• galnevale

möra fläskkotletter, hur då?

önskar lite hjälp att få mina fläskkotletter så där möra och fina.

Tänkte så enkelt som att krydda och steka dem och sedan puttra i lite sky som jag sedan tänkt göra sås på.

Hur länge ska de puttra för att inte bli för torra och ändå bli så där möra såå de nästan "faller" isär?

tacksam för svar

• Svar på tråden möra fläskkotletter, hur då?
  • VildVittra

Jag kör benfri kotlett (i skivor) i ugnen på 175 g i sin sås i 1.5 timmar.
    De är så möra de faller i sär och folk kan inte tro att det "bara" är kotlett...många gissar på fläskfile hehe

Super bra och billigt.

Lycka till

Ps. Jag vänder kotletterna efter 45 mins.

Nicholas född 11 juli -05, bebis BF 13 april -10
  • galnevale
    VildVittra skrev 2010-03-06 14:16:28 följande:
    Jag kör benfri kotlett (i skivor) i ugnen på 175 g i sin sås i 1.5 timmar.De är så möra de faller i sär och folk kan inte tro att det "bara" är kotlett...många gissar på fläskfile heheSuper bra och billigt.Lycka tillPs. Jag vänder kotletterna efter 45 mins.
    Okey låter ju jättesmidigt! Bara krydda dem och lägga i smord form då? eller ska man ha på något mer?
    Fy vad dålig jag är på sådant här..
  • VildVittra

lägger dom i sås.....eller sky vilket jag nu vill ha =)

Finns en toppen sås:

Sambal/vitlöksås

5 dl mat. grädde
    2.5 dl Creme Fraiche
    3 msk soya
    2 msk sambal Oelek (ta inte för mycket)
    1-2 vitlöksklyftor pressade

Blanda allt, häll i formen över de skivade kotletterna (funkar kanon till kycklingfile också)

175 grader i mitten av ugnen i 45 mins...vänd kotletterna (eller kycklingfileerna)
    och sen 45 mins till.

Fubkar med vilken sås eller sky du vill ha också =)

• häxvrål

Jag brukar först marinera kotletterna, sedan steka dem. Hälla på marinaden i stekpannan plus lite vatten. låta puttra i ca 1 tim. Hälla på lite grädde och krydda om det behövs. De brukar bli möra.

• Bettiz

Perfekt, idag ska jag laga fläskkotletter! NicholasMamma, idag ska jag prova ditt recept. Vad brukar ni äta till?

• VildVittra
    Bettiz skrev 2010-03-07 10:02:17 följande:
    Perfekt, idag ska jag laga fläskkotletter! NicholasMamma, idag ska jag prova ditt recept. Vad brukar ni äta till?
    Ris

mums
  • Dundermamman

Jag panerar skivade fläskkotletter, steker dom vackert gyllenbruna i smör, kryddar med salt och rikligt med pepparmix och därefter lägger jag dom i en ugnsform med ugnsfolie om och skickar in dom i 100 graders värme i ugnen i 2-3 timmar! Då blir de väldigt möra och goda!
    Serverar med kokt potatis, kokta grönsaker och rosé- eller grönpepparsås!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Bettiz

NicholasMamma: Jag gjorde ditt recept i söndags, det blev jättegott! Barnen åt så mycket så att det inte blev någon matlåda. Detta kommer att lagas fler gånger!

• VildVittra
    Bettiz skrev 2010-03-11 13:44:52 följande:
    NicholasMamma: Jag gjorde ditt recept i söndags, det blev jättegott! Barnen åt så mycket så att det inte blev någon matlåda. Detta kommer att lagas fler gånger!
    Toppen, Här gillas den maten också av både stora och mindre (Han är 5 år nu).
  • zundis

Koka köttet först ( vatten, lagerblad, kryddpeppar salt). Stek dom sen, då blir dom som smör i munnen

Svar på tråden möra fläskkotletter, hur då?