• kollberg1

privat fertilitetsklinik i umeå?

Om man bor i umeå och inte har rätt till fertilitetsbehandlingar via landstinget eftersom vi har ett barn. vart vänder man sig då??

• Svar på tråden privat fertilitetsklinik i umeå?
  • Vrinda

IVF-kliniken i Umeå (på NUS) behandlar både privat och via landsting. Vi har gjort två ivf-behandlingar där (varav den senaste resulterade i vår son ) och är supernöjda med dem.

• kollberg1

åh vad kul för er att det gav resultat!! grattis!

Hur kommer vi i kontakt med dem. är det bara att kolla upp vi landstinget eller ska man prata med en barnmorska först?
    tyckte du att det var jobbigt med en ivf behandling? kostar varje försök 26000 kr?
    många frågor....
  • Vrinda

Tack!

Vi ringde bara dit och pratade med en sköterska och berättade vår situation. Sedan tror jag att vi fick en konsultationstid med läkaren och efter det fick vi sätta igång när vi önskade. Vi var oförklarligt barnlösa och hade försökt i ca två år innan vi körde igång.

Har ni gjort någon utredning?

Vi köpte ett behandlingspaket om tre försök för 45 000 kr (tror det är lite dyrare nu). Får man barn efter första eller andra försöket är paketet förbrukat. Tyckte det kändes mycket lugnare så slapp man bekymra sig om ekonomin också.

Fysiskt tyckte jag inte det var särskilt jobbigt att göra ivf. Lite jobbigt med huvudvärk och trötthet under spraytiden men inget jättefarligt. Sprutorna var lite otäcka första gången men sen kändes det lugnt. Äggplockningen var helt ok. Det som var jobbigt var att jag oroade mig mycket för varje kommande moment och att jag hoppades så mycket att det skulle lyckas osv. Vi fick också nedslående besked efter första försöket då vi fick väldigt dålig kvalitet på våra embryon och det bara var ett som var livsdugligt öht. Med en annan medicin till andra försöket blev det bättre kvalla som tur var. Både jag och maken tycker faktiskt att situationen blev bättre när vi började göra ivf för då fick vi ju faktiskt hjälp. Man lade över ansvaret på någon annan helt enkelt. När vi börjat med ivf berättade vi också för familj och vänner och för oss kändes det bättre då. Då fick man stöd istället för frågor om när vi skulle skaffa barn.

Jag fick jättefint stöd i en fl-tråd för de som gör ivf i umeå. Ska leta länken till dig.

• Babe

Kolla IVF-klinikens hemsida, där finns priser och info du behöver. 

http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=2_Ume%E5
    De gör både privata och landstingsbehandlingar. Du kan sedan ringa eller maila dem för att komma igång... Rekommenderar varmast, riktigt empatisk och fin personal! Vi har gjort alla försök där :) 
    Mvh. Babe
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • kollberg1

tack för era svar!! och för länkarna. ska kolla dem nu.

Svar på tråden privat fertilitetsklinik i umeå?