• looby

hjälp..ytterkläder på dagis..

Hej!
    min dotter som är 2,5 år gammal börjar på dagis om ett par veckor.Hon har en bra overall nu när det har varit så kalt, men jag skulle vilja veta vad ni andra brukar har på för ytterkläder dina barn när vädret börjar blir liiiite värmare.Behöver man regn kläder också på dagis när det är fortfarade så kallt ?Fodrad regn kläder/ofodrad med fleece under/skaljacka med fleece..annat.........känner mig rätt förvirrad...

• Svar på tråden hjälp..ytterkläder på dagis..
  • sofsan

Det jag har haft till sonen i alla år är overall , fodrat regnställ , vanliga regnkläder , sen köper jag ett set på intersport som är vind och vatten avvisande.

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Tvillingar i magen ღ ¸.?°´¯)
  • sofsan
    looby skrev 2010-03-04 23:36:48 följande:
    oj..........så mycket
    Hahahaha kanske är jag som har överdrivet =)
    Men overallen har han när det är riktigt kallt och fodrade regnstället nu när snön börjar smälta.När det blivit varmare ute och snön är borta åker setet på som är vind och vatten avvisande.Det vanliga regnstället är ju bra att ha om det tex skulle regna på sommaren osv.Jag åker till Ullared en gång om året där jag köper allt utom setet som jag köper på intersport.
    (¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Tvillingar i magen ღ ¸.?°´¯)
  • looby

ok, så du tar bort overallen och har fodrade regnställ en tid?Jag köpte skaljacka/byxor och fleece jacka idag som är både vind och vatten tätt men jag kanske behöver fodrade regnställ innan ?

• looby

Jag tycker det är jättesvårt

• zika

vi har haft vanligt regnställ med separat fleecedress under. Tycker det är smidigare. Fleecedressen hänger jämt på dagis. Att ha under regnkläder när det är lite kallt ute eller under overallen när det behövs

Skalkläder är ju perfekt sen när det blir lite varmare

Beror nog lite på var man bor också
    Det visar sig med tiden vad som behövs tycker jag.

• EnHusMus

Här vill de att det finns regnkläder av en lite större strl. Så att de enkelt kan passa uppepå overall. Smart på vintern.

* ~ Linnéa - 07.12.07 ~ *
  • Pyresson

vrf inte bara köpa en rejäl overall som är 100% vattentät direkt? då kan man ha den i slaska också..+ riktiga regnkläder såklart..

• Dr Mupp

Så här ser det ut hos oss för att täcka vår/höst/vinter.

Vinteroverall som är vind och vattentät
    Fleecekläder
    Galonbyxor - dagis vill ha ett par hängandes.
    Vind och vattentäta skalkläder.

Då kan kläderna anpassas efter väder.

• 2 små prinsessor

Vår dotter har under sina dagisår haft:

-overall på vintern
    -ett vanligt regnställ som använts både på dagis och hemma.
    -Vind- och vattentät skaljacka, fleecetröja och överdragsbyxor på vår och höst
    I år har hon även en fleecefodrad regnjacka som jag köpt billigt på rea, men jag börjar fundera på om det var ett onödigt köp. Det är ingenting jag någonsin saknat innan.
  • Busbellan

Vi kör såhär:
    Vattentät vinteroverall (så man slipper galonisar utanpå, det är så klumpigt)
    sen blir det fodrade galon/gummiställ ett tag när det är som värst blött och slaskigt
    Sen kör vi vattentäta skalkläder jacka och byxor. Ibland med fleece under jackan

Mamma till Nora, August och Ella
  • TiLo

Så här har vi haft det med kläder och dagis.

ett sett med galonkläder som hänger på dagis
    begagnade galonbyxor hemma för lortarbeten
    skalkläder som åker fram och tillbaka vid behov
    en omgång fleece byxor och tröja både på dagis och hemma
    och sen förståss overall som åker fram och tillbaka vid behov.
    gummistövlar är också bra att ha stå kvar på dagis

• paloma84
    Vinter
    Vattentät vinteroverall, mössa, vantar Underställ: byxor, tröja, strumpor, halsskydd Vinterskor Vinter slask (kallt, men bara slask när snön smälter och gården ser ut som en pool)
    Fodrat regnställ: Byxa, jacka Fodrade gummistövlar Regnvantar Vår
    Vanligt regnställ: Byxa, jacka, vantar Vanliga gummistövlar Ett vind och vattentätt ställ: byxa, tröja En skaljacka
  • Jazzmamman

Lager på lager är alltid bäst ur värme och ventilationssynpunkt. Sen är det kanske inte så enkelt alltid att få på en 2-åring det man vill utan man får vara glad om ett lager kommer på. Så för och nackdelar med fleecefodrat regnställ och separat regnställ och fleeceställ. Min 2-åring har det separat.

Svar på tråden hjälp..ytterkläder på dagis..