• Umbrageous

Voxra vid depression, jag har ett liv igen!

Nu har jag använt Voxra/Wellbutrin i 2 månader och för första gången på flera... 7 år så känner jag mig glad varje dag. Jag njuter i bilen påväg till jobbet, VILL träffa folk igen...

och.. ingen ångest på 1,5 månad!

Jag är bipolär och sjönk ner i en depression i december. Jag äter stämningsstabiliserande och har ätit otaliga SSRI preparat. Citalopram, cipralex, Esertia u name it. Alla skickade in mig i en manisk period av överdriven lycka i ett par dagar och sen kraschade jag igen.

Jag har spontant slutat med stesolid. Jag har inget behov längre.

Jag orkar vara vaken och alert nästan hela dagen (har narkolepsi så det är mig inte ofta förunnat)

Jag har dessutom slutat röka, kanske inte så konstigt eftersom den även används mot nikotinavänjning. (fast då heter den Zyban) samma aktiva substans.

DESSUTOM verkar den uppiggande, och jag har kunnat skära ner på mitt Ritalin från 60mg per dag till 40mg! Den är tydligen strukturellt relaterad till amfetamin.

Jag får inte dricka alkohol eftersom 4/1000 kan få krampanfall, men vad gör det? Sparar en del pengar och jag har en mycket finare hy numera {#lang_emotions_wink}

Ville bara dela med mig! Den hjälper säkert inte på alla men detta är den första någonsin som hjälper på mig.

• Svar på tråden Voxra vid depression, jag har ett liv igen!
  • Anonym (L)

Vad roligt att du hittat en medicin som funkar! Får tyvärr inte pröva den eftersom jag är gammal anorektiker men har hört mycket bra saker om den.

• Anonym

Måste vara för den noradrenalin höjande effekten som du kunnat trappa ner ritalin. Min läkare sa att de medicinerna var bra mot trötthet och koncentrationssvårigheter. Tyvärr så blev jag väldigt aggressiv av den, så fick sluta.

• trisha

Underbart, grattis! Ska berätta för min syster då hon också är bipolär och har liknande erfarenheter som du, kanske kan hon prova samma medecin.

• Umbrageous
    trisha skrev 2010-03-06 18:58:41 följande:
    Underbart, grattis! Ska berätta för min syster då hon också är bipolär och har liknande erfarenheter som du, kanske kan hon prova samma medecin.
    Fast, jag måste ha stämningsstabiliserande i grunden (hermolepsin)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-06 18:46:45 följande:
    Måste vara för den noradrenalin höjande effekten som du kunnat trappa ner ritalin. Min läkare sa att de medicinerna var bra mot trötthet och koncentrationssvårigheter. Tyvärr så blev jag väldigt aggressiv av den, så fick sluta.
    Men Voxra går väl inte på noradrenalinet - den går på dopaminet.
    Jag upplever samma effekt som dig. Har prövat noradrenalinhöjande, serotininhöjande, stämningsstabiliserande m m m m utan effekt i 5 år. Efter mindre än en månad med Voxra mår jag märkbart bättre.
    Visst är det härligt?!
  • Umbrageous
    Anonym skrev 2010-03-12 11:18:53 följande:
    Men Voxra går väl inte på noradrenalinet - den går på dopaminet. Jag upplever samma effekt som dig. Har prövat noradrenalinhöjande, serotininhöjande, stämningsstabiliserande m m m m utan effekt i 5 år. Efter mindre än en månad med Voxra mår jag märkbart bättre. Visst är det härligt?!
    Vad stört egentligen. Jag hoppas det håller i sig bara! Är livrädd för att det ska gå över. Jag har dock haft en dipp nu men det kan ha att göra med att jag käkat bröd och fått diarrer så att voxran fått mindre effekt.

Idag mår jag tex mycket bättre.
  • Anonym
    Voxra påverkar både dopamin och noradrenalin.
  • Anonym (klurig)

Men vad kul att du berättar detta!

Jag är bipolär typ 2, har Borderline och antagligen en släng (drag av) av vuxen-adhd också.

Har provat ett tiotal mediciner, Lamictal, Lyrica. Seroxat, Zoloft, Ciprlamil, Cymbalta mm mm utan effekt. Några har jag blivit manisk av t ex Seroxaten. Cymbaltan och Zoloften fick jag en effekt av i början, men den försvann sen.

Nu äter jag zoloft, men utan effekt som sagt.

Ska till min läkare om en vecka och ska fråga om Voxran då.

tror du att den kan räcka som enda medicin?

Har kommit in i någon slags uppgivenhet, orkar inte bry mig längre, trodde så starkt på medicinerna, men känner mig livrädd nu när ingen ger effekt. Innebär det att mitt liv ska vara så här?

Vad brukar Voxra användas för, vilka diagnoser?

• Umbrageous
    Anonym (klurig) skrev 2010-03-12 12:07:14 följande:
    Men vad kul att du berättar detta!Jag är bipolär typ 2, har Borderline och antagligen en släng (drag av) av vuxen-adhd också.Har provat ett tiotal mediciner, Lamictal, Lyrica. Seroxat, Zoloft, Ciprlamil, Cymbalta mm mm utan effekt. Några har jag blivit manisk av t ex Seroxaten. Cymbaltan och Zoloften fick jag en effekt av i början, men den försvann sen.Nu äter jag zoloft, men utan effekt som sagt.Ska till min läkare om en vecka och ska fråga om Voxran då.tror du att den kan räcka som enda medicin?Har kommit in i någon slags uppgivenhet, orkar inte bry mig längre, trodde så starkt på medicinerna, men känner mig livrädd nu när ingen ger effekt. Innebär det att mitt liv ska vara så här? Vad brukar Voxra användas för, vilka diagnoser?
    Den används vid ADHD och vid depression

Jag äter som sagt i grunden hermolepsin som stämningsstabiliserande medicin också!

Jag tål inte lamictal och alla andra SSRI har gett mig manier. Jag kan ju aldrig lova något men för mig är detta ett jättegenombrott.
  • Anonym (klurig)
    Men Voxra går väl inte på noradrenalinet - den går på dopaminet. Jag upplever samma effekt som dig. Har prövat noradrenalinhöjande, serotininhöjande, stämningsstabiliserande m m m m utan effekt i 5 år. Efter mindre än en månad med Voxra mår jag märkbart bättre. Visst är det härligt?!
    Den går på både och!
Svar på tråden Voxra vid depression, jag har ett liv igen!