• Litetdahl

Dåttern på 1,5 år har plötsligt fått värsta utbrotten! Vad göra? Tips!

Dottern på ett år och fem månader har alltid varit ett "lugnt och snällt" barn , men nu plötsligt, har hon fått VÄRSTA humöret!! Hon är oftast glad men det svänger så fort, det räcker t.ex. med att någon står lite i vägen för henne i dörröppningen, att hon inte får upp ett köksskåp, att hon inte får ta en penna etc etc. Hon blir totalt vansinnig, börjar först skaka en sekund samtidigt som hon blir som en spände båge i kroppen, sen kommer avgrundsvrålet och sen är hon riktigt snabb med att försöka bitas och klösas. Inte alltid man hinner dra undan armen så både jag och pappan har fått oss ordentliga bett. Ilskan går över väldigt fort så fort hon fått som hon vill eller att vi avlett med något annat.

Detta inträffar väldigt många gånger varje dag och vi står lite handfallna inför dessa raseriutbrott som plötsligt började för några veckor sedan. Känner någon igen sig som haft barn i denna ålder? Utevecklingsfas? Hur ska vi bemöta detta? Kan tillägga att hon har fullt med hörntänder som spränger fram nu men jag tror inte att det endast beror på tänderna, hon är ju så glad i övrigt...

• Svar på tråden Dåttern på 1,5 år har plötsligt fått värsta utbrotten! Vad göra? Tips!
  • Sencha

Ja, visst känner jag igen det. Vi har det också sedan ett tag tillbaka

Vi säger ifrån om att det inte är okej att bita och slåss, och hindrar honom från saker han verkligen inte får eller som är farliga. I övrigt försöker jag ibland prata med honom, men det är rätt meningslöst - det effektivaste brukar vara att låta honom hållas med sin ilska, gråt och skrik och bara finnas i närheten eller gå till rummet bredvid tills det gått över. I alla fall om han lägger sig på golvet och skriker eller liknande...
    Men tja, göra så lite som möjligt och vänta på att det gå över - men ändå finns till hands, typ.

Jag minns likartade saker från första barnet (om än annorlunda - de är bitvis rätt olika i humör, hanterar på olika sätt i alla fall), och jag vet att det går över

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Pirum

Det är en härlig period. ;)

Man får tänka "utvecklingsperiod" och räkna till tio. Minimera konflikterna genom att plocka bort grejer som skapar för mycket frustration och bara försöka trösta så att så mycket av dagarna som möjligt blir trevliga. Det är ju ett sätt för dem också att testa vad som händer när de blir arga och bryter ihop och det är en pedagogiskt viktig poäng- tycker jag- att man själv är lugn och hjälper dem igenom det.

• Sencha
    Pirum skrev 2010-03-05 15:14:28 följande:
    Det är en härlig period. ;)Man får tänka "utvecklingsperiod" och räkna till tio. Minimera konflikterna genom att plocka bort grejer som skapar för mycket frustration och bara försöka trösta så att så mycket av dagarna som möjligt blir trevliga. Det är ju ett sätt för dem också att testa vad som händer när de blir arga och bryter ihop och det är en pedagogiskt viktig poäng- tycker jag- att man själv är lugn och hjälper dem igenom det.
    Ja... jag skulle vilja trösta, men det är inte välkommet, åtminstone inte i första skedet. Möjligen när han lugnat ner sig.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Hej och Hopp

Min tjej som är 16 månader har också börjat visa humör. På henne hjälper det att fråga om hon är arg när hon börjar skrika. (använder både ordet arg och tecknet för arg) Hon brukar då sluta skrika och säga och visa att hon är arg med arg röst...
    Det hjälper henne att få sätta ord på det och att se att jag förstår hennes frustration. Kanske kan det hjälpa er också? (hon vill inte heller ha tröst - hon är ju inte ledsen - hon är arg)

• Saphi

När mina har kommit in i den åldern och börjat få humöret ( min näst yngsta är där nu ) så har jag förklarat flertals gånger varje dag att det inte är ok,att det gör ont och att den andra personen blir ledsen. Under småbarns åren med mina äldsta har jag då känt mig som en tjatig och gnällig kärring många gånger,men det ger utdelning senare när dom förstår konsekvenserna av det dom gör :)

• Jojo7777

Har det likadant här hemma. Vår dotter på 20 månader får likadana utbrott som började för nån månad sen. Det räcker med en liten liten sak, och hon gallskriker, ibland bits och nyps hon...
    Läste nånstans att man ska bemöta dom i känslan och att det är ok att vara arg, men säga ifrån på handlingen, tex att dom bits, rivs osv.
    Det tyckte jag lät rimligt, så jag brukar fråga om hon är arg och säga att det får man vara, men man får inte bitas, rivas, då blir den andra ledsen. Sen är det väl bara att vara lugn, räkna till 10 och tänka att det går över... Vet att det är svårt när man är stressad och ska iväg t.ex. Försöker också få henne att fokusera och tänka på nåt annat.
    Tycker att det blivit lite bättre faktiskt, men helt borta är utbrotten inte... Är nog bara att hålla ut...
    Jag försöker också tänka att det är inte så lätt att vara 1,5 år, mycket som händer, och hon kanske vill uttrycka sig men kan inte och vet inte hur, då kommer en frustration och ilska istället.

• bonnieloveskim

Du kan undvika enhel del sådant genom att inte säga nej och ordet inte som barn ändå inte förstår.

Att hon inte får upp ett köktskåp är något som hon kanske måste få bli arg på.. för att lära sig tacka hur honska göra i motgångar..

men när hon inte får en penna..så säg inte nej den får du inte. utan undvik orden nej och inte. Du får säga på annat sätt.. tec det är min penna.. vill du hämta en egen penna eller liknande.. finurla ut - öva in-

• Wolfclaw

Våran fem-åring hade en ganska kort (mindre än ett par månader) med såna utbrott. Vi ignorerade helt enkelt det, så länge det inte gick till handgripligheter. Han fick ha sina vredesutbrott och sen vbar det ofta bra efteråt, men han fick aldrig som han ville genom att bete sig så. Ganska snart lärde han sig att om man ber snällt får man oftare som man vill än att börja härja. Även det här med att acceptera ett "nej" kom ganska snart och idag, är han hur snäll som helst. Kan inte minnas när han hade sitt senaste utbrott. Nu handlar det mest om att tjura på rummet, nåt han gör ganska sällan.

Jag tror mycket på att låta barnen få sina utbrott men att inte påverkas av dem. Våran killes utbrott rörde mig inte i ryggen. Jag gick och gjorde nåt annat, och det är ju inte så kul att ställa till med en scen när ingen tittar på. Börja att vråla tillbaka hjälper inte alls.

• malinkat

Vår äldsta hade knappt några utbrott alls, han är nu snart 4 år. Har ju numer lite trots och testperioder med tillhörande utbrott - men inte mycket alls. Vår ettåring däremot, hahaha! Hon har redan börjat Hon slänger sig på golvet och blir väldigt dramatisk Maken sa igår att han skulle hämta henne ute i hallen (vi brukar ha stängt dit eftersom det är så många sladdar och annat hon inte får ha) dit hon smitit, och hon satt där med min telefon i handen. Så snart hon såg pappa så blev hon jättearg och slängde iväg telefonen och sen sig själv ned på golvet - utan att pappa sagt ett ord. Hon vet att hon inte ska ha den antar jag och tog ut sorgen i förväg---

Vi försöker hålla oss lugna och låta henne vara ifred lite (vill inte heller ha tröst eftersom det ofta är ilska/frustration), sen avleda coch så är det bra. Ibland tycker jag dock det är svårt eftersom man vill säga något så att storebror inte tycker vi ignorerar allt hon gör medan han blir tillsagd. Svårt för honom att förstå att hon inte förstår så mycket än. Så jag brukar väl förklara för lillan att hon ska göra si och så istället för si och så, ja ni vet, även om det kanske inte ger något just nu.
Svar på tråden Dåttern på 1,5 år har plötsligt fått värsta utbrotten! Vad göra? Tips!