Anonym skrev 2010-03-05 15:57:04 följande:
Jag gjorde ett sånt test under min ADD utredning då jag var djupt deprimerad och hög på mediciner. Jag fick svaret att jag hade ADD men också var överbegåvad. Dock har jag ett nedsatt arbetsminne så min IQ nivå inte kan uttnyttjas till fullo. Trots att jag inte var i mitt bästa skick så stämde ändå det in på mig och när jag två år senare gjorde om en del deltest på min önskan låg det kvar i samma. Vad menar dom med nedredelen av normalt? En "normalbegåvad" har mellan 80 - 100, då kanske du har närmare 80 än vad du har 100. Fick du se siffrorna (jag fick en hel bunt med papper på diagram och siffror och gud vet vad där jag själv kunde sitta i lugn och ro och titta. Alla kan vi träna upp vårat IQ något men i kort och gott har man alltid det man har. Att du har nedre av normalt betyder inte att du är.. "efterbliven" bara att du ligger under. I svenska språket låg jag på gränsen till efterbliven i mitt test, men som du ser kan jag ändå prata utan problem. Har du verkligen tytt informationen rätt? Eller känner du dig bara kränkt av att resultatet låter lite.. nedvärderande om du förstår vad jag menar?
Det är precis det man ofta ser hos personer med ADHD/ADD o dyl. Normalbegåvning eller överbegåvning, MEN nedsatt snabbet eller arbetsminne vilket gör att personen inte kan visa sin begåvning. Det är därför såna här test kan vara jätteintressanta. Ca 64 % av befolkningen har mellan 85 och 115 i IQ, och det är alltså "normalintelligens". Sen tror jag man räknas som utvecklingsstörd om man har IQ under 70. Så har man 85 så ligger man faktiskt i den "normala" gränsen, men i den nedre delen. Det viktiga när man får resultaten är att psykologen förklarar allting, annars kan det misstolkas! Och självklart ska man alltid skriva om saker som kan ha påverkat resultatet, som t ex mediciner som kan försämra koncentrationen, osv..