• södermamman

"Sova hela natten" funkande det å hur lång tid tog det?

Efter många månaders sömnproblem bestämde vi oss för att tesa sova hela natten. Vår son e snart nio månader och har bara kunnat somna i ens famn eller bredvid någon i vår säng. Första natten av kuren sov han i sin egen säng och det gick fantastiskt bra hela natten, sen har det varit olika från natt till natt och inget verkar liksom sätta sig, som meningen är. Nu har vi kört kuren ca en vecka. Har ni lyckats å hur lång tid tog det? Andra tips på att få honom att sova i egen säng och utan att vakna varje timme??

• Svar på tråden "Sova hela natten" funkande det å hur lång tid tog det?
  • Melly

Vid ca 9 mån så är dom i värsta separationsångesten så att då är egentligen ingen bra tid att köra sovmetoder. Det är normalt att din bebis vill vara nära när han ska sova och att han inte vill ligga för sig själv. Om jag var du så skulle jag vänta lite och sen testa med nån metod som är snällare än SHN tex "Somna utan gråt" som det finns en bok om utav Elizabeth Pantley. Eller Tassmetoden. Både Somna utan gråt och Tassmetoden finns det trådar om här på FL inne på Sömn/Dygnsrytm.

SHN (Sova hela natten) är ju Anna Wahlgrens metod och den gillar jag inte alls eftersom att jag anser att den går ut på att man ignorerar sitt barns försök till kommunikation.

• södermamman

Hm, jag förstår vad du menar. Har läst "somna utan gråt" men förstod faktiskt inte vad den gick ut på. Vad var teorin där?? Man skulle göra scheman, men vad var själva lösningen?

• Melly
    södermamman skrev 2010-03-05 13:56:23 följande:
    Hm, jag förstår vad du menar. Har läst "somna utan gråt" men förstod faktiskt inte vad den gick ut på. Vad var teorin där?? Man skulle göra scheman, men vad var själva lösningen?
    Här står det om hur man gör:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article412318.ab
Svar på tråden "Sova hela natten" funkande det å hur lång tid tog det?