• Nattastrand

Tips på vad/hur det ska stå i ett saboavtal?

Hej jag och min sambo ska skriva ett sambo avtal mellan oss.
    Vi bor tillsammans men han står på kontraktet. Vill att det ska stå nått liknade att jag har en viss tid på mig att skaffa en  lägenhet om vi skulle göra slut. tips?
    Sen ska det vell stå vad man äger för saker??
    Tacksam för svar{#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Tips på vad/hur det ska stå i ett saboavtal?
  • Kanskedinsyrra

jag tror man kan köpa färdiga avtal å bara lägga till punkter på å skriva under... typ välsorterade pappershandlar har sånt.

• CinnamonMai

Ett samboavtal skrivs för att Sambolagen inte ska gälla, inte tvärtom. Med andra ord skrivs det för att han ska vara säker på att han/du inte behöver dela något med dig/honom vid en separation, inte för att ge någon av er extra rättigheter.

• CinnamonMai

Nu kanske jag var otydlig. Avtalet kan självklart ange vad som ska gälla vid en bodelning. Tex. egendom som inte ska ingå i bodelningen.

Även om han står på kontraktet har han inte rätt att kasta ut dig hur som helst. Allt beror på hur länge du bott där.

• Nattastrand

Ok tack har fått veta lite mer iallafall. Men man kan ju skriva till nått som vi två har kommit på ang lägenheten.? eller är det bättre fördel för mig att inte göra det?

• dellelgarin

Att skriva egna avtal är väl inte kanske något att rekomendera och man bör väl kolla med en jurist att det man skriver verkligen håller.

Själv får jag hjälp av en jurist att göra avtalet, det kostar lite grann men då får jag något som jag vet håller ifall det skulle bli problem.

Lycka
  • Agnowall
    Hej! Jag har själv letat efter info om samboavtal eftersom det är så dyrt med jurister som fixar det. Hittade en sida där man kan göra ett samboavtal själv genom att svara på lite frågor, det va rätt billigt också 300 kronor kostade det. Fick avtalet på datorn sen. Supersmidigt!! Jag rekommenderar verkligen denna sida, jag förstod vad som stog där till skillnad från hur det brukar vara med juridik.

Lycka till! =)

Svar på tråden Tips på vad/hur det ska stå i ett saboavtal?