• stoltmamma87

Loka - kalla det hälsosamt eller övernaturligt, men hur "nyttigt" är det egentligen?

det innehåller ju massa konstiga ämnen som man inte ens vet vad det är.

dessutom står det på Loka flaskorna att barn under 7år inte bör dricka det

så om man dricker Loka varje vecka kan man kalla sig hälsosam!?

• Svar på tråden Loka - kalla det hälsosamt eller övernaturligt, men hur "nyttigt" är det egentligen?
  • Pallas
    Kolsyrat vatten
    natriumvätekarbonat
    kaliumvätekarbonat
    magnesiumklorid
    natriumsulfat
    diverse aromer

Mineralhalter*                                                  mg/liter: Natrium 150 Kalium 90 Magnesium 10 Kalcium 30 Sulfat 20 Klorid 20 Fluorid 0,1
  • Anova

Det är väl ett bättre alternativ än läsk, men speciellt hälsosamt är det väl inte.
    Skälet till att mindre barn inte ska dricka mineralvatten är väl att vattnet innehåller mineraler/salter som inte i sig är farliga (tvärt om) men inte speciellt nyttiga i stora koncentrationer för just barn.

• uniMog

konstiga ämnen?
    Citronvarianten:
    kolsyrat vatten                        ja... det hoppas jag alla förstår vad det är
    citronarom                              inget konstigt hoppas jag?
    natriumvätekarbonat               bikarbonat. surhetsreglerande tillsatsmedel, E500.
    kalimvätekarbonat                  Kaliumbikarbonat. Ett till salt, surhetsreglerande.
    magnesiumklorid                    E511. Finns tex i soyamjölk och havsvatten
    natriumsulfat                          Ännu ett salt, E514

Dvs någon form av citronsmak, vatten, kolsyra och salter.

Barn under 7 år ska inte dricka stora mängder nej. Antar att det är pga salterna? Ramlösa innehåller fluor vet jag och det rekommenderas väl inte heller till små barn.

Inga kulor kan hejda oss! Framåt!
  • uniMog

..och man ska tydligen inte skriva så långsamt

• stoltmamma87

då begriper jag lite bättre vad de innebär .-)

• Nattviolen

Loka är en av de mineralvatten som innehåller ganska låg andel just mineraler. Ramlösa är "värre" för barn enligt min bvcsköterska. Min dotter har druckit mineralvatten "hela livet" men inga stora mängder förstås.

• stoltmamma87
    Nattviolen skrev 2010-03-05 08:50:49 följande:
    Loka är en av de mineralvatten som innehåller ganska låg andel just mineraler. Ramlösa är "värre" för barn enligt min bvcsköterska. Min dotter har druckit mineralvatten "hela livet" men inga stora mängder förstås.
    ok! nu är det ju inte så att jag ger det till mina barn utan det är mig själv jag tänker på, och eftersom de står att barn inte ska dricka det så funderade jag bara på hur "hälsosamt" det egentligen är.

tack
  • Glenda Glad

Jag är mest misstänksam mot aromerna. Jag tror att de är allt annat än naturliga och bara av den anledningen så väljer jag bort de smaksatta Loka. Den naturella dricker jag ibland.

• stoltmamma87
    Glenda Glad skrev 2010-03-05 09:06:54 följande:
    Jag är mest misstänksam mot aromerna. Jag tror att de är allt annat än naturliga och bara av den anledningen så väljer jag bort de smaksatta Loka. Den naturella dricker jag ibland.
    det är säkert så, tror åtminstone jag med. det mesta idag är ju inte naturligt!
  • uniMog

citron och päron innehåller naturliga aromer, övriga naturidentiska aromer, dvs kemiskt framställda men fortfarande (molekylärt) identiska med de naturliga.

• Pallas
    Glenda Glad skrev 2010-03-05 09:06:54 följande:
    Uran är naturligt, men för den delen inte speciellt nyttigt att förtära. Det är inte ursprunget som är avgörande för hur hälsosamt det är, det är viktigt att gå bakom den alldeles för trubbiga kategoriseringen.
  • Mornie Alantie
    Pallas skrev 2010-03-05 18:06:39 följande:
    Uran är naturligt, men för den delen inte speciellt nyttigt att förtära. Det är inte ursprunget som är avgörande för hur hälsosamt det är, det är viktigt att gå bakom den alldeles för trubbiga kategoriseringen.
    Du skrev det jag tänkte.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Glenda Glad
    Pallas skrev 2010-03-05 18:06:39 följande:
    Ja, fast jag tror att du vet vad jag menar. 
  • Pallas
    Glenda Glad skrev 2010-03-05 21:07:04 följande:
    Ja, fast jag tror att du vet vad jag menar. 
    Jag förstår dina funderingar, däremot inte det som jag uppfattar att ditt inlägg förmedlar: du är inte intresserad av att verkligen veta hur det förhåller sig med hälsosamheten, det är enklare att bara förutsätta att allt som inte är "naturligt" är dåligt.
  • Sorbus
    Pallas skrev 2010-03-05 22:07:35 följande:
    Jag förstår dina funderingar, däremot inte det som jag uppfattar att ditt inlägg förmedlar: du är inte intresserad av att verkligen veta hur det förhåller sig med hälsosamheten, det är enklare att bara förutsätta att allt som inte är "naturligt" är dåligt.
    Och att allt som är "naturligt" automatiskt är bra
  • Pallas
    Sorbus skrev 2010-03-05 22:09:55 följande:
    Och att allt som är "naturligt" automatiskt är bra
    Exaktamente. Det känns som en lite märklig och naiv inställning, framförallt när det kommer till födoämnen. Flugsvamp, ormgift, mögelsporer och annat är ju helt naturligt och kan ändå vara dödligt i mycket små doser. Det går ju liksom inte att sätta några likhetstecken mellan naturligt och bra. Jag förstår inte riktigt hur man kan nöja sig med den klassificeringen?
  • Houdini

Köp en sodastreamer i stället för att köpa mineralvatten blir godare och ni vet vad ni får i er {#lang_emotions_wink}

• Glenda Glad

Jag lämnar den här tråden. Den övergick för snabbt i slutsatser som tex att jag naivt tuggar på en flugsvamp för att den naturlig. 

Tror aldrig att jag blivit idiotförklarad på så få inlägg i en tråd
  • Pallas
    Glenda Glad skrev 2010-03-06 10:29:22 följande:
    Jag lämnar den här tråden. Den övergick för snabbt i slutsatser som tex att jag naivt tuggar på en flugsvamp för att den naturlig.  Tror aldrig att jag blivit idiotförklarad på så få inlägg i en tråd
    Du har inte blivit idiotförklarad, men du har rätt: om du inte bemödar dig läsa vad som faktiskt står i inläggen så är det nog bäst att du lämnar tråden. (Detta var en idiotförklaring.)
  • uniMog

Att de inte använder naturliga aromämnen i vissa smaker är bland annat för att du då inte får exakt samma smak. Och konsumenterna vill inte att Loka Blåbär ska smaka mogna blåbär en gång och lite-mindre-mogna blåbär nästa.

Den här jakten på tillsatser och E-medel börjar bli fånig...

Svar på tråden Loka - kalla det hälsosamt eller övernaturligt, men hur "nyttigt" är det egentligen?