• Cenedra

Mjölkstockning ofta

Hej

Jag har en tvåmånaders hemma och har redan hunnit få mjölkstockning 4 gånger, vad tusan gör jag för fel?

Jag ammar fritt, håller dem varma, har inget åtsittande på mig inte ens bh, dricker mycket osv. Tycker att jag gör allt man läser om men ändå åkte jag på det i först ena bröstet sen andra nu i veckan. Jag fick hög feber och frossa både gångerna, värre andra än första.

Vad ska jag göra mer för att undvika, klarar inte av det igen, får ingen hjälp med liten fast jag ligger och skakar i feber så det är lite halvjobbigt när jag blir dålig.

• Svar på tråden Mjölkstockning ofta
  • kvastfening

Jag ammade min dotter i elva månader. Under den tiden hade jag över 20 mjölkstockningar varav två utvecklades till inflammation som krävde penicillin. Jag provade alla tips och råd som jag hittade och hade kontakt med amningshjälpen samt försökte få hjälp och tips från BB och BVC.

Tyvärr blev det aldrig bra. Amningshjälpen trodde att det kunde bero på att jag har trånga mjölkgångar eller mjölk som klumpar sig lätt.

Vill inte skrämma dig utan bara konstatera att ibland kanske man inte gör något fel själv. Det tjatas ju mycket om att ett korrekt grepp ska avhjälpa alla problem.

Tillslut vande jag mig vid konstanta mjölkstockningar och tyckte inte det var så farligt. Är nu gravid igen och tvekar inte att amma även denna gång.

Mitt råd är dock att kontakta amningshjälpen som kan komma med många tips som du kan prova för att lindra.

• Cenedra

Tack för tipset, ska ta kontakt med amningshjälpen och be om hjälp.

Och så får jag väl bunkra upp med febernedsättande och filtar inför nästa gång

Strongt att amma på så länge trots massa stockningar, men vad gör man inte för de små änglarna

• hilah

Jag hade det problemet i början (kanske i 4 månader), men så snart jag märkte att ett bröst blev knöligt och gjorde ont, så lade jag på en varm vetekudde - riktigt varm - och hade den på tills det kändes bättre. Pumpade även från det bröstet även om det ju förstås ökar produktionen. Fast det blev bättre när jag pumpade med måtta. På så vis utvecklade jag sällan allvarliga mjölkstockningar. Vet inte om det hjälper hos dig, men du kan ju testa.

• Tillalamm

Usch vad jobbigt! Det låter ju som att du har provat det mesta. Jag hade också mycket mjölkstockning men slapp problemet helt med hjälp av handmjölkning (vid sidan av ammandet). Då jag kände att det började bli knöligt och ömt handmjölkade jag precis på det stället och det hjälpte faktiskt.

Om du inte har provat det kanske det är ett tips?

• Cenedra

Tack så mycket för svar och tips. Ska prova vetekudde och att få ut mjölk när det börjar bli knöligt och hoppas att det hjälper

• jag7

BVC har skrivit ut syntocinon nässpray till mig. Så fort jag märker mjölkstockning är på gång tar jag en sån dos och pumpar eller ammar. Då töms brösten. Sen lägger jag vetevärmare på. Har funkat de senaste 3 gångerna, har stoppat mjölkstockningen innan det går för långt. Vill inte på penicillin igen!

• Trynträ

Jag har gjort så att jag en gång per dag pumpar ur brösten helt så att det inte ligger kvar gammal mjölk och stoppar. Det har funkat jättebra. Har använt en elektrisk pump. Sen ger jag henne den urpumpade mjölken vid nåt senare tillfälle. Brukar nämligen ge ersättning också. Sen mådde mina bröst bättre när det inte tuttades konstant så försök glesa ut amningarna lite.

Känner jag att jag håller på att få mjölkstockning så ställer jag mig i duschen under varmvattnet och masserar ut tills det släpper.

• MiaJ80

Jag skulle nog också pumpat ur! Ibland kan man hyra pump på bvc. Det är verkligen hemskt med mjölkstockning! Har skrivit om det på min blogg http://www.babydjungeln.se/mjolkstockning-2/ Jag fick det nog 10-15 gånger under de 6 månader jag ammade... (Kikar du på bloggen så lämna gärna ett litet fotavtryck!)

• Anaiah
    Trynträ skrev 2010-03-07 12:30:24 följande:
    Jag har gjort så att jag en gång per dag pumpar ur brösten helt så att det inte ligger kvar gammal mjölk och stoppar. Det har funkat jättebra. Har använt en elektrisk pump. Sen ger jag henne den urpumpade mjölken vid nåt senare tillfälle. Brukar nämligen ge ersättning också. Sen mådde mina bröst bättre när det inte tuttades konstant så försök glesa ut amningarna lite. Känner jag att jag håller på att få mjölkstockning så ställer jag mig i duschen under varmvattnet och masserar ut tills det släpper.
    Fast att glesa ut amningarna är ju kontraproduktivt när man ha problem med mjölkstockningar!

Jag har försökt amma så mycket som möjligt på det bröstet som börjar bli knöligt i stället, men värme och massage är också bra (massera mot bröstvårtan till samtidigt som du ammar så att du hjälper mjölken i rätt riktning).
  • Trynträ
    Anaiah skrev 2010-03-09 17:00:13 följande:
    Fast att glesa ut amningarna är ju kontraproduktivt när man ha problem med mjölkstockningar!Jag har försökt amma så mycket som möjligt på det bröstet som börjar bli knöligt i stället, men värme och massage är också bra (massera mot bröstvårtan till samtidigt som du ammar så att du hjälper mjölken i rätt riktning).
    Jo när man väl fått mjölkstockning så ska man ju försöka amma ur den men vad jag menar är att om bäbisen småtuttar ofta så ökar ju mjölkproduktionen och då kan det leda till mjölkstockning i sin tur om bäbisen sen inte äter så mycket som mjölken producerar utan bara stimulerar mer mjölkproduktion. Snuttning är ju rätt vanligt men för mina bröst var det rena döden. Om bäbisen inte äter jätteofta så suger den dessutom mer effektivt när den väl suger.
Svar på tråden Mjölkstockning ofta