• PJH01
    Äldre 6 Mar 13:07
    12269 visningar
    5 svar
    5
    12269

    Kub-test lågt Papp-a?

    Hej!

    Har nyligen gjort kub-test och fick ett ok resultat: 1:1500 ungefär. Mitt Papp-a värde var däremot mycket lågt 0,44 mom, vilket gör mig nervös, då jag förstått att detta är en markör för down syndrom eller andra kromosomavvikelser. Mitt hcg var däremot normalt, och nackspalten 1,9. Är det någon som haft liknande erfarenheter eller papp-a värden? Hur resonerade ni, gjorde ni fostervattensprov trots den låga totala risken? Jag vet varken in eller ut nu och kan inte låta bli att stirra mig blind på mitt Papp-a värde...

    Jag skulle bli jätteglad om någon kan dela sina tankar med mig.


    Papp-a värde
  • Svar på tråden Kub-test lågt Papp-a?
  • Äldre 6 Mar 19:57
    #1

    Jag hade också ganska lågt Papp-a-värde på blodprov som togs i v. 11 och fick en risk på ca 1:1000 på hela KUB-testet. Gjorde dock om KUB-testet (av olika anledningar) i v. 13 och Papp-a-värdet var då inte lågt längre. Risken på KUB:et blev plötsligt 1:4000.

    Jag har därför bestämt mig för att ta dessa blodprov med en nypa salt och istället bara se det som att jag har låg risk. Jag tycker faktiskt att det hade varit bättre om de inte gett ut dessa värden alls så att man kan hålla på och fundera/jämföra - det skapar bara massa oro. Det hade räckt om man fått risksiffran tycker jag.

    Tycker att du bara ska njuta av din låga risk och bebben i magen :).

  • Äldre 6 Mar 20:12
    #2
    Utgå ifrån den totala risken. Papp-A kan bara ge en vägledning tillsammans med andra faktorer. Fick själv ett ännu lägre Papp-A kombinerat med ett högt beta-hcg, exakt den kombinationen som är typisk för Downs. Därför fick jag en total risk på 1:196, rätt mycket lägre än TS, och valde därför att gå vidare med moderkaksprov.

    Det visade sig att alla kromosomer var ok och vår lilla flicka ligger där inne och växer fint, är i vecka 21 nu

    Det är rätt många här på FL som har fått dåliga kub-resultat enbart pga av blodproverna och många har haft lågt Papp-A men fått friska barn.

    Kom dock ihåg att KUB bara ger en sannolikhetssiffra, om man får 1:30 000 så kan man fortfarande få ett sjukt barn precis som att en med 1:2 kan få ett friskt barn. Om du verkligen vill vara säker så är det moderkaks- eller fostervattensprov som gäller. Då måste du dock räkna med en viss missfallsrisk. Risken för missfall är då 1-2% vilket är mycket högre än risken för att du skulle få ett barn med Downs...

    Man måste väga fördelar mot nackdelar! 
    Juli - 2010
  • Wed 3 Apr 2019 13:43
    #3

    Hej PJH01

    Jag fick också liknande värden som dig på mitt kub nu, nojar också lite över papp-A värdet :/ hur gick det för dig sen? Kram

  • Wed 3 Apr 2019 17:30
    #4
    Katrin1988 skrev 2019-04-03 13:43:59 följande:

    Hej PJH01

    Jag fick också liknande värden som dig på mitt kub nu, nojar också lite över papp-A värdet :/ hur gick det för dig sen? Kram


    Nu är jag inte TS men när jag var gravid med min son fick jag 1:400 på kub pga högt beta-hcg och lågt papp-A. Sonen är idag fyra år och frisk och normal på alla vis. Det är värdelöst att de ger ut en massa värden som oroar blivande föräldrar. KUB överhuvudtaget känns väldigt benäget att ge en känsla av falskt positivt resultat. Är man orolig idag är det bättre att göra ett NIPT som ger betydligt färre falskt positiva resultat.
  • Thu 4 Apr 2019 03:47
    #5
    Katrin1988 skrev 2019-04-03 13:43:59 följande:

    Hej PJH01

    Jag fick också liknande värden som dig på mitt kub nu, nojar också lite över papp-A värdet :/ hur gick det för dig sen? Kram


    Vi fick bättre än 1:10000 (tror tom att det var bättre än 1:15000 men kommer inte ihåg) utan blodprov, med blodprov så var vi nere i 1:235 för DS. Detta pga normalt beta-hcg och lågt papp-a.

    Gjorde NIPT och genomled helvetet på jorden under de två veckorna. Nipt visade på friskt barn. Han är nu två år gammal och helt "normal"! Tyvärr fanns det kvar en oro hela graviditeten, delvis för att lågt papp-a kan orsaka missfall.

    Med lillasyster skippade vi KUB och gjorde Nipt direkt, ville aldrig mer behöva gå igenom den osäkerheten. Har gråtit av lättnad en gång i mitt liv, när det kom ett sms med svaret på nipt, i bilen på en parkering. Bölade hysteriskt och kommer aldrig mer kunna köra förbi där utan att klumpen i magen kommer tillbaka.
Svar på tråden Kub-test lågt Papp-a?