• stoltmamma87

vilken valuta i Egypten?

min mamma tror euro, men det är det väl inte?

• Svar på tråden vilken valuta i Egypten?
  • Anova
    stoltmamma87 skrev 2010-03-05 14:13:39 följande:
    min mamma tror euro, men det är det väl inte?
    Euro?
    Egypten ligger väl inte i Europa?

1 Pund = 100 piaster (på engelska) Heter qirsh på abiska uttalas irsh..

• Anova

Arabiska är språket.

Föresten så är väl qirsh uppdelade i malleem 1 pund = 1000 malleem

• Gladskit

Egyptiska pund är den lokala valutan och det är vad vi har tagit med oss till Sharm och Hurghada. Men jag har hört talas om vissa orter där man rekommenderar EUR som den mest gångbara valutan. Kolla upp det om du är osäker!

• Elli47

Vi var till Hurghada i december och använde enbart egyptiska pund till taxi, mat osv. Det enda vi betalade med kort var en utflykt som vi tog via Detur. Skulle tro att det kanske är i de riktigt lyxiga hotellområdena som euro går åt, gissar att det är snordyrt där också... annars är ju Egypten billigt!

• SuperJE

Vi var i Sharm El Sheikh för 1 år sedan och fick tipset att växla både Egyptiska pund och Euro ( Euro för utflykter m.m) Men man klarar sig att bara ha E.P med sig, för man kan betala utflykter med det också.

• Elli47
    SuperJE skrev 2010-03-06 18:03:13 följande:
    Vi var i Sharm El Sheikh för 1 år sedan och fick tipset att växla både Egyptiska pund och Euro ( Euro för utflykter m.m) Men man klarar sig att bara ha E.P med sig, för man kan betala utflykter med det också.
    Jaså, men utflykter går ju bra att betala med kort också? Och har man kort är det ju bara att plocka ut EGP i en automat om man måste betala ev resor med det.... Vi bokade en resa via ett egyptiskt bolag och betalade i EGP, den resan vi gjorde med Detur betalde vi med kort.
Svar på tråden vilken valuta i Egypten?