• Anna701

Bästa och smämsta doppresenten

Behöver er hjälp, vilken var ert barns bästa resp. sämsta doppresent?
    Vi ska på dop (en liten tjej) och jag kan inte komma på någon bra present.
    När min dotter döptes började hennes gudmor att spara 100 kr i månaden till henne i en fond t.o.m. den dagen hon blir 18, en toppen present med kanske inget man ger till sina kompisars barn... Sämsta hon fick var nog en liten spargris i silver, den är ful och alldeles för liten. Men det är väl tanken som räknas {#lang_emotions_laughing}?

• Svar på tråden Bästa och smämsta doppresenten
  • Hannah76

Har samma bästa och sämsta som du =)

Blev även glad över leksaker och böcker som döttrarna fick.

• SilverEmma

Bästa var Barnkammarböckerna, dom hade vi önskat åt dottern & fick fyra stycken.

Sämst var dessa fula klassiska tennsaker (är väl tenn väl?) som sparbössa & fotoramar...tycker dom är skitfula men dottern får väl ha dom på sitt rum när hon blir äldre. Sen smycken känns onödigt...dottern är ett år nu & hon har inte haft på sig ett enda halsband som hon fick. Tycker inte det är så lämpligt på små barn som bara drar i dom & riskerar att fastna.

Det bästa som jag själv gett bort (enligt mig) var till min brorsdotter. Jag skrev en låt till henne som jag sjöng på dopet. Hade spelat in låten i studio & gav henne en skiva med den sen. Kändes väldigt personligt & blir ett fint minne.

• miababia

sonen fick tallrik, djup skål och kopp,   sen barnbestick som vi använt mycket. 
    sämst var nog halsband som han aldrig använt  

• milla   1982

Bästa: en fin trä pall med 2 steg från sia. Fin som minne o praktisk att använda. Vi fick även barnkammarbok och några andra böcker, fårskinn till vagnen, bäddset till sängen, matservis (i plast), träleksaker. Allt detta har varit uppskattat och användbart, men ändå fina som minne.

Sämsta: Tennsakerna (även om tanken uppskattas)
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • Miss Cee

Bästa:
     Bordsflagga i silver med namn etc graverat på foten.
     (Tycker att böcker är en utmärkt present annars).

Sämsta:
     Vi fick inget som jag tycker vore en dålig present. Tvärt emot många så gillar jag tennprylarna skarpt. Men om jag ska säga något som jag verkligen INTE ville att han skulle få så var det dessa "Personliga sagoböcker" där någon hittat på en riktigt usel "saga" och sedan klipper de in barnets namn på diverse ställen. Tycker helt enkelt att kvalitén på berättelsen är skrattretande låg.

• husbyggemama

Min son fick oxå en flagga i doppresent och jag gillar den skarpt trots att vi inte firat ett år ännu.
    Till våra barn har vi önskat pengar till sparande eftersom om alla gäster ( runt 80st ) skulle kommit med saker skulle dom fått alldeles för mycket.
    Andra bra saker som de fick ( ja de fick saker, inte alla gav pengar, men de som är mer avlägsna släktingar gjorde det ) böcker, silvriga barnkammarboken, halsband ( som både sonen och dottern använder flitigt vid kalas och högtider ) ett gosedjur i form av Ior som blivit en favorit ( fast man vill ju inte ha fem gosedjur, det blir tillräckligt många ändå)
    De sämsta gåvorna är nog tyvärr äggkopparna i tenn, vi äter aldrig ägg i kopp, vi brukar skiva dem på mackan så de blir bara stående.

Båda våra barn fick nästan 5000 kronor som vi stoppade in på banken. Det tycker jag är en bra början!

Saker som jag gett bort som varit uppskattat är: Namnskylt till vagnen, en stol med motiv och barnets namn på( fast då har vi varit flera dom kostar en del) böcker.

• ajmaj

Sonen fick nästan bara bra saker på sin namngivingsfest, men en av de saker som jag uppskattade mest var ett jättefint födelsedagståg i trä. Det sämsta var en bok om babymassage, samt två grytlappar med katter på.

• MaaxMaax

Har inga egna barn , men när jag själv döptes som bebis fick jag bland annat ett lufgevär och en fickplunta i silver, möjligt att det inte är så användbart för ett litet barn, men det är ju kul såhär i efterhand, något som man verkligen har som minne, och en rolig grej att berätta om.

• milla   1982
    ajmaj skrev 2010-03-11 11:42:46 följande:
    Sonen fick nästan bara bra saker på sin namngivingsfest, men en av de saker som jag uppskattade mest var ett jättefint födelsedagståg i trä. Det sämsta var en bok om babymassage, samt två grytlappar med katter på.
    "2 grytlappar med katter på" 
    Undrar hur givaren tänkte?
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • Birry

Vår son fick en månadstavla från den månaden som han är född och den är mycket uppskattad. (Det är samma bilder som det är i de där "riv en lapp om dagen"-almanackorna där man klistar in en månadsbild för varje månad som påbörjas, men större ) Köpt på Gallerix, så jag tror inte att den är superdyr.

Sen fick han ett halsband med sin initial som han just börjat använda (snart 4 nu) och tycker mycket om.

Sämst present fick vi inte eftersom vi sa till att vi inte ville ha, men det är de där förbenade tenngrejorna som är oanvändbara och rätt fula faktiskt...

Svar på tråden Bästa och smämsta doppresenten