• Anonym (konstig)

Obehaglig känsla i ryggen efter jag ätit mat.

Förstår inte vad som händer i min kropp när jag äter nu för tiden. Om jag ätit kommer det efter en stund en konstig värk i ryggen som nästan skapar ett illamående och ryggen känns trött. Går över efter ett tag. Men vad händer? Magsäcken sitter ju knappast i ryggen?

• Svar på tråden Obehaglig känsla i ryggen efter jag ätit mat.
  • Bonanza

Är det i korsryggen eller är det högt uppe, vid revbenen? För är det vid revbenen så kan det vara gallan, jag hade ont där i ryggen när jag hade problem med gallsten.

• Anonym (konstig)

Ja det är vid revbenen. Har haft lite ont i gallan till och från genom åren men inte på senaste. Lider av halsbränna rätt mycket i perioder också. Men nu när du säger det så...

• ALJO

Tycker det låter som gallan jag med. Du kan ju testa att äta något som inte brukar påverka gallan och att äta sådant som brukar göra så att man får ont för att se, det allra vanligaste är nog ägg, men fett, äpple, paprika mm brukar man få ont av. Om du får riktiga anfall tycker jag du skall söka läkarvård snarast, fast det lär du göra ändå, jag lovar, det är värre än att föda barn. man tror verkligen att man skall dö, jo, sök läkarvård snabbt, för det är en j-a kö till operationerna, och har man börjat få anfall är risken stor att det bara blir oftare och oftare. Operationen i sig är inte så farlig, man blir sövd och man får tre (om jag minns rätt) cm stora snitt på magen och i naveln.

• Anonym (konstig)

Nej jag har aldrig fått några ondare anfall utan bara värk till och från i gallan. Men ryggontet har börjat komma senaste veckorna. Jag är rädd det är levern nu när jag googlade. Jag äter ju visserligen antidepressiv medicin och gjort i 4 år, kanske är den som ger höjda levervärden? Om det är gallan borde det väll göra ont under höger revben när jag får ont i ryggen också?

• ALJO

Nej, för mig var det samma, jag hade t.om ont mer på fel sida när jag var inne på akuten första gången, men oftast var det bara ont i ryggen, ungeför som trötthetsont när man jobbat hårt med ryggen men lite längre ner. Även nu efter operatiion kan jag få lite lite värk i ryggen men jag är inte säker på att det är det, vissa påstod att man kundefå ont även efter att ha tagit bort gallan men jag vet inte.
    Sök du till läkare, dom remisserar för att göra enkelt ultraljud för att se om du har stenar i gallan.

• Anonym (konstig)

Ska göra detta och även be dom ta levervärde tack så ödmjukast för svar!

• Anonym (konstig)

Någon annan som har något förslag?

Svar på tråden Obehaglig känsla i ryggen efter jag ätit mat.