• Lil sis

Hostmedicinen Cocillana-Etyfin till tvååring

Jag har en fundering angående hostmedicinen Cocillana-Etyfin. På informationen från tillverkaren kan barn från två år och över 13 kg bli ordinerade medicinen men de läkare jag pratat med vill inte skriva ut den och jag förstår ju varför.
    Vet dock flera föräldrar som gett sina småttingar av denna medicin trots att de inte fått den utskriven till barnet. Tror nog inte jag vet någon som fått den utsrkiven till sitt (små)barn överhuvudtaget därför undrar jag OM det finns någon här som fått den utsktiven till sin 2/3 åring av läkare och varför.

• Svar på tråden Hostmedicinen Cocillana-Etyfin till tvååring
  • verrron

Jag fick det utskrivet till min då 1,5 åring...

Och det var ju för att han hade sån fruktansvärd hosta.. Han orkade ingenting pga hostan...

• NA06

Det är den enda hostmedicinen som är något att ha enligt sonens läkare. Har använt den flera gånger sedan han var två år och har fått doseringen noga ordinerad baserad på hans vikt. Tror att det blev 2ml x 3 dagligen sist och han väger 16kg, men jag kan ju minnas fel
    Bra är den i alla fall och han har inte haft några biverkningar av den.

• Busbellan

Har inte fått just dne medicinen utskriven, men däremot annan hostmedicin som också ska vara från 2 år egentligen.
    Vi fick det utskrivet när sottern var precis 1 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lil sis

Tack för alla svar
    NA06 håller helt med din sons läkare, personligen tycker jag Cocillana-Etyfin är suverän och använder den till mig själv när jag har hosta. Har dock inte gett sonen av den eftersom han inte fått den ordinerad.
    Men då är ni fler som fått den utskriven till era små var bara nyfiken.

• Mawan

Well jag är ganska liberal med mediciner men man skall ha i åtanke att denna host medicin är morfinbaserad och verkligen inget att leka med. Jag vet även en bekant som avled vid användning av denna hostmedicin och detta bekräftades av obduktionen. Det var ingen överdoseringen utan hade att göra med hans snarkning och en lätt övevikt något som hans läkare aldrig frågat honom om. Jag blir lite förvånad över hur ojämt läkare skriver ut den. Jag tror ju inte att ett barn ska hosta sig sönder och samman men ville bara låta er ta del av mina erfarenheter.

• Busbellan
    Mawan skrev 2010-03-05 14:51:34 följande:
    Well jag är ganska liberal med mediciner men man skall ha i åtanke att denna host medicin är morfinbaserad och verkligen inget att leka med. Jag vet även en bekant som avled vid användning av denna hostmedicin och detta bekräftades av obduktionen. Det var ingen överdoseringen utan hade att göra med hans snarkning och en lätt övevikt något som hans läkare aldrig frågat honom om. Jag blir lite förvånad över hur ojämt läkare skriver ut den. Jag tror ju inte att ett barn ska hosta sig sönder och samman men ville bara låta er ta del av mina erfarenheter.
    Den hostmedicinen vi får till dottern är också morfinbaserad (är jag ganska säker på) men den är tyvärr det enda som hjälper mot hennes krupp
  • NA06

Har man andningsproblem som t.ex. sömnapné som kanske var det som Mawans vän olyckligtvis hade så ska man vara väldigt försiktig med morfin preparat då det i sig är andningshämmande. För en frisk person utan andningsproblem är det inte lika riskfyllt, men man ska inte överdosera såklart. Om inte annat kan man få otäcka hallunicationer.

• Cybermorsan

Jag skulle inte ge den till en vuxen ens. Livsfarligt. Den innehåller ju etyl-morfin. Min dotter fick Lepheton utskrivet en gång när hon var fyra-fem år nånting. Hon sov inte på hela natten, hon klättrade på väggarna i princip. Hon hostade visserligen inte..men blev sömnlös, överaktiv och "hög" av den. {#lang_emotions_frown} Sen fick jag samma hostmedicin utskrivet efter en influensa, då jag som följd fick en jäkla otäck hosta (och bihåleinflammation), jag tog med stor tveksamhet den dos som föreskrevs och fy fan så otäckt! Trodde först läkaren virrat till det och föreskrivit för hög dos, men det hade han inte. Jag lämnade tillbaka flaskan dan efter på apoteket. Sånt skit vill jag inte ha. Hostan gick över av sig själv ändå, även om det var lite jobbigt, men hellre det än droger!

Nej detta är nog mediciner man bör undvika, enligt min mening. Och till små barn..aldrig!

• Cybermorsan

Glömde: Lepheton har samma verksamma substanser som Cocillana.

• Busbellan
    Cybermorsan skrev 2010-03-05 21:01:17 följande:
    Glömde: Lepheton har samma verksamma substanser som Cocillana.
    Det är lepheton (kombinerat med desentol) vi har till dottern och har haft sen hon var 1 år. Det är det enda som hjälper mot hennes krupp. Har även fått det ordinerat vid lunginflammation
  • Cybermorsan
    Busbellan skrev 2010-03-05 21:04:30 följande:
    Det är lepheton (kombinerat med desentol) vi har till dottern och har haft sen hon var 1 år. Det är det enda som hjälper mot hennes krupp. Har även fått det ordinerat vid lunginflammation
    Om inget annat hjälper och man har ett allvarligare tillstånd än vanlig förkylningshosta, ja då är det väl en sak såklart.
  • Busbellan
    Cybermorsan skrev 2010-03-05 21:37:58 följande:
    Om inget annat hjälper och man har ett allvarligare tillstånd än vanlig förkylningshosta, ja då är det väl en sak såklart.
    Ja, vid vanlig förkylningshosta skulle jag inte heller ge den medicinen
  • Themis

Cybermorsan: Doseringen är normalt beräknad utifrån en vuxen persons (= mans) vikt, så om du är en lättviktare eller särskilt känslig för opiater så kan det vara för mycket med  "standarddosen", 10 ml är det väl.

Läkaren vet inte hur alla patienter omsätter alla läkemedel i kroppen, och när det är harmlösa saker som hostmediciner så finns det knappast några risker med att minska dosen för att hitta rätt.

Jag tar 6-7 ml och det ger full effekt för mig, Cocillana är kanon om man bara doserar den rätt.

• Themis

Ska tillägga att man behöver kunna hosta upp slem också emellanåt, så när jag hade riktig jobbiga luftvägsbesvär så tog jag Cocillana till natten för att dämpa hostreflexen så jag kunde få sova nåt, men Mollipect på dagen för att låta hostan fungera så att jag fick upp det som skulle upp. Man ska inte medicinera bort produktiv hosta.

• catmat

Eftersom medicinen innehåller morfin och mäninskor reagerar olika på morfin. Jag fick den ordinerad och jag somnade av hostmedicinen. Jag skulle aldrig ge recept belag medicin till ett barn om inte läkaren ordinerat.

• Cybermorsan
    Themis skrev 2010-03-05 21:56:54 följande:
    Cybermorsan: Doseringen är normalt beräknad utifrån en vuxen persons (= mans) vikt, så om du är en lättviktare eller särskilt känslig för opiater så kan det vara för mycket med  "standarddosen", 10 ml är det väl. Läkaren vet inte hur alla patienter omsätter alla läkemedel i kroppen, och när det är harmlösa saker som hostmediciner så finns det knappast några risker med att minska dosen för att hitta rätt. Jag tar 6-7 ml och det ger full effekt för mig, Cocillana är kanon om man bara doserar den rätt.
    Dosen var rätt efter min vikt och jag är normalviktig. Och jag mådde tjuvtjockt..
  • Themis

Cybermorsan: Men det jag säger är ju att även om dosen är rätt så är man fortfarande olika känslig. Rätt dos för mig ska ju vara 10 ml tydligen men det är på tok för mycket.

• Cybermorsan
    Themis skrev 2010-03-05 22:28:34 följande:
    Cybermorsan: Men det jag säger är ju att även om dosen är rätt så är man fortfarande olika känslig. Rätt dos för mig ska ju vara 10 ml tydligen men det är på tok för mycket.
    Ja, jag fattade det {#lang_emotions_smile} Och eftersom människor reagerar så olika även med samma kroppsvikt och samma dos..så tycker jag man ska vara försiktig. Man ska ha respekt för såna läkemedel, men det säger sig ju självt ;)

Och så är jag rätt anti mot mediciner öht och jag VET att det är larvigt men i vissa fall är det ju befogat. Är ganska skeptisk mot läkarkåren då jag har en del dåliga erfarenheter av hur de förskriver saker och ting precis hur som helst {#lang_emotions_frown}

Och som sagt, att ge sån medicin till en tvååring..brrr. Att en del föräldrar gör det t.o.m. utan förskrivning, det kan nog bara förklaras med okunskap. Önskar att folk inte gjorde såna saker för det är riskabelt.

(förlåt, nu skrev jag en hel roman igen..jag har en tendens till det)
Svar på tråden Hostmedicinen Cocillana-Etyfin till tvååring