• Lotten 66

Skaffa katt...hona eller hane?

Har bestämt mig för att skaffa en katt men har ingen erfarenhet av just detta.
    Vad är fördelar resp nackdelar med hane eller hona?
    Andra tips och råd till en som är nybörjare på katter.

• Svar på tråden Skaffa katt...hona eller hane?
  • Vill inte ha barn

Har bara haft en hane, men generellt så skulle jag rekommendera en hane eftersom de är billigare att kastrera.

• queenofangels

har honor och tycker de e toppen. visst kan kosta en del att kastrera men på vissa hanar även om dom e kastrerade så kissar som för revir o "skriker" när de e parningstider-

• Lotten 66

Har hört att kastrerade hanar inte går runt o skvätter. Stämmer det?
    Honor då, skvätter dom inte alls? Måste man vänta att sterilisera honorna tills dom haft en kull? Vad händer om man steriliserar dom innan?
    Hur lär man dom att gå på lådan om dom nu inte redan gör det?

• Tomtarna

Katter är underbara djur! Har själv två äldre herrar här hemma nu.
    Oavsett vilket du väljer så ska du se till att kastrera katten. När de väl är kastrerade så förlorar de lite av det könstypiska - blir lite mer en "det". Dock förlorar de inte sin personlighet och det är ju det som är det charmiga med katter!
    Lycka till.

• Tomtarna

Passa på nu under bokrean och köp en ordentlig kattbok. Förutom alla rasbeskrivningar brukar där finnas en ordentlig avdelning med råd för dig som ska skaffa katt. Läs den. (Biblioteket har också bra böcker i ämnet.)
    En av mina två herrar (båda är kastrerade) har nån idé om att han måste doftmarkera inne på vissa speciella ställen, tex duschdraperiet i badrummet. Det avvärjer vi genom att ha dörren till badrummet stängd. I övrigt går ingen av dem omkring och skvätter.
    Du behöver INTE låta en honkatt ha en kull ungar innan kastration.

• Lotten 66

Hur gamla ska de vara när man kastrerar/steriliserar dom.
    Har haft hund, kaniner och nu sist marsvin. Säger att jag inte ska ha fler djur för jag blir så knäckt när dom blir gamla o sjuka o måste bort men jag har så svårt att vara utan ett djur.
    Funderade på en hund men det passar inte med arbetstider och rastning. Visst är det väl så att en katt klarar sig lättare hemma på dagarna?

• Pucko Buffy
    Lotten 66 skrev 2010-03-06 18:02:51 följande:
    Hur gamla ska de vara när man kastrerar/steriliserar dom. Har haft hund, kaniner och nu sist marsvin. Säger att jag inte ska ha fler djur för jag blir så knäckt när dom blir gamla o sjuka o måste bort men jag har så svårt att vara utan ett djur. Funderade på en hund men det passar inte med arbetstider och rastning. Visst är det väl så att en katt klarar sig lättare hemma på dagarna?
    Om du skaffa hona eller hane spelar ingen större roll utan det är mer hur katten är som katt, som är det viktiga. Hör med en veterinär när de kastrerar honor resp hankatter rekomendationerna kan variera lite men generellt brukar det vara när man märker att katten är könsmogen. Det är billigare att kastrera en hankatt än en honkatt för det är en större operation. Man steriliserar inte honkatter längre därför de kan då drabbas av livmodersinflamationer eller ha oturen att äggledarna växerihop igen och de blir dräktiga, med risk för komplikationer. Istället tar man bort allt d.v.s livmoder, äggstockar och äggledare där av den större kostnaden.

Sen ska en katt ha daglig tillsyn och tillgång till foder. Köper man en dyrare katt kanske man vill lägga mer pengar på foder och ev utrustning till katten. Annars finns det hygglig mat i butikerna och lika så kattsand. Välj där en som är klumpbildande då den sanden oftast är lättare att rengöra och luktar mindre.

Beroende på vad för katt du väljer (ras och ålder) får man betala olika mycket. Har man inget avelsdjur så är det bäst att kastrera den, både för din och kattens skull.

Vill du inte ha en kattunge finns det flera organisationer som omplacerar vuxna katter. Kan vara något att tänka på om man vill slippa ev kastraktionskostnad och samtidigt göra en god gärning för behövande kissar.

lycka till med din framtida kisse misse
  • Havanna82
    Pucko Buffy skrev 2010-03-06 18:17:45 följande:
    Köper man en dyrare katt kanske man vill lägga mer pengar på foder och ev utrustning till katten. Annars finns det hygglig mat i butikerna och lika så kattsand.
    Fast alla katter förtjänar väl lika bra foder och sand?

Annars har du fått många bra tips. Läs allt du kommer över sålla bort hälften och ta resten med en nypa salt {#lang_emotions_tongue_out}
    Det finns mycket bra info på kattstatus.se , kattforum.se , katter.nu
  • Lotten 66

Tack för alla tips och råd:)
    Kommer att bli en vanlig huskatt/bondkatt.
    Brukar det vara svårt att flytta en katt...tänkte om man skulle ta hand om en som måste omplaceras. Vad ska man tänka på då?
    Kan man hämta katten (oavsett ålder) på fredag och vara hemma med den hela helgen och sen gå till jobbet på måndag eller behöver man vara hemma en längre period innan man lämnar den ensam?

• Styvmamma88

Jag skulle råda dig att skaffa två katter, så dom inte blir ensamma och så, vi tänkte ta en men det blev två och det ångrar vi absolut inte, nu har dom varandra och leker och sover ihop

Svar på tråden Skaffa katt...hona eller hane?