• Anonym

blir det avdrag på semesterdagarna när jag går hem?

Är tvungen att vara anonym eftersom jag inte ännu kan avslöja att jag är gravid

har nu fått 25 nya semesterdagar för detta år.
    Kommer antagligen gå hem i september (barnet beräknat i slutet av okt) med först havandeskapspenning o sen föräldrarpenning

Kommer jobbet dra av några dagar för detta? Eller blir jag återbetalningsskyldig? Jag hade tänkt ta ut alla 25 dagar i sommar. Eller rättare sagt MÅSTE eftersom dagis stänger....

Vad tror ni? man får ju alltid semestern i förskott så kanske åker jag på det??

• Svar på tråden blir det avdrag på semesterdagarna när jag går hem?
  • Cat3

Semestern brukar normalt vara inarbetad. vanligt är att semesteråret går från April till Mars. Därefter får du börja ta ut dagar.

Du har alltid rätt att vara ledig 25 dagar oavsett om du har 25 inarbetade semsterdagar.

Förskottssemester kan bli aktuellt om man är nyanställd och inte hinner arbeta in smesterersättning. Fast då måste man kunna förhandla bra{#lang_emotions_smile}

• Anonym (inte vi)

jag jobbar i affär och vi får semester baserat på vad vi jobbade förra året... Vilket för min del innebär att jag bara får nio dagar i år för jag var föräldraledig förra året... Så om du hade jobbat hos oss hade du haft full semester i år men mindre det året du börjar jobba igen...

• Stormorsan

Man får inte alltid semester i förskott. En del får semester innevarande år dvs i förskott men de flesta har inarbetad semester.

I ditt fall spelar det ingen roll eftersom en 120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande + hela havandeskapspenningen.

• 2små2stora

4 månader av föräldraledigheten är semestergrundande så även HP och sjukskrivning. Så går du hem i september så är det inget problem.
    Vi får våra semesterdagar i januari. jag tar bara ut så många som jag måste resten sparar jag till nästa år när jag inte får så många semesterdagar.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Cat3
    Stormorsan skrev 2010-03-05 13:14:28 följande:
    Man får inte alltid semester i förskott. En del får semester innevarande år dvs i förskott men de flesta har inarbetad semester.I ditt fall spelar det ingen roll eftersom en 120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande + hela havandeskapspenningen.
    Det var något nytt. Aldrig hört talas om förut.

Vilket kollektivavtal har man då?
  • Stormorsan
    Cat3 skrev 2010-03-05 13:41:32 följande:
    Det var något nytt. Aldrig hört talas om förut. Vilket kollektivavtal har man då?
    Vilket då? Att man kan ha olika semesterår?
  • Anonym

aaa just det, man kanske borde tänka på året efter också.. men om jag går i sept o kommer tillbaka i sept så borde jag få åtminstone... va blir det? typ 6 dar o det räcker ju för det året (2011)

Jobbar inom kommunen, enligt mamma så får vi vår semester i förskott så då borde jag väl inte lida år 2012 eftersom jag inte arbetat så mycket 2011

eller? tänker jag fel?

• Umbrageous
    Cat3 skrev 2010-03-05 12:33:35 följande:
    Semestern brukar normalt vara inarbetad. vanligt är att semesteråret går från April till Mars. Därefter får du börja ta ut dagar.Du har alltid rätt att vara ledig 25 dagar oavsett om du har 25 inarbetade semsterdagar.Förskottssemester kan bli aktuellt om man är nyanställd och inte hinner arbeta in smesterersättning. Fast då måste man kunna förhandla bra
    Man har inte rätt till att vara ledig 25 dagar. DU har däremot lagstadgad rätt till 4veckors sammanhängande semseter under sommarmånaderna.
  • 2små2stora
    Umbrageous skrev 2010-03-05 14:18:50 följande:
    Man har inte rätt till att vara ledig 25 dagar. DU har däremot lagstadgad rätt till 4veckors sammanhängande semseter under sommarmånaderna.
    Har man inte arbetat tillräckligt mycket så blir det obetald semester
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Umbrageous
    2små2stora skrev 2010-03-05 14:27:36 följande:
    Har man inte arbetat tillräckligt mycket så blir det obetald semester
    Jepp.
  • Stormorsan
    Semesterlagen

4 § /Upphör att gälla U:2010-04-01/ Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.
       Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.

Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

4 §
    /Träder i kraft I:2010-04-01/ En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
       Under semesterledighet ska arbetstagaren ha semesterlön, om sådan har tjänats in enligt 7 §. Lag (2009:1439).
  • Kristyr
    Anonym skrev 2010-03-05 14:03:02 följande:
    aaa just det, man kanske borde tänka på året efter också.. men om jag går i sept o kommer tillbaka i sept så borde jag få åtminstone... va blir det? typ 6 dar o det räcker ju för det året (2011) Jobbar inom kommunen, enligt mamma så får vi vår semester i förskott så då borde jag väl inte lida år 2012 eftersom jag inte arbetat så mycket 2011eller? tänker jag fel?
    ja men inom kommunen så har du de där 4 månaderna!

Men gå och prata med någon personal"tant" så kan du få reda på exakt hur många betalda semesterdagar du har att ta ut i sommar, så du slipper blir återbetalningskyldig....
  • Cat3
    Jo man har till 25 semsterdagar men kanske inte sammanhängande.
  • Cat3
    Stormorsan skrev 2010-03-05 13:42:49 följande:
    Vilket då? Att man kan ha olika semesterår?
    Ja att man kan få i förskott för innevarande år. Att Semesterersättningen inte är inarbetad. Inte att man kan ha olika semesterår.
  • Anonym (maja)

jag jobbar inom kommun och går hem med havandeskaps penning i början av maj (bebis neräknad till juli), o jag kollade med lönekontoret och de räknade ut att jag skulle få 20dagars semester detta år. annars får jag alltid 25.

förra gången jag var gravid var jag hemma från jan-aug, och jobbade alltså aug-dec detta år och då fick jag 13dagars semester det året. 

• Stormorsan
    Cat3 skrev 2010-03-05 14:59:04 följande:
    Ja att man kan få i förskott för innevarande år. Att Semesterersättningen inte är inarbetad. Inte att man kan ha olika semesterår.
    Det finns i huvudsak tre semestermodeller.

Semesterår 1/4 till 31/3

Kalenderår 1/1till 31/12

Innevarande år. Man får då t ex 25 dagar i januari. Tar man ut semester i juli så har man tjänat in 6/12 av semestern, resten tjänas in juli till december. Blir återbetalning om man tagit ut hela semestern och slutar sin anställning innan året är slut. 

Företagen kan välja vilken modell de vill så länge de inte försämrar mot semesterlagen.   
Svar på tråden blir det avdrag på semesterdagarna när jag går hem?