Sofiero skrev 2010-03-06 01:18:16 följande:
Det var bra skrivet!! Näe jag bara känner spontant som jag skrev, att allt ofta verkar hänga på "den nya", hon vet vad hon ger sej in på osv. Medan då hon ger sej in i det hela med öppna sinnen, men så kommer barnen och bara jävlas. Visst, det är skillnad på barn och vuxen men ofta är ju barnen kanske 16-17 år, tycker inte bara man kan lägga ansvaret på den vuxna då. Och nu ger jag mej kanske ut på lite hal is men jag anser att det ofta daltas väldigt med skilsmässo-barn. Om de inte funkar ihop med den nya så ryker den nya direkt. Jag menar, lite krav tycker jag allt att man borde kunna ställa på barnen. Det är ju skillnad på att älska folk och respektera folk. Pappa 35 år kan ju inte gärna leva singel resten av livet för att ungarna är bittra. Om jag skulle träffa en kille med barn och vi blir kära, passar ihop på bästa sätt men ungarna bara bestämmer sej för att "hata" mej och killen lämnar mej... Om inte annat skulle ju intresset svalna ganska snabbt för en sån toffel!!
Ja nä nu kan jag ju förstås inte tala om alla andra, men för mig personligen så är det ju så att när man som "ny" går in i en familj, så "godtar" man familjen, men man måste ju även få bli en "del av familjen". Vresiga tonåringar är aldrig roligt att ha och göra med, vare sig som bio eller bonus förälder:)
Jag var en själv rätt så nyligen! Haha.
Och självklart är det så att man som "ny i familjen" måste få samma rätt att uttrycka sig som resten av familjen. Jag anser att det är väldigt mycket upp till ens respektive att hjälpa till och sätta ner foten, att respektera och hjälpa en i sin nya roll också.
I vissa fall blir det bäst om man håller sig "avsides", i vissa att man blir "kompis" och i vissa att man faktiskt tar en "modersroll". Det viktigaste tror jag är att se tiden an och att inte stressas in i någon konstlad relation vare sig som nya bonusen eller barnet.
Sen har jag full förståelse för de bonusar som faktiskt får kritiken DIREKT riktad mot de så att säga. Ett tonårs barn som uttrycker sig "du är inte min mamma/pappa", tar ju helt klart mer på krafterna och beter sig direkt illa än ett barn som en bonusförälder stör sig på bara av sin blotta existens. Sömnsvårigheter, att man den helgen får avstå en fest man gärna gått på etc.
Har själv fått slängt i ansiktet "Men det får jag för MIN mamma så det kan inte du bestämma", i vissa situationer har det säkert stämt, men då har jag haft mannens stöd fullt ut, att så gör vi inte här, och då har jag kunnat säga "Nej, men nu är du i vårt hus, och här gör vi inte på det viset" (kan exempelvis gälla smink, "sexiga underkläder" på en tioåring, utetider etc. Hade mannen istället gått bakom ryggen på mig och tummat på regler som jag satt upp, vilket jag tror är vanligt därför att bioförälern som har barnet korta perioder hellre ser en "lycklig helg", än en "stabil hem miljö", hade han ju direkt underkuvat min auktoritet.
Men också som bonusmamma har jag vid flertalet tillfällen blivit frågad om något som jag faktiskt inte "vetat" ställningstagandet till hos vare sig mamman eller pappan, har jag underkuvat mig själv, då det är bättre än att bli det av någon annan och sagt "vänta lite, jag skall ta och prata med din pappa om det här".
Det som är viktigast i en familj är ju att se till att alla mår bra och att allt funkar. Kort och gott så förtjänar alla i den "nya familjen" samma respekt som i "biofamiljen". Det uppstår problem i alla olika sorters familjer, och så länge man är en familj så får man jobba på att lösa de tillsammans!
Kan ge ett exempel på mig själv. Nu är jag bio mamma och har en bonuspappa till min 2,5 åring. Hon lider av jätte jobbigt astma vilket oftast leder till att hon tre av fyra veckor håller mig vaken på nätterna. Det här är ju min lilla älskling. Bonusen kom in vid tio månaders ålder ca, och hennes riktiga svårigheter började runt 1 år och två månader.
Hon hade nog en sex veckors period som avslöste varandra med sömnlösa nätter vilket tärde på mitt "tålamod" när det gällde allt utom henne, och en dag säger bonusen "Jag önskar hon bara hade kunnat sova EN natt".
Direkt vändes alla mina taggar utåt, vem tror han att han är, klampa in här och klaga på min dotter. Det jag hörde honom säga var "kasta ut ungen, hon är skit dryg jag pallar inte med henne". Men jag är en rätt så "sund filosofisk" människa som tänker mycket innan jag blir arg, och efter en stunds funderande kom jag ju på att det han sa, det kände jag ju själv också. Jag önskade mig självklart en hel natts sömn, och att han gjorde det var ju inget konstigt. Så jag insåg själv rätt snabbt att jag själv måste sänka garden lite, annars hade vi ju ALDRIG funkat som familj, om han aldrig fått ha sin egen roll, där han lik som alla andra kan bli trött.
Hade han däremot sagt "Jag bad aldrig om det här, det här pallar jag inte". Då hade han fått ta sitt pick och pack, för när han valde mig så bad han faktiskt visst om en kvinna som var mamma, för det var det jag var:)
Så som sagt, det handlar ju om ömsesidig respekt också, jag förstår de bonusföräldrar som tvingas "kväva" sina egna känslor i en "familj", då blir de ju aldrig en del av familjen som sådan, och tillsammans med sin partner är det extremt viktig som i vilken annan familj som helst att faktiskt få gnälla, klaga, etc utan att barnen hör det självklart, annars byggs det upp totalt ohållbara situationer, precis som det hade gjorts i ett bio hem, varav jag tror det är så pass stort antal som leder till seperation.
Jaha det här blev ju lite längre och rörde lite djupare vid ämnet än vad jag hade planerat. Men slutsatsen av det hela är ju att jag tycker visst att en bonus har rätt att uttrycka sina "känslor" gällande hur jobbigt eller påfrestande något kan vara, men att man måste dra linjen någonstans som vuxen och akta sig så det inte blir smutskastning om den eller dens barn.