• Ollibolli

Förkyld bebis, hemska matstunder!!

Har en bebis på 8 månader som blivit förkyld. Nu är det så att han VÄGRAR att äta, så varje matstund tar ca 1 timme! Detta tar på tålamodet, och humöret, och nerverna... Det enda han vill äta är frukt o vatten... Han gråter och gnäller och kniper ihop läpparna när han ska äta. Känner att han liksom inte kan leva på frukt och vatten i en vecka. Tips någon? Vad ska jag ge honom som både är mättande och samtidigt innehåller näring?

Ger honom nässpray en liten stund innan måltiden men det hjälper inte...
    Välling/ersättning dricker han inte...
  • Svar på tråden Förkyld bebis, hemska matstunder!!
  • Michisen

Så länge han dricker så är det ju ingen fara, vilken tur att han vill äta frukt!

Banan, avokado kanske funkar också och så all frukt han vill ha!

• Michisen

Lägger till att om det är så att han absolut inte vill ha i sig något så går det att få näringslösning genom vården.

• redneck girl

näs spay,renässans och näsfrida brukar ju underlätta.men sjuka barn brukar inte ha någon aptit.tvinga honom inte,det kan förstöra får lång tid framöver.huvudsaken han dricker nått.....när de är sjuka så ska man låta dom dricka vad de vill.fruktsoppa,barn juice osv

• Wimsi

Om du tror att han inte äter för att han har svårt med andningen kanske nässprayen inte rensar tillräckligt. Har du provat en "nosfrida"?

• Queenie70

Sug ut snoret med en näsfrida och ge en liten dusch nezeril före maten.

• Pistou

Envisas inte med maten utan låt honom dricka. Han är ju bara 8 månader och fortfarande jätteliten, stackarn! Inte ens min 4-åring har någon aptit när han är förkyld.

Ammar du inte honom? Bröstmjölk brukar annars lindra nästäppa. Annars kan du kanske försöka med lite kamomillte som har en lugnande effekt.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • LillTussa

Just haft magsjuka o förkylningar i omgångar och det viktigaste är att de får dricka. Våran tjeja levde på vatten, isglass och lite gröt ibland. Och välling och fruktpure då och då på kvällarna. I 2 veckor. Det gick bra, hon gick ju ned lite men de är lite byggda för det, enligt min bvc-sköterska. Det viktigaste är att inte bråka med maten så de får olustkänslor kopplat till det. Truga inte, ge ett kex eller vatten i mugg och låt barnet pjuttra på själv. De kommer att äta till slut. 

Våran tjej har ännu inte fått tillbaka aptiten fullständigt, ibland äter hon ett helt mål, ibland inte och då får man kompensera lite med lite mer mellis. Men vi bråkar inte om maten, de äter när de får lust till det.
    Hoppas han kryar på sig fort!!
  • Ollibolli

Tack för tipsen!

Japp, har provat näsfrida, brukar först använda den och sedan nässpray. Antagligen är det så att han inte har någon aptit helt enkelt. Ja, han dricker riktigt mycket vatten så det är ju bra, men kan inte hjälpa att jag blir lite orolig ändå. Vill ju inte att han ska gå ner för mycket i vikt och bli orkeslös...
    redneck girl: Nej, ska försöka komma ihåg att inte "tvinga" honom... Idag blev det nästan så dock. Fy, dåligt samvete hade jag efteråt! Hoppas att jag inte förstört för mycket nu så att han vägrar äta efter att han blivit frisk också! {#lang_emotions_frown}
  • Ollibolli

Idag testade jag att mosa all mat så den blev alldeles slät och han åt som en maskin, bara gapade och svalde, gapade och svalde {#lang_emotions_laughing} Det var säkert jobbigt för honom att tugga eftersom han var så täppt... 

Svar på tråden Förkyld bebis, hemska matstunder!!