• Anonym (ledsen)

Grönsvarta tänder

Jag har fått såna missfärgade tänder, tre-fyra stycken i överkäken som syns när jag skrattar. De är grönsvarta så jag tror det är amalgam som missfärgat? Jag har sån väldig tandläkarskräck, men jag brukar ändå ta mig i kragen och gå dit varje eller vartannat år, just för att jag inte vill åka på en hemsk överraskning med massor av hål. Nu senaste åren har jag klarat mig utan hål, det här är gamla lagningar från när jag var i tonåren.

Men jag har så hemsk ångest för detta, det syns ju när jag ler. Det var sonen som frågade mig idag varför jag hade gröna tänder och jag blev helt knäckt. Det syns ju hur tydligt som helst. NU kommer jag aldrig att våga le igen :(

Kan man göra något åt detta? Jag är så rädd. Man ska inte bleka tänder om man har problem med ilningar har jag läst, och jag har mycket ilningar. Men måste jag gå och se ut som en pomperipossa? :( Finns det några huskurer?

Jag är så fattig och så rädd, så jag vågar inte gå till tandläkaren. Tänk om dom måste dra ut tanden? Hur länge får man få gå med en glugg innan de kan sätta in en ny tand? Jag kan inte gå på jobbet och vara tandlös? :(

• Svar på tråden Grönsvarta tänder
  • Queenie70

Du kommer att få byta ut de där gamla amalgamlagningarna ändå förr eller senare och då får man vita fyllningar. Ser verkligen fult ut med det där svarta, men såna har ju vi från ett visst datum liksom. Inte tror jag folk tänker på det.

• Menhir

Om det är fyllningarna så kan man byta ut dem i förväg. Helst byter vi inte ut fungerande fyllningar men du kan ju inte heller gå runt och tänka på dem hela tiden elelr inte våg dig på att le. Nya fyllningar är tandfärgade.

Om det sitter vid tandköttskanten är det "början till hål". Om det går snabbt blir tandytan lite luddig och det kan faktiskt se grönt ut. Då är det viktigt att borsta noga noga och skölja med fluor. OM det sitter på tandens utsida upp mot tandköttet alltså.

Man kan inte bleka fyllningar, de har den färg de har.

Menhir, leg tandläkare

• Anonym (ledsen)

det sitter lite mellan tänderna ser det svart ut och sen har själva tanden en grönsvart ton. men man kan byta bara fyllningen alltså? hur går det till? borras den bort? är det "värre" än att laga ett hål?

jag tänkte att hela tanden kanske är så gammal och med så mkt amalgam att det inte går att ta bort den utan att ta bort hela tanden. jag gråter bara vid tanken på att dra ut en tand. jag har hittat en supergo tandläkare som verkligen förstår min ångest och har botat den så pass att jag törs lägga mig i stolen och även laga hål. men det känns som att det är min gräns, jag vet inte hur jag ska kunna klara att göra något svårare än det.

• Menhir
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-06 17:15:42 följande:
    det sitter lite mellan tänderna ser det svart ut och sen har själva tanden en grönsvart ton. men man kan byta bara fyllningen alltså? hur går det till? borras den bort? är det "värre" än att laga ett hål?jag tänkte att hela tanden kanske är så gammal och med så mkt amalgam att det inte går att ta bort den utan att ta bort hela tanden. jag gråter bara vid tanken på att dra ut en tand. jag har hittat en supergo tandläkare som verkligen förstår min ångest och har botat den så pass att jag törs lägga mig i stolen och även laga hål. men det känns som att det är min gräns, jag vet inte hur jag ska kunna klara att göra något svårare än det.
    Ah, då tror jag att jag förstår. Det är antagligen en gammal amalgamfyllning som missfärgat tanden. Även om fyllningen tas bort kommer större delen av missfärgningen att vara kvar även om själva fyllningen är ljus.

Att ta bort en tand för att fyllningen är dålig är väldigt ovanligt, vi försöker bevara tänderna så länge det går. Kanske måste man göra en krona på tanden dock. Det är ungefär som att borra för en lagning men tar lite längre tid. Efter borrningen tar man avtrycka av tanden som skickas till en tandtekniker som tillverkar kronan (ser ut som din tand) som limmas dit några veckor senare. Under tiden får du en tillfällig tand.

Att borra bort en fyllning är lindrigare än att borra bort ett kariesangrepp. Vid karies är nerven retad och reagerar snabbare. Du får förståss bedövning om du vill ha ändå.
  • Anonym (ledsen)

jag måste få tacka er båda två, drottningen1970och menhir, för att ni svarade så lugnande. ni förstår inte hur mycket det betydde för mig att få några lugnande ord, att det kanske inte syns så mycket som jag tror, samt att det finns hjälp att få som kanske inte är så hemsk som jag befarat. jag har gråtit och mått illa hela eftermiddagen ochkänt mig så ful och äcklig. men tack vare er känns det bättre.

• Anonym (samma)

jag vet precis hur det känns {#lang_emotions_cry}   Jag slog ut framtänderna när jag va 6år (för 25 år sen) ...usch va gammal jag lät..  På den ena tanden så har rotfyllningen börjat lysa igenom så den ser grå ut å den andra är  typ gul.  Känns verkligen skit när barn på min sons dagis frågar varför jag har bruna tänder   {#lang_emotions_cry}  blir så lessen...och arg...  Jag skrattar och pratar mycket i vanliga fall men nu känner jag att jag helst bara vill ha munnen stängd.  Iallafall så har jag varit till tandl. och fixat en skena så nu håller jag på försöka bleka + att jag ska byta ut fyllningen som lyser igenom. Dom vet inte om det kommer funka men jag hoppas hoppas HOPPAS!!  Hoppas det ordnar sej för dej...  {#lang_emotions_laughing}

Svar på tråden Grönsvarta tänder