Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

IQ- tester

Om man har gjort en psykologutredning och de har kommit fram till att jag är överbegåvad vad gäller verbal förmåga och ett till deltest. Men när de gäller minnet och de andra testerna var jag rejält under normal. Nu har jag ju haft en sjukdom och äter mediciner som gör att minnet och andra förmågor kan påverkas. Och endå när de skriver intyg så skriver de att mitt IQ är i det undre delen av vad som är normalt. MItt IQ var inte ens något som efterfrågades utan min sjukdom. Blev så förbannad när de skrev ut mitt IQ till de som skulle ha intyget.  När detta beror på mediciner och delvis pågrund av sjukdom. Sen går de att träna upp igen och den träningen erbjuds på stället jag gjort testerna men när jag frågar efter den träningen får jag inte den hjälpen.

USCH vad besviken jag är på dem, de lovade hjälp om jag gjorde testerna som jag inte ens ville göra. Och sen förstör dem bara för mig. Fy fan för psykiatrin.

• Svar på tråden IQ- tester
  • Anonym (lo)

Usch, förstår att du känner dig kränkt.
    Jag har själv över snittet på verbalt och liknande, men ligger under på tex logik, du vet det där med att pyssla med olika former och se vilken som saknas osv. Det beror på min diagnos. Dock har jag aldrig fått sett vad dom skrev för iq på mig, men det kanske berodde på att jag var i högstadieåldern då...
    Ta upp det med dem som skrev intyget, som du skriver här så uppfattar inte jag dig som "efterbliven", utan jag tycker du verkar vara helt "normal". Stå på dig!

• MariaKsk88

Nu har jag jobbat med detta test för barn (WISC-IV), och där skriver man ALLA resultat i utlåtandet, dvs. resultaten för ALLA deltesten. Sedan gör man ett genomsnittsresultat av alla deltestet, OM det går, dvs. om det inte är för stor skillnad mellan resultaten. Hursomhelst måste man i utlåtandet skriva (även om man skriver kort) om man tror att resultatet på minnet t ex kan bero på mediciner.. Har de inte gjort det? Sen, vad gäller att de inte efterfrågade ditt IQ utan din sjukdom så kan man väl argumentera att IQ är en "del" av sjukdomen, eller att den kan visa vad du har, vad du kan prestera, vad du har problem med osv. Men kan du inte ringa och prata med dem?

• Anonym

Men jag förstår inte varför de inte skriver ut att de kommer att gå över med tiden, när de dessutom finns metoder för att träna upp det så jag kommer tillbaka till normalnivå. Jag har dessutom en magisterexamen så jag tar inte detta test på allvar. Har jag förmåga att ta en universitetsexamen så har jag nog kapacitet att arbeta med ett vanligt jobb. På grund av detta test blev jag utslängd från arbetsförmedlingen. Ett test jag inte ens ville göra.

Ingenstans är det nämnt i utlåtande att jag blev våldtagen flera gånger under tiden jag gjorde testen. Som enligt mig åtminstone borde påverka resultaten.

Dessutom är inte mitt IQ en del av sjukdomen det är ett resutlat av sjukdomen. Som antagligen kommer att läka enligt psykologen som gjorde testen.

• MariaKsk88
    Anonym skrev 2010-03-05 10:51:48 följande:
    Men jag förstår inte varför de inte skriver ut att de kommer att gå över med tiden, när de dessutom finns metoder för att träna upp det så jag kommer tillbaka till normalnivå. Jag har dessutom en magisterexamen så jag tar inte detta test på allvar. Har jag förmåga att ta en universitetsexamen så har jag nog kapacitet att arbeta med ett vanligt jobb. På grund av detta test blev jag utslängd från arbetsförmedlingen. Ett test jag inte ens ville göra. Ingenstans är det nämnt i utlåtande att jag blev våldtagen flera gånger under tiden jag gjorde testen. Som enligt mig åtminstone borde påverka resultaten. Dessutom är inte mitt IQ en del av sjukdomen det är ett resutlat av sjukdomen. Som antagligen kommer att läka enligt psykologen som gjorde testen.
    Jag tycker det låter som ett ofullständigt utlåtande (man börjar ju alltid med en anamnes och där ska man ju skriva om våldtäkterna, dessutom borde han ha förklarat de sämre resultaten och som du säger, skrivit vad prognosen är, hur man kan förbättra dem osv) men vet tyvärr inte vad du kan göra åt saken.. Har du pratat med psykologen som skrev det?? Dessutom har föräldrarna till de barnen jag har testat alltid fått läsa igenom mina utlåtanden och godkänt dem innan jag har skrivit under och skickat vidare... tycker det låter jättekonstigt.
  • Anonym

Ja det  är ju bra att de inte fungerar så i vanliga fall. Avdelningen som jag har kontakt med fungerar inte alls. De kan dröja 3-4 månader att få ett sjukintyg. Man riskerar att stå utan dagisplats och försörjning varje gång. Ingen uppföljning. Ja listan med kritiken mot dem är hur lång som helst. Så det förvånar mig inte om de gjort något fel. Men besviken nåt fruktansvärt är jag, sen sättet att övertala mig till att göra testen när jag inte ens vill de. Och sen inte ge mig den hjälp de lovade att ge mig när jag gjorde testet.

• MariaKsk88
    Anonym skrev 2010-03-05 11:12:57 följande:
    Ja det  är ju bra att de inte fungerar så i vanliga fall. Avdelningen som jag har kontakt med fungerar inte alls. De kan dröja 3-4 månader att få ett sjukintyg. Man riskerar att stå utan dagisplats och försörjning varje gång. Ingen uppföljning. Ja listan med kritiken mot dem är hur lång som helst. Så det förvånar mig inte om de gjort något fel. Men besviken nåt fruktansvärt är jag, sen sättet att övertala mig till att göra testen när jag inte ens vill de. Och sen inte ge mig den hjälp de lovade att ge mig när jag gjorde testet.
    Ta kontakt med HSAN om du inte är nöjd med vården, du kanske i alla fall kan prata med dem innan du anmäler, för att få lite mer information än vad jag kan ge dig. Jag tycker inte det låter bra MEN jag vet för lite, och jag är ingen expert. Men prova att ta kontakt med HSAN och fråga om det är så det ska vara!
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-03-05 10:51:48 följande:
    Men jag förstår inte varför de inte skriver ut att de kommer att gå över med tiden, när de dessutom finns metoder för att träna upp det så jag kommer tillbaka till normalnivå. Jag har dessutom en magisterexamen så jag tar inte detta test på allvar. Har jag förmåga att ta en universitetsexamen så har jag nog kapacitet att arbeta med ett vanligt jobb. På grund av detta test blev jag utslängd från arbetsförmedlingen. Ett test jag inte ens ville göra.Ingenstans är det nämnt i utlåtande att jag blev våldtagen flera gånger under tiden jag gjorde testen. Som enligt mig åtminstone borde påverka resultaten.Dessutom är inte mitt IQ en del av sjukdomen det är ett resutlat av sjukdomen. Som antagligen kommer att läka enligt psykologen som gjorde testen.
    Att ta en examen innebär inte att man har förmåga att jobba.
  • Anonym

nä inte ett IQ test heller.

• Anonym

Jag gjorde ett sånt test under min ADD utredning då jag var djupt deprimerad och hög på mediciner. Jag fick svaret att jag hade ADD men också var överbegåvad. Dock har jag ett nedsatt arbetsminne så min IQ nivå inte kan uttnyttjas till fullo. Trots att jag inte var i mitt bästa skick så stämde ändå det in på mig och när jag två år senare gjorde om en del deltest på min önskan låg det kvar i samma.

Vad menar dom med nedredelen av normalt? En "normalbegåvad" har mellan 80 - 100, då kanske du har närmare 80 än vad du har 100. Fick du se siffrorna (jag fick en hel bunt med papper på diagram och siffror och gud vet vad där jag själv kunde sitta i lugn och ro och titta. Alla kan vi träna upp vårat IQ något men i kort och gott har man alltid det man har. Att du har nedre av normalt betyder inte att du är.. "efterbliven" bara att du ligger under.

I svenska språket låg jag på gränsen till efterbliven i mitt test, men som du ser kan jag ändå prata utan problem. Har du verkligen tytt informationen rätt? Eller känner du dig bara kränkt av att resultatet låter lite.. nedvärderande om du förstår vad jag menar?
  • Anonym

Jo men nu är det så att jag har haft en sjukdom som gör att minnet och en del executiva funktioner  blir nedsatta och dessa gör ju att i slutändan att den totala IQ påverkas. Detta är något som läker efter en viss tid hos de flesta. Om de gör de hos mig är inte säkert.

Visst fan är det kränkande när de inte säger hela resultatet och talar om för de som ska ha intyget varför de är nedsatt och att de kan bli bättre. Försök själv att koncentrera dig när du har blivit våldtagen kvällen innan och ungefär 3 gånger i veckan de senaste åren.

Och de är jävligt kränkande att lova saker om man gör testet och sen inte hålla det löftet.

• MariaKsk88
    Anonym skrev 2010-03-05 15:57:04 följande:
    Jag gjorde ett sånt test under min ADD utredning då jag var djupt deprimerad och hög på mediciner. Jag fick svaret att jag hade ADD men också var överbegåvad. Dock har jag ett nedsatt arbetsminne så min IQ nivå inte kan uttnyttjas till fullo. Trots att jag inte var i mitt bästa skick så stämde ändå det in på mig och när jag två år senare gjorde om en del deltest på min önskan låg det kvar i samma. Vad menar dom med nedredelen av normalt? En "normalbegåvad" har mellan 80 - 100, då kanske du har närmare 80 än vad du har 100. Fick du se siffrorna (jag fick en hel bunt med papper på diagram och siffror och gud vet vad där jag själv kunde sitta i lugn och ro och titta. Alla kan vi träna upp vårat IQ något men i kort och gott har man alltid det man har. Att du har nedre av normalt betyder inte att du är.. "efterbliven" bara att du ligger under. I svenska språket låg jag på gränsen till efterbliven i mitt test, men som du ser kan jag ändå prata utan problem. Har du verkligen tytt informationen rätt? Eller känner du dig bara kränkt av att resultatet låter lite.. nedvärderande om du förstår vad jag menar?
    Det är precis det man ofta ser hos personer med ADHD/ADD o dyl. Normalbegåvning eller överbegåvning, MEN nedsatt snabbet eller arbetsminne vilket gör att personen inte kan visa sin begåvning. Det är därför såna här test kan vara jätteintressanta. Ca 64 % av befolkningen har mellan 85 och 115 i IQ, och det är alltså "normalintelligens". Sen tror jag man räknas som utvecklingsstörd om man har IQ under 70. Så har man 85 så ligger man faktiskt i den "normala" gränsen, men i den  nedre delen. Det viktiga när man får resultaten är att psykologen förklarar allting, annars kan det misstolkas! Och självklart ska man alltid skriva om saker som kan ha påverkat resultatet, som t ex mediciner som kan försämra koncentrationen, osv..
Svar på tråden IQ- tester