• Erre

rycker till och vaknar...?

Jag vill bara kolla om det är många andra som har bebisar som rycker till i sömnen och därefter vaknar och har svårt att somna om? Min son på 2 månader gör det varje kväll.. Somnar, rycker till (likt reflexen de har då de slänger ut armarna ni vet) och blir klarvaken..

Någon med erfarenhet som vet när det brukar växa bort? Så jag har ett ljus i mörkret=)

• Svar på tråden rycker till och vaknar...?
  • Birgitta2

Det är ofta bara ryggsovande barn som gör detta. Försök att lägga barnet på mage. Eller på sidan och backa upp med liten filt.

• Demyra

Min son gjorde det jätte mycket när han var liten, så jag fick rådet all linda in honom i en filt. Och då sovde han jätte bra.

• Kya
    Birgitta2 skrev 2010-03-05 13:27:24 följande:
    Det är ofta bara ryggsovande barn som gör detta. Försök att lägga barnet på mage. Eller på sidan och backa upp med liten filt.
    nej lägg inte barnet på mage. det rekommenderas inte och är i värsta fall dödligt för barnet.
    Stolt 2-barnsmamma till Filip född 27 okt-08 och lillan född 12 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Birgitta2
    Kya skrev 2010-03-05 13:30:56 följande:
    nej lägg inte barnet på mage. det rekommenderas inte och är i värsta fall dödligt för barnet.
    De flesta barn som föddes före 90-talet har överlevt. Sånt här går i vågor hur man skall lägga, mata, söva, rapa ungarna. Men jag tänker inte gå i polimik ang det. Man lägger sitt barn såsom det passar en själv, men just ryggsovande barn har dessa sömnryckningar som väcker dom.
  • Kya
    Birgitta2 skrev 2010-03-05 13:33:43 följande:
    De flesta barn som föddes före 90-talet har överlevt. Sånt här går i vågor hur man skall lägga, mata, söva, rapa ungarna. Men jag tänker inte gå i polimik ang det. Man lägger sitt barn såsom det passar en själv, men just ryggsovande barn har dessa sömnryckningar som väcker dom.
    ja såklart överlevde många barn, men det går inte att bortse ifrån att när rekommendationerna ändrades så överlevde många gånger fler barn! det kan mkt väl vara både farligt och dödligt för ett spädbarn att sova på mage, och magläge kommer aldrig rekommenderas igen.

linda hellre in barnet i någon filt, så slår inte barnet ut med armarna. se bara till att inte linda för hårt.
    Stolt 2-barnsmamma till Filip född 27 okt-08 och lillan född 12 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Erre

Jo när han sover på mage (typ på vårt bröst) så rycker han ju inte till i samma utsträckning.. men tänker då som sagt på rekommendationerna om psd... även om det inte eg. spelar så stor roll så lär man alltid undra om det är ens eget fel om det skulle hända (om man lagt honom på mage). därför gör jag inte det..

ska prova det där med filten, tack för tipset! Krångel efter krångel, jag blir galen.. nu matvägrar han bröstet, bara skriker, och kräks illaluktande kräks... o vägrar sova, härlig kombination=) trodde man skulle känna sig rutinerad som andragångsmamma, men icke=)

• Demyra

Känner så igen mig i det du skriver, min son var precis likadan ryckte till, vägrade bröstet, skrek å kräktes illaluktande. Efter många om och men fick jag honom undersökt för reflux och fick äntligen ett svar på varför allt var så jobbigt. Hoppas ni inte har nåt sånt iallafall.

Svar på tråden rycker till och vaknar...?