• Anonym (Håkan)

Kan man byta handläggare?

Är det någon som har bytt handläggare på socialen när det gäller utredning om barn enligt kap 11? Går det att göra? Fördelar/nackdelar isf?

• Svar på tråden Kan man byta handläggare?
  • Anonym

Vet inte men de borde väl gå.

• Anonym (soc)

Ja det går. Be att få tala med chefen och förklara varför du inte känner förtroende för den aktuella socialsekreteraren.

• Anonym (Håkan)
    Anonym (soc) skrev 2010-03-05 21:48:16 följande:
    Ja det går. Be att få tala med chefen och förklara varför du inte känner förtroende för den aktuella socialsekreteraren.
    Vet du om chefen kan säga nej? Om en fyramånaders utredning har pågått i lite över en månad, kan de då tycka att utredningen har kommit för långt för att ett byte ska kunna ske?
  • Anonym (nl)

Man KAN få byta, men det är under särskilda omständigheter och sker ytterst sällan. Ingen som blir utredd tycker att det är särskilt trevligt och ofta tycker man att utredaren är en inkompetent idiot. Det hör liksom tills akens natur att man är rädd, missnöjd och tycker att alla är emot en. Så chansen är väldigt liten att man ska få byta handläggare om det inte är något alldeles särskilt som handläggaren gjort fel, man får inte byta bara för att man inte trivs med den man har.

• Anonym (soc)
    Anonym (Håkan) skrev 2010-03-06 11:30:08 följande:
    Vet du om chefen kan säga nej? Om en fyramånaders utredning har pågått i lite över en månad, kan de då tycka att utredningen har kommit för långt för att ett byte ska kunna ske?
    Ja chefen kan säga nej. Oftast finns det ju två handläggare med från början, kanske räcker det med att byta huvudhandläggare. Även om man byter handläggare helt så börjar man ju inte om från början med utredningen, utan den nya handläggaren tar ju över befintligt material.
  • Anonym (Byteavsoc)
    Anonym (nl) skrev 2010-03-06 11:33:48 följande:
    Man KAN få byta, men det är under särskilda omständigheter och sker ytterst sällan. Ingen som blir utredd tycker att det är särskilt trevligt och ofta tycker man att utredaren är en inkompetent idiot. Det hör liksom tills akens natur att man är rädd, missnöjd och tycker att alla är emot en. Så chansen är väldigt liten att man ska få byta handläggare om det inte är något alldeles särskilt som handläggaren gjort fel, man får inte byta bara för att man inte trivs med den man har.
    Hur vet du att man bara får byta om handläggaren inte gjort något fel?
    Jag tror man får byta om man är missnöjd med. Om man inte kommer överens med handläggaren alls. Det är viktigt att man kommer överens när man ska komma överens om iaf barn i ett fall. Jag har fått byta men jag fick gå igenom högsta chefer.
  • Anonym (nl)
    Anonym (Byteavsoc) skrev 2010-03-07 17:32:22 följande:
    Hur vet du att man bara får byta om handläggaren inte gjort något fel? Jag tror man får byta om man är missnöjd med. Om man inte kommer överens med handläggaren alls. Det är viktigt att man kommer överens när man ska komma överens om iaf barn i ett fall. Jag har fått byta men jag fick gå igenom högsta chefer.
    Jag skrev inte att man BARA får byta om handläggaren gjort fel. Jag skrev att det är väldigt ovanligt att man får byta för att man är missnöjd eftersom väldigt många är missnöjda då det tillhör sakens natur att man känner sig ifrågasatt och missförstådd av handläggaren. Det skulle vara väldigt många byten av handläggare om alla som var missnöjda fick byta. Då skulle man inte kunna utföra ett ordentligt arbete utan ägna tid åt byte och att sätta sig in i nya ärenden och det skulle ta en massa onödig tid. Det ÄR många som är missnöjda eftersom man ofta direkt intar försvarsställning gentemot handläggare och tycker de är puckon som inte förstår.
  • Anonym (Byteavsoc)
    Anonym (nl) skrev 2010-03-07 17:55:45 följande:
    Jag skrev inte att man BARA får byta om handläggaren gjort fel. Jag skrev att det är väldigt ovanligt att man får byta för att man är missnöjd eftersom väldigt många är missnöjda då det tillhör sakens natur att man känner sig ifrågasatt och missförstådd av handläggaren. Det skulle vara väldigt många byten av handläggare om alla som var missnöjda fick byta. Då skulle man inte kunna utföra ett ordentligt arbete utan ägna tid åt byte och att sätta sig in i nya ärenden och det skulle ta en massa onödig tid. Det ÄR många som är missnöjda eftersom man ofta direkt intar försvarsställning gentemot handläggare och tycker de är puckon som inte förstår.
    Hehe. Jag skrev ett frågetecken just för att jag ville veta om du var SÄKER. Jag skrev inte att du hade påstått att du var hundra. {#lang_emotions_cool} Jag tycker det är konstigt om så "många" är missnöjda. Jag är jätte nöjd nu. Hade troligen varit det om det varit den handläggaren ifrån början. Om man är missnöjd är något uppenbarligen fel och det ska försöka lösös och är det omöjligt tycker jag att man ska få byta. Speciellt i barn fall.
    Men det är ju bara en åsikt! {#lang_emotions_foot_in_mouth}
  • Anonym (nl)
    Anonym (Byteavsoc) skrev 2010-03-07 18:13:30 följande:
    Hehe. Jag skrev ett frågetecken just för att jag ville veta om du var SÄKER. Jag skrev inte att du hade påstått att du var hundra. Jag tycker det är konstigt om så "många" är missnöjda. Jag är jätte nöjd nu. Hade troligen varit det om det varit den handläggaren ifrån början. Om man är missnöjd är något uppenbarligen fel och det ska försöka lösös och är det omöjligt tycker jag att man ska få byta. Speciellt i barn fall. Men det är ju bara en åsikt!
    Fast tycker du verkligen att det är konstigt att många är missnöjda? Om man t ex blivit anmäld så vaknar skräcken att Soc ska ta ens barn. Med den skräcken går man till Soc och har ofta svårt att se klart på situationen. I panik ska man då bevisa för Soc att man är en utmärkt förälder och tycker att frågorna som ställs är helt obefogade och man tror att handläggaren som sitter mittemot en är inställd på att hitta fel hos dig och ge en anledning att omhänderta dina barn. Då kan man lätt misstolka alla frågor och tycka att det är ett pucko som sitter där och inte förstår det uppenbara, nämligen att du är en superbra förälder. Såklart resonerar inte alla så, men väldigt många faktiskt och då blir man missnöjd och vill byta till någon som "förstår" en bättre.
  • Anonym (Byteavsoc)
    Anonym (nl) skrev 2010-03-07 19:06:44 följande:
    Fast tycker du verkligen att det är konstigt att många är missnöjda? Om man t ex blivit anmäld så vaknar skräcken att Soc ska ta ens barn. Med den skräcken går man till Soc och har ofta svårt att se klart på situationen. I panik ska man då bevisa för Soc att man är en utmärkt förälder och tycker att frågorna som ställs är helt obefogade och man tror att handläggaren som sitter mittemot en är inställd på att hitta fel hos dig och ge en anledning att omhänderta dina barn. Då kan man lätt misstolka alla frågor och tycka att det är ett pucko som sitter där och inte förstår det uppenbara, nämligen att du är en superbra förälder. Såklart resonerar inte alla så, men väldigt många faktiskt och då blir man missnöjd och vill byta till någon som "förstår" en bättre.
    Mm. Eller så finns det väldigt många dåliga handläggare på socialtjänsten.
    Så ja, jag tycker det är konstigt att många är missnöjda för om den handläggaren får ärendet förklarar bra så tror jag inte att det blir fel.
  • Vetshii

Vill byta också kommer få lvu dom försöker hitta en sis för mig kommer ha utredning för 8-12 veckor

Svar på tråden Kan man byta handläggare?