• sahara

Bra vardagstallrikar till vettigt pris ?

För 2 år sedan köpte jag mattallrikar, assietter och skålar på Ikea. Tror den serien heter Arv. Nu är tallrikarna alldeles fulla av gråa streck.Jättetrist för jag gillar verkligen dessa tallrikar.

Är det någon som har något tips på en bra tallrik som inte kostar en mindre förmögenhet är jag tacksam.

• Svar på tråden Bra vardagstallrikar till vettigt pris ?
  • sahara

Finns det tallrikar på Ikea som håller sig fina längre än 2 år ?

• BuoBä

IKEA 365+. Enkel och klassisk modell, men håller sig fina och man kan variera genom dukningen.

• Stineb

samma sak hände mig också, arv serien var jättefina, me tråkigt med repor, jag vill helst ha vita eller beiga tallrikar! Vilken rolig tråd här aknske man kan få massa tips!
    /Stine
    www.pokerfrugan.blogg.se

• Ann Nelly

Om du vill ha tåliga tallrikar så ska du se till att de är av fältspatsporslin och INTE stengods. Stengodset kan ha väldigt varierande kvalitet. Ikeas är väldigt dåligt tycker jag medan Höganäs är bättre men även det blir slitet om det används till vardags (då är ju Ikeas billigare iallafall).
    Stengods kan man ha till helgmiddagar, tycker jag iallafall.
    Jag har haft båda sorter och tyckte att det slets för fort så jag bad om råd (på Ikea faktiskt) när jag skulle köpa nya och blev rekommenderad fältspatsporslin istället.
    Så Ikea har även fältspatsporslin och det håller bra, jag har själv såna vanliga vita tallrikar (minns inte vad sorten heter) och de är lika fina nu som när jag köpte dem för två-tre år sen. Och de används varje dag.
    Jag har för mig att det står på lapparna vid tallrikarna hur de är tillverkade.
    Om jag inte minns fel så var Arv glaserad stengods...

• SweetNilam

Vi har Brukas färgglada serie. Fantastiska! Ligger runt 100 lappen för alla sorters tallrikar (styck alltså, och ungefär samma om det är assietter, djupa, stora, osv), så lite dyrt kanske, men så fina!

• messa

Jag köpte tokbilliga på Jula. 99kronor för 4 mattallrikar,4 djupa, 4 assietter samt 4 muggar.

• Kalia

Jag köpte på auktion. 40 kronor gav jag för en superfin servis med 12 djupa, 12 platta, 12 asietter och 12 koppar.

Svar på tråden Bra vardagstallrikar till vettigt pris ?