• Mistys Daisy

Prick på ögat

Sett för ett tag sen att min hund har fått en grå prick på ögat, blev givetvis orolig och har koll på den om den förändras..
    Nu idag ser jag en grå prick till mitt på andra ögat?!

Vad är det som händer henne?

Hon är snart 3 år.

GIVETVIS kommer jag kontakta vet, vi är stamkunder där, men kanske någon har haft samma och kan lugna mig lite innan?

• Svar på tråden Prick på ögat
  • Mistys Daisy

inga prickar någonstans?

KAn det vara början tll gråstarr.....?

• Elviras mamma 06

Vår lilla vovve som är 7 år nu fick för två år sedan en vit prick i mitt i ögat. Vi kollade upp detta och det var en skönhetsfläck/fettfläck, så det var inget farligt på ngt vis.

I veckan upptäckte vi dock att hon hade en grå fläck, mkt större än den vita pricken, på andra ögat. När vi var och gjorde undersökningen för två år sen, så sa de att hon hade tendens till gråstarr men de visste inte om det skulle stanna av eller bli värre, som vi kan se det nu så verkar det ha blivit värre.

Det jag vill komma till är att det var två helt olika typer av prickar/fläckar, den troliga gråstarren är mkt större och grå.

Lite rörigt inlägg hoppas du förstår vad jag menar. :)

• Mistys Daisy

Tack för ditt svar!!! var Ni på ögonlysning eller vanligt vet besök? Hur kunde dom veta att din hund hade tendens till grå starr? Gick dom på pricken som hade kommit eller visste dom det på annat sätt? Finns det något att göra mot ev gråstarr...?

• Elviras mamma 06

Vi var och ögonlyste henne pga den vita pricken (som var ofarlig). Då såg de att hon hade börjat få lite gråstarr (vanligt på Boston terrier, kommer m åldern) Hon sa att vi skulle kolla upp det längre fram å se ifall det blir värre, nu såg vi som sagt i förrgår att det såg märkligt ut så vi ska ta å kolla henne nu framöver.

Hon sa att gråstarr är den mildaste formen av starr (bättre än grönstarr) den är lätt att operera sa hon. Å den är väldigt vanlig på äldre hundar och många ggr har de starr utan att man vet om det, för hundar klarar sig väldigt bra trots att de är helt blinda, de går mkt på luktsinne. Om nu vår lilla tjej skulle bli blind (nu har hon tack och lov bara på ena ögat ännu) så kommer vi nog inte att försöka operera, vi har gjort flera operationer på henne tidigare och hon har blvit sövd många ggr (hon har amputerat ett ben) och vi vill inte söva henne fler ggr oom det kan undvikas. Vetrinären sa att med tanke på hennes ålder så kan hon klara sig lika bra ändå.

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Prick på ögat