tandborste och pillar med den.

riktigt värt det!=)

Viktor 26/10-08
  • Little Ms Chatterbox

När det står från 3 år är är det oftas för det innehåller smådelar, kan bli en kvävningsrisk. Om en vuxen är med hela tiden är det nog ingen fara, om han inte blir rädd för ljudet.
    En tandläkare sa att det viktigaste var att tandkrämen kom in i munnen, så fluoret fick göra sitt. Lite borst här och där, sen var det klart.

• MUM CC

Vi har köpt en speciell eltandborste för barn, det behövs ju eg inte, men tycker den är bra eftersom det är mycket lättare att säga att man måste borsta nere till den speler en melodi och sedan upp tills nästa melodi. Och då blir det 2 minuter! 

• Anne69

Första barnet vid 2 år, andra barnet vid 1 år - så det går att börja långt före 3! Jag tycker eltandborsten är suverän för man slipper denna kamp o kommer åt att borsta rätt bra på kort tid.

• avilo
    Anne69 skrev 2010-03-07 16:19:42 följande:
    Första barnet vid 2 år, andra barnet vid 1 år - så det går att börja långt före 3! Jag tycker eltandborsten är suverän för man slipper denna kamp o kommer åt att borsta rätt bra på kort tid.
    Kan man använder eltandborste för vuxna till små barn?
  • 071001

Siri var runt ett när hon fick börja med eltandborste.

Svar på tråden eltandborste?