• Havsluft

Tips på tårtfyllningar utan gelatin?

Skall baka en tårta imorgon men har fortfarande inte kommit på vad jag skall ha i den och har lite panik! Var lite sugen på hallonmousse, men kom på att jag inte kan använda gelatin. Vet att det finns något som heter agar agar, men har aldrig använt det och vet inte om jag kan få tag på det, så är inte så sugen på det heller...

Har ni några tips på vad jag kan fylla tårtan med? Helst vill jag ha två olika lager. Och gärna något med hallon, för det är vad dottern tycker bäst om.

Skall användae en vanlig sockerkaksbotten och täcka tårtan med sugarpaste.

• Svar på tråden Tips på tårtfyllningar utan gelatin?
  • tinis77

Riesenfluff i ett lager och hallon/grädde i det andra? Hade det i sönernas födelsedagstårtor, det var supergott!

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • Nenne 71

mosad banan

vaniljvisp och hallonsylt

chokladpudding

mosade jordgubbar

lite olika förslag

• TigerLily

du kan vispa grädde och sen blanda i hallon om du låter dem rinna av ordentligt innan, och ev blanda i lite florsocker, så har jag gjort.

• juicey

sylt

chokladpudding

fluff -sök på fluff här på FL

nötkräm

hallon/jordgubbs/syltgrädde

lemon curd

färdig mousse (om det inte är gelantin i dem) typ citron-, jordgubbs- eller passsionsmousse.

vaniljkräm

mosade bär/banan

barnmatsburk med fruktsmak

• Queequeg

Ett tips är att blanda i marsanpulver det fungerar då som stabiliseringsmedel, om man vill göra fyllningar av moussetyp eller tycker att något inte har blivit tillräcklingt tjock i konsistensen.

Man blandar bara i pulver lite i taget tills man är nöjd med fastheten.

• Mama69

Gör en klassisk smörkräm med vanilj- eller chokladsmak eller båda!

Svar på tråden Tips på tårtfyllningar utan gelatin?