Knåda med elvisp?
Har nyligen börjat surdegsbaka, och inser att jag inte kommer orka med att knåda manuellt i framtiden. Funderar på att antingen köpa mig en assistent, som är svindyra, eller testa att knåda bröddegen med min elvisps degkrokar.
Har nyligen börjat surdegsbaka, och inser att jag inte kommer orka med att knåda manuellt i framtiden. Funderar på att antingen köpa mig en assistent, som är svindyra, eller testa att knåda bröddegen med min elvisps degkrokar.
Det går utmärkt att knåda med elvispens degkrokar om det är lite mindre satser (MAX 5 dl degvätska) och lösare deg (som ju oftast surdeg är). Sen finns det ju olika starka elvispar också, så en del klarar väl mer och andra riskerar väl att lukta bränt
Annars är mitt råd att köpa assistent. Är du lite osäker och inte vill lägga så mycket pengar på en så är mitt tips Blocket el. dyl. Det finns ju alltid folk som vill ha det senaste eller som inte får plats med sin gamla assistent i sitt nya kök...
Jag har ett bra basrecept på 3 dl degvätska som funkar att köra med elvisp. Det blir ett stort eller två små bröd:
Surdegsbröd nr 1
Basrecept
Ett bra basrecept för surdegsbröd helt utan jäst, där man själv kan experimentera och byta mjölsorter. Även ett bra nybörjarbröd för dig med surdegsstart.
Detta blir ett ljust, saftigt och mustigt bröd.
Prova att byta 600 g vetemjöl mot lika mängd rågsikt eller 400 g vetemjöl och ca 150 g grovt rågmjöl (rågmjöl kräver mer vätska).
200 g surdeg*
300 g vatten (rumstemp.)
600 g vetemjöl special
10 g mörk brödsirap
15 g salt
Kör degen med degkrokar i minst 6 minuter (gärna 10) utan salt och sen 3 minuter med salt.
Låt degen vila 1,5-2 timmar.
Slå upp på lätt mjölat bakbord och vik in kanterna till ett runt eller avlångt bröd som får jäsa i jäskorg eller brödkorg klädd med mjölad kökshandduk i 6-7 timmar i rumstemperatur, alternativt i kylskåpet över natten, ca 11 timmar.
Värm ugnen till 250° med bakplåt i så den blir het.
Stjälp upp degen direkt på den heta plåten.
Grädda i 250° i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200° och grädda brödet i 30-40 minuter (varmluft 175°).
*Surdeg. Gör en fördeg av 100 g vetemjöl, knappt 100 g vatten 30-35° och 1 msk surdegsstart, som får stå i 8-12 h, alternativt använd surdegsstart direkt (se sep. recept på surdegsstart).
Tack för tipset!
Jag kör med degkrokarna i vanliga vispen, brinner den kostar en ny typ 200:-
men en riktig assistent är ju bäst