• EmmAhh

Blivit biten av katt, farligt? (är gravid också)

Jag blev för ca 20min sedan biten av en katt utomhus, alltså inte min katt. Jag har lite småmärken och ett större. Det större är som en grop in i handen - ca 2 gånger 3 mm stort och ca 2-3mm djupt. Rinner inget blod men är lite blodlängst nere i jacket. Det jag undrar över är om det är farligt att ha blivit biten? Är det stor sannolikhet att det blir infektion? Kan den gå vidare till barnet i magen som jag väntar?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-06 07:10
    Nu har handen svullnat och det värker. Däremot är jag inte speciellt röd. Inte kunnat sova nå vidare alls i natt. Det gör minst ont när jag är avslappnad i handen, att sträcka ut den eller knyta ihop den går knappt. Är det normalt? Ska jag bli orolig? Eller lättare sagt, bara för att jag är gravid ÄR jag orolig. I onödan eller? När vet man att man ska ringa in igen? Min mamma har skrämt mig med att jag har låg smärttröskel, så vill ju inte ringa och rådgöra i onödan.

• Svar på tråden Blivit biten av katt, farligt? (är gravid också)
  • Killen1

Stelkramp är rekomendera

• OMWF

Du kanske kan få stelkramp, du får nog ringa vårdcentralen.

You're a wanker number nine!
  • Killen1

Jag blev biten i armen av en katt en gång och det första dom gjorde va att ge mig det

• EmmAhh

Men jag blöder inte så det rinner, kanske inte räknas som ett djupt sår då?

• OMWF

Har det blivit hål så borde du ringa dom.

You're a wanker number nine!
  • EmmAhh

Ringde. Stelkrampssprutor gäller i 20 år. Jag är 24 snart och man tog ju någon när man var 10-12 så det är det ingen fara. Jag ska skölja med vatten, ta på plåster och avvakta tills imorgon och om det skulle se infekterat ut då så ska jag kontakta rådgivningen igen.

• Echidna

Tvätta gärna med asollösning eller nåt liknande. Har du handsprit så ta det. När jag jobbade hos en veterinär så spritade vi alla bit/rivsår vi fick.

• rasajj

Stelkramp brukar bara galla tio ar har jag for mig. En uppdatering ar att foredra. Kattmunnen innehaller massor av bakterier, och om det gick hal pa huden sa skulle jag rekomendera besok hos lakare och ev. begara antibiotika. Sarskillt med tanke pa att du ar gravid. Kattbett ar inte att leka med.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • EmmAhh

Enligt den sjuksköterska jag pratade med så gäller sprutan i 20år. Så måste väl tro på det. Hon sa inget om handsprit eller asollösning, utan att jag enbart skulle skölja såret med ljummet vatten. Jag avvaktar till imorgon och ser hur det artar sig. Det skulle inte vara någon fara för barnet i magen sa hon. Det som gör mig mest orolig ju.

• EmmAhh

Nu har handen svullnat och det värker. Däremot är jag inte speciellt röd. Inte kunnat sova nå vidare alls i natt. Det gör minst ont när jag är avslappnad i handen, att sträcka ut den eller knyta ihop den går knappt. Är det normalt? Ska jag bli orolig? Eller lättare sagt, bara för att jag är gravid ÄR jag orolig. I onödan eller? När vet man att man ska ringa in igen? Min mamma har skrämt mig med att jag har låg smärttröskel, så vill ju inte ringa och rådgöra i onödan.

Svar på tråden Blivit biten av katt, farligt? (är gravid också)