• shadowstorm

jag utöver Pilates gör du?

Hejsan, jag är en tjej som älskar pilates, och utövat den i flera år under perioder sist var innan jag fick min son. Och  nu har jag även börjat igen, och undrar om fler älskar pilates lika mycket som jag och resultaten man får :) Om någon känner att de gör det skriv en rad eller två :) Så kan vi nå våra mål tillsammans

- - - - - - - - - - - - - - - -
    Och för dig som inte testat pilates och känner att det är inget för mig, tänk efter en gång till. Väldigt många människor runt om i världen har kommit i form efter t.ex. fött barn med hjälp av pilates. Och behöver någon tips hur man startar är det bara fråga :) Finns massor med youtube klipp där jätte duktiga kvinnor visar grunderna i pilates så man behöver inte springa och köpa dyra dvd filmer :)

mamma till en liten gosse
  • Svar på tråden jag utöver Pilates gör du?
  • Theresa28

Hejsan jag har ganska nyligen börjat med pilates så har inte direkt fått något resultat. I början var jag tveksam eftersom jag trodde att jag skulle få en skönare träning om jag körde högintesiv träning. Men det är ju faktiskt jätteskönt.

Jag har ett mål nu som är att gå ner ca 8kg med hjälp av gi, promenader och pilates.
    Jag brukar träna pilates på kvällen framför tv.n när barnen har somnat.

• shadowstorm
    Theresa28 skrev 2010-03-06 22:38:40 följande:
    Hejsan jag har ganska nyligen börjat med pilates så har inte direkt fått något resultat. I början var jag tveksam eftersom jag trodde att jag skulle få en skönare träning om jag körde högintesiv träning. Men det är ju faktiskt jätteskönt. Jag har ett mål nu som är att gå ner ca 8kg med hjälp av gi, promenader och pilates. Jag brukar träna pilates på kvällen framför tv.n när barnen har somnat.
    Nä men det kommer komma ;) Har du känt på t.ex. bena, man kanske inte ser men de är fastar hunden blir stramare det är det första teckena på att en förändring har hänt :) Man blir vigare och vigare :)

Vilken pilates kör du?
  • Helle68

Hej! Jag har aldrig testat pilates men jag har hört många som pratar positivt om det så jag är frestad att börja! Vad tror ni som redan håller på med detta är det enklaste sättet för att lära sig? Läste om Youtube här ovan, räcker det för att få grunden? Hur långt är varje pass? Hur ofta utövar ni det?

• shadowstorm
    Helle68 skrev 2010-03-08 15:18:53 följande:
    Hej! Jag har aldrig testat pilates men jag har hört många som pratar positivt om det så jag är frestad att börja! Vad tror ni som redan håller på med detta är det enklaste sättet för att lära sig? Läste om Youtube här ovan, räcker det för att få grunden? Hur långt är varje pass? Hur ofta utövar ni det?
    hejsan helle :) Och kul att du funderar på starta pilates :) Ja jag kan bara prata gott om pilates. Det beror väl på vad man anser är lätt ;) Pilates kan utföras av alla som självklart kan röra sig ;) Vilken storlek man än är, men man anpassar det ju efter sig själv. Jag har tex. alltid sträckta muskler, men om  man just börjat kan man vara vääldigt tajt i musklera och därför skulle jag rekommendera att man böjer bena, och är man inte stark i rygg och nacka så har man huvudet nere i övningar istället för uppe :) Jag kan söka upp en jättebra nybörjar pilates som jag hitta på youtube som jag önska jag hade sett när jag börja :) om du vill?

Sen handlar pilates som att andas rätt så man får så mycket syre till musklerna man kan få. In genom nästan och ut genom nästan (vissa säger tvärtom) Men den pilates jag kör är in genom nästan ut genom  nästan, för att då filterar luften bättre. Djupa och kraftfulla andetag. Sedan andas man in utför första delen av övningen (t.ex. drar sig upp med hjälp av andningen och dra in magmusklerna emot ryggraden, utan att sticka ut revbena...krävs lite träning men hela magen ska vara så platt som möjligt :) En bra övning att lära sig detta är the one 100 :) Lika så andningen. Ska söka upp den där bas videon åt dig nu =)
  • shadowstorm

just sorry, övningarna är så långa du gör dem, beroende på hur många gånger du utför dem, många som är nybörjare orkar inte mer än 10 min...men det byggs fort upp om du utför dem minst 3gånger i veckan. Jag gör det 6 dagar i veckan 30-60 min. Jag har mitt eget program om jag byggt upp med hjälp läsa och studera andra som kört pilates. :)

men Winsor pilates grundprogram är 20 min. Men enligt mig 12-14 min massa babbel ;) Jag kör övningarna efter 2 in o ut andningar, så slöser jag inte massa tid bara på ligga hehe ;)

• shadowstorm

detta är verkligen basic. ca 10 min Hon berättar även om hur du ska göra och förklarar så du inte gör övningarna fel :) (engelska)

(en duktig kvinna, som går igenom hela kroppen på ca 10 min) ganska lätt :) Hon har även en kvinna med i sin grupp som visar lättare sätt att göra övningarna.

(när du har byggt upp dig finns denna tjej på youtube som gör att man får ONT hehe ;)

fråga om du vill veta mer =)

• shadowstorm
    010306 skrev 2010-03-08 16:09:50 följande:
    Japp jag utöver pilates sedan  lite över 1 år tillbaka. Kör med dvd´s hemma :) Tycker att det ger bra resultat & har absolut hjälpt i min viktnedgång.
    Att det hjälper en nå sina mål har du helt rätt i :) Jag har börjat nu igen efter fått barn och märker direkt skillnad, magen blir plattare bena ser mera tonade ut och även på 2 veckor tappat 2 cm allstå 1 cm i veckan på lårena :) Och jag äter som vanligt. Men ska även börja tänka på kosten nu i veckan. :)

Jag blir nästan beroende, går det en dag som jag inte kört vill jag bara köra hehe...
  • GravidiUSA

Hej,

Har alltid varit sugen på att prova på pilates... Har cirka 15kg kvar att gå ner efter graviditet nr 2... och förutom att äta 5 små måltid per dag, så tränar jag kondition och styrka på gymmet.
    Hade varit skönt att prova ett pilates pass också - men de har tyvärr inte det på gymmet.
    Har provat yoga innan och det gillade jag... ngn som vet vad det är för skillnad?

Ska testa pilates ikväll, tack för inspirationen!

• shadowstorm
    GravidiUSA skrev 2010-03-09 11:05:56 följande:
    Hej, Har alltid varit sugen på att prova på pilates... Har cirka 15kg kvar att gå ner efter graviditet nr 2... och förutom att äta 5 små måltid per dag, så tränar jag kondition och styrka på gymmet. Hade varit skönt att prova ett pilates pass också - men de har tyvärr inte det på gymmet. Har provat yoga innan och det gillade jag... ngn som vet vad det är för skillnad? Ska testa pilates ikväll, tack för inspirationen!
    yoga har jag också kört, men jag känner jag får ut mer på alla sätt av pilates. På gymmen brukar finnas body balence (stavning) och det är en blandning av pilates, power yoga, qi gong (stavning?).

Pilates skulle jag säga är tillför att verkligen forma kroppen, och dra ut musklerna så de blir längre och smidigare. Går ut på att man ska få "dansmuskler" utan att dansa ;)

Sen måste man ju tyvärr som du själv säger köra kondistion så man förbränner massor med fett, men kör man pilates till så formas kroppen perfekt =) Testa 1 månad och MÄTT ;) och ta kort känn på magen, låren rumpan DU märker skillnad om du kör minst 3 gånger i veckan LOVAR DIG
Svar på tråden jag utöver Pilates gör du?