• Aaliyah86

Hur ska jag sköta min sons afrohår?

Jag har en son på 1,5 år. Hans pappa är mörkhyad och sonen har ärvt hans afro-hår. Det är ganska tjockt och väldigt krulligt :) Om man tar en lock och drar ut den så märker man att håret är drygt en dm långt, men det lockar sig så det bara står ut några cm från huvudet. Jag brukar borsta det med en vanlig sån mjuk babyborste, för att det ska ligga jämt över huvudet, men att dra en kam genom håret är bara att glömma! Den fastnar på en gång. 

Jag undrar hur jag på bästa sätt sköter hans hår? Borsta? Kamma? Hur vet jag när det är dags att klippa? 
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hur ska jag sköta min sons afrohår?
  • Mama Africa

Pojke = klipp kort, enkelt

• padelin

Det är ju en kille så du kan ju hålla håret ganska kortklippt. När det gäller att kamma/borsta så fungerar nog en glestandad kam bäst.
    Finns det inte någon afrosalong i staden där du bor? Jag hade i så fall bokat tid för en klippning och passat på att ställa en massa frågor till frisören.

• Aaliyah86

Tack för svaren! Tyvärr bor jag på en liten ort utan afrosalong, men får kolla upp om det finns i grannstaden, tack för tipset!

Iofs skulle det ju funka med väldigt kortklippt, men tycker det är gulligt med lockarna! :)
    Tar gärna emot fler tips!
  • aysha
    Mama Africa skrev 2010-03-05 16:12:04 följande:
    Pojke = klipp kort, enkelt
    tråkigt!

vad du behöver göra är att bunkra med hårprodukter för afro hår (eftersom att du bor i en liten ort finns det särkert få sådana bra butiker som säljer sådant). Köpa rejäla afro combs och borstar.

Sen sköter du det precis så som du sköter ditt eget hår med hjälp av de "verktyg" du köpt in.

Klart din son ska få behålla sina lockar, "mulatt krull" är det finaste som finns. Wish I had it hihi

Kommer du för en shopping runda i Sthlm kan jag visa dig runt i billiga och bra butiker, sen passar juh halvafrikanska barn så fint i dreadlocks. De sköter sig själva mer llr mindre och är super grymt, han blir lätt coolast i stan i det ;)
    Men du kanske ska vänta lite med dreadsen, han är juh så liten fortfarande.

Lycka till iaf!
  • Aaliyah86
    husletare skrev 2010-03-05 18:22:07 följande:
    Vet inte pappan hur håret bäst bör skötas?
    Han har alltid haft snaggat och är väl inte jätteintresserad av hårvård direkt tyvärr...
    aysha: Tack för tipsen! Kollade runt lite på nätet och upptäckte en hel uppsjö av hårprodukter för afrohår! Spännande. Ska börja med att införskaffa en riktig afro comb som du tipsar om. Sedan hittade jag ett mjukgörande "lotion" som skulle göra håret glansigt utan att se fett ut. Det kanske kan vara något. Tack igen! :)
  • aysha

låter super!
    du fixar det särkert, det är lätt att bli "skrämmd" av afro hår haha jag är 24år och kan fortfarande inte sköta mitt hår utan att ha rakpermanentat det först. men det är för att jag är så ... håröm.

lycka till iaf!

• ModestyB
    aysha skrev 2010-03-05 18:59:11 följande:
    tråkigt! vad du behöver göra är att bunkra med hårprodukter för afro hår (eftersom att du bor i en liten ort finns det särkert få sådana bra butiker som säljer sådant). Köpa rejäla afro combs och borstar. Sen sköter du det precis så som du sköter ditt eget hår med hjälp av de "verktyg" du köpt in. Klart din son ska få behålla sina lockar, "mulatt krull" är det finaste som finns. Wish I had it hihi Kommer du för en shopping runda i Sthlm kan jag visa dig runt i billiga och bra butiker, sen passar juh halvafrikanska barn så fint i dreadlocks. De sköter sig själva mer llr mindre och är super grymt, han blir lätt coolast i stan i det ;) Men du kanske ska vänta lite med dreadsen, han är juh så liten fortfarande. Lycka till iaf!
    Jag behöver få mitt (nordiska dock) hår virkat och tar tacksamt emot tips på billig salong som grejjar dreadlocks (vanliga frisörer tror sig kanske kunna men har aldrig träffat någon som faktiskt kan)... Gärna en som säljer bivax också=)

Jag har alltid virkat själv, men nu har jag så mycket fluff att mina axlar skriker bara jag tänker på att fixa håret=(
  • aysha

Hahaha gör som jag, raka av skiten :)
    Rakar mig nästan varje sommar, dels för att mitt hår är allt för tjockt och dels för att det blir "sommars snyggt". Mamma gillar det inte haha!

vad som menas med virkat vet jag tyvärr inte, men min mamma har varit "afro"/frisör så länge jag kan minnas och är grym på det hon gör.

jag tycker hon är absolut för billig men hey its her saloon so :)
    du kan juh ringa henne och höra med henne vad hon tar och om hon kanske vet vad du menar.
    Jag kan mest sånt där annat onödigt hihi som hur man sköter håret, olika flät grejs och du vet!

Madan Gaye 0704040989, säg att du talat med hennes "jobbiga" dotter så får du nog lite rabatt oxå!

lycka till!

• mariam73

Hej du mamma till son med afrohår( ärvt av fadern).

Jag har själv en mörkhyad far m afrohår och skandinavisk mor, så jag vet precis vad du menar m egentlig längd vs utseendelängd på krulligt tjockt Afrohår blandannat.

Min mamma visste inget om mitt afrohår när jag var liten och klippte mig därför kort och kort och åter kort eftersom småbarn inte vill bli kammade när d gör ont hela tiden!! Det var så sorgligt för jag som tjej önskade ju inget annat än långt " Madicken hår".

Nu till saken, som mor till barn ( både pojke & flicka) sköter jag min dotters hår med inhämtad kunskap gm " egna erfarenheter alltså!

Mina barn har inte " helafro" utan är blandade ytterligare ett steg m skandinaviska gener MEN de har ändå afrofrizz OCH det blir lätt tovor/ dreads om jag inte reder ut/ borstar, flätar frisyr för att undvika trassel/ frizz.

Håller med föregående: om att klippning funkar på alla hår om än så bara en bit, för att undvika trassel längre in på hårlängden.

När du klipper- prova att vid samma tillfälle borsta ut, med en grovtandad kam med en massa conditioner/ balsam i. Eller red ut med en en platt bortse ( finns på salong/ hos frisör)speciellt för att reda ut tovor.

Vid hårtvätt använder jag bra produkter på marknaden som balsam med jojobaolja macadamia olja och produkter för frizzy hair generellt.

Har lagt lite pengar på att köpa dessa då det är värt att undvika skrik/ ont varje ggr man ska borsta hår.

Efter tvätt tar jag i macadamiaolja eller "bambu Kendi oil" får att ge både fukt och fett till håret. Sist men inte minst sover min dotter 4 år på ett satinörngott som inte tjuvar åt sig all fukt från håret ( afråhår har ju redan ett torrt utgångsläge och bomullstyg är lite grövre vävt och håret trasslar dessutom lättare och bildar dreadlocks och frizz. )

Tips på andra produkter är även Björn Axéns conditioner Repair för att få ett lättskött hår efter tvätt samt eftervård m

Balsamspray av Swartkopf ( serien heter BC)som reder ut trassel, skyddar håret samt ger fukt.

Sammantaget: tillsätt alltid mycket fukt( Condotioner som reder ut för frizzy hår) och avsluta m bra håromja som gör håret glatt och enklare att hantera.

Klipp regelbundet och använd rätt borstar & kammar och fläta upp det i sektioner för att hålla det i trim. (Finns snygga killfrisyrer till när han blir äldre!?)

Använd bra produkter på marknaden för vanligt hår. Tycker inte att speciella

Afroprodukter varken fungerar eller är särskilt ekologiska eller miljövänliga.

Lycka till och hoppas du fått lite tips!????

Svar på tråden Hur ska jag sköta min sons afrohår?