• optimisten

Vilka kläder passar min kroppsform?=S

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är på modet nu och vad som passar min kroppsform..Jag är päronformad med smala axlar, liten byst, ganska smal midja med lite bredare höfter och lår...
    Vill gärna framhäva midjan men inte magen då den inte är helt platt....
    Har hört av en kompis att det är randigt som gäller i år...stämmer det?

• Svar på tråden Vilka kläder passar min kroppsform?=S
  • Joico

A-formen är en vanlig kroppstyp, och den kallas även för päronform. Då är man, som namnet säger, mindre upptill medan höfterna är bredare. Hör man till den här kategorin kan man försöka balansera upp kroppsformen lite; framhäv överkroppen mera och använd mera dämpade färger på underkroppen. Päronformen har ofta också olika storlekar på klädernas över-, och underdelar.

För att framhäva överkroppen mera kan man med fördel använda exempelvis mönster, lager på lager, ståkragar, och axelvaddar. Den som vill framhäva sin midja ska naturligtvis ta fasta på det.

Ofta har denna kroppstyp också lite kortare överkropp, och då är det bra att tänka på att inte använda byxor med hög midja, för då accentueras höften och midjan ”kryper uppåt”. Använder man byxor med lite lägre midja så blir överkroppen lite längre och rumpan ger ett mindre uttryck.

• Karriärmamman

jag skulle satsa på att göra axlarna bredare för att då trollas den bredare nedre delen bort. kanske fyrkantig urringning eller båtformad urringning. Helst inte V-ringade koftor och tröjor.

Sedan kanske inte fokus på kläderna ska ligga just runt stussen utan under eller över. Tröjan kanske kan gå ner lite över stussen men ha en fins snöre/bälste etc för att markera midjan. Kanske kan brodyr etc sätta fokus på annan del av kroppen tex upptill än på de breda partierna. Snygga knytet i bak kan vara snygg.

• Karriärmamman

jag skulle satsa på att göra axlarna bredare för att då trollas den bredare nedre delen bort. kanske fyrkantig urringning eller båtformad urringning. Helst inte V-ringade koftor och tröjor.

Sedan kanske inte fokus på kläderna ska ligga just runt stussen utan under eller över. Tröjan kanske kan gå ner lite över stussen men ha en fins snöre/bälste etc för att markera midjan. Kanske kan brodyr etc sätta fokus på annan del av kroppen tex upptill än på de breda partierna. Snygga knytet i bak kan vara snygg.

• optimisten

Ok tack för tipset! Då kanske det alltså är bra för mig att använda toppar med puffärmar?
    Jag gillar att ha tighta långa toppar som går ner över rumpan men som ändå går in i midjan. Problemet blir då att jag ser så smal ut upptill...
    Använda skärp under bysten är det bra och gör så att man ser smalar ut nedtill?? Är det fortfarande modernt ens ??

• malca

Klänningar i 50-talsmodell. Åtsittande liv som framhäver midja och överdel och kjol som står ut och gör så man inte vet hur stora höfter och rumpa är, sen ett par högklackade skor till det - gör allas ben snyggare.
    ...fast det är klart, så orkar man ju inte klä upp sig till vardags - inte jag iaf!

• lille Birger
    optimisten skrev 2010-04-08 22:01:30 följande:
    Problemet blir då att jag ser så smal ut upptill...
    Det är inget problem.
  • Joico
    lille Birger skrev 2011-10-05 11:38:19 följande:
    Det är inget problem.
    Och meningen med att ge det svaret i en 1,5år gammal tråd är....?
  • lille Birger
    Joico skrev 2011-10-05 22:18:58 följande:
    Och meningen med att ge det svaret i en 1,5år gammal tråd är....?
    Det är kul att skriva sin mening och se om andra håller med eller inte.
Svar på tråden Vilka kläder passar min kroppsform?=S