• lucyv

Hemförsäkring - äckligt kloakvatten i vardagsrum

Efter att min sambo försökte lufta ett icke-fungerande element i vårt vardagsrum (i en hyresrätt) är nu en stor del av rummets inredning (matta, soffa, fåtölj, kuddar, gardiner, tapet etc) förstört av smutsigt, svart vatten med en doft av avlopp.

Hur går det till när man ska anmäla till försäkringsbolaget? (vet att vår hemförsäkring täcker detta)
    Ska skadorna dokumenteras via bilder? Soffan stinker och känns allmänt skabbig - men kommer säkert att SE normal ut på ev bilder. Samma gäller nog övriga textilier.
    Är rädd att vi inte ska kunna få ersättning för en snuskig soffa som är förstörd av fukt, eftersom det kanske inte syns utåt :(
    Ska kvitton bifogas, och vad händer om man inte har några kvar?
    Hur går själva processen till?

Kan inte prata med dom förrän på måndag, och vill gärna vara lite förberedd.

Någon som vet?

• Svar på tråden Hemförsäkring - äckligt kloakvatten i vardagsrum
  • Pappa G

Räknar du med att du ska få allt det nytt, eller hur menar du?
    Mycket går att tvätta/åtgärda/sanera.
    Se t.ex. på sanering efter en brand med rökskador. De återställer väldigt mycket, inkl. allt det du räknar upp.

Varför skulle han ge sig på att avlufta elementet förresten? Ni bor ju i en hyresrätt.
    Så kraftigt tryck brukar det ju inte vara heller..

• lucyv
    Pappa G skrev 2010-03-05 21:35:04 följande:
    Räknar du med att du ska få allt det nytt, eller hur menar du?Mycket går att tvätta/åtgärda/sanera.Se t.ex. på sanering efter en brand med rökskador. De återställer väldigt mycket, inkl. allt det du räknar upp. Varför skulle han ge sig på att avlufta elementet förresten? Ni bor ju i en hyresrätt. Så kraftigt tryck brukar det ju inte vara heller..
    Jag har inte skrivit att jag räknar med att kunna få "allt det nytt". Jag talade om vad som skadats, för att visa på skadans storlek. Jag är givetvis medveten om att gardiner, exempelvis, enkelt går att tvätta. Vår soffa och fåtölj kan däremot inte enkelt tvättas (icke-avtagbar klädsel, illaluktande vatten intorkat i stoppningen).
    Inte heller tapeten.

Vår hemförsäkring täcker skador på möbler och heminredning orsakade av vattenläckage.
    Min fråga handlade inte om vad jag kan tänkas få ekonomisk ersättning för, och vad som kan återställas genom sanering, men det kanske var oklart :)

Varför min sambo skulle lufta elementet vet jag inte. Undrar själv.
    Och nog kan det vara kraftigt tryck om man får av den där skruvgrejen helt.
  • Tulpanblomman

Men får ni lufta elementen själva? Är det så att fastighetskötare ska göra det eftersom ni bor i hyresrätt och ni har gjort det så kanske det blir tjafs om ersättning från försäkringsbolaget?  

• lucyv
    Tulpanblomman skrev 2010-03-06 08:51:19 följande:
    Men får ni lufta elementen själva? Är det så att fastighetskötare ska göra det eftersom ni bor i hyresrätt och ni har gjort det så kanske det blir tjafs om ersättning från försäkringsbolaget?  
    Har själv tänkt tanken, mycket möjligt att det är så. Jag vet att det är vanligt att lufta element själv i lägenhet, men vet inte om det gäller hyresrätt/bostadsrätt.
    När jag kollade över vår försäkring fick jag dock intrycket av att den inte bara gällde vattenskador i samband med t ex en läckande diskmaskin, utan också vid tillfällen då man själv "gjort fel".
    Dessvärre har varken fastighetsskötaren eller försäkringsbolaget telefontid under helgen, så det är ovisshet i 2 dagar som gäller :/
  • Mosaik31

men alltså är det ens möjligt att det det kan bli så när man har luftat ett element jag är tveksam

bodde tidigare i ett äldre hus och där behövde elementen luftas emellanåt man öppnade med en speciell nyckel o höll en kopp under o sakta o fint rann det lite vatten och så va det överallt i huset och då hade vi ändå cirka 15 element

www.hobbyman.se/har-du-det-kallt-hemma-da-kan-det-vara-dags-att-lufta-elementen/

Våga Vägra Facebook!
  • lianem

Jo då visst kan det spruta rejält, då pga mycket luft i elementet. Och det som kommer ut är ju nå svart illaluktande vatten/olje sörja. Går inte att få bort från en plast bytta ial. Men lycka till! Hoppas ni kan få hjälp med det.

Svar på tråden Hemförsäkring - äckligt kloakvatten i vardagsrum