Skaffa katt...hona eller hane?
Har bestämt mig för att skaffa en katt men har ingen erfarenhet av just detta.
Vad är fördelar resp nackdelar med hane eller hona?
Andra tips och råd till en som är nybörjare på katter.
Har bestämt mig för att skaffa en katt men har ingen erfarenhet av just detta.
Vad är fördelar resp nackdelar med hane eller hona?
Andra tips och råd till en som är nybörjare på katter.
Har bara haft en hane, men generellt så skulle jag rekommendera en hane eftersom de är billigare att kastrera.
har honor och tycker de e toppen. visst kan kosta en del att kastrera men på vissa hanar även om dom e kastrerade så kissar som för revir o "skriker" när de e parningstider-
Har hört att kastrerade hanar inte går runt o skvätter. Stämmer det?
Honor då, skvätter dom inte alls? Måste man vänta att sterilisera honorna tills dom haft en kull? Vad händer om man steriliserar dom innan?
Hur lär man dom att gå på lådan om dom nu inte redan gör det?
Katter är underbara djur! Har själv två äldre herrar här hemma nu.
Oavsett vilket du väljer så ska du se till att kastrera katten. När de väl är kastrerade så förlorar de lite av det könstypiska - blir lite mer en "det". Dock förlorar de inte sin personlighet och det är ju det som är det charmiga med katter!
Lycka till.
Passa på nu under bokrean och köp en ordentlig kattbok. Förutom alla rasbeskrivningar brukar där finnas en ordentlig avdelning med råd för dig som ska skaffa katt. Läs den. (Biblioteket har också bra böcker i ämnet.)
En av mina två herrar (båda är kastrerade) har nån idé om att han måste doftmarkera inne på vissa speciella ställen, tex duschdraperiet i badrummet. Det avvärjer vi genom att ha dörren till badrummet stängd. I övrigt går ingen av dem omkring och skvätter.
Du behöver INTE låta en honkatt ha en kull ungar innan kastration.
Hur gamla ska de vara när man kastrerar/steriliserar dom.
Har haft hund, kaniner och nu sist marsvin. Säger att jag inte ska ha fler djur för jag blir så knäckt när dom blir gamla o sjuka o måste bort men jag har så svårt att vara utan ett djur.
Funderade på en hund men det passar inte med arbetstider och rastning. Visst är det väl så att en katt klarar sig lättare hemma på dagarna?
Tack för alla tips och råd:)
Kommer att bli en vanlig huskatt/bondkatt.
Brukar det vara svårt att flytta en katt...tänkte om man skulle ta hand om en som måste omplaceras. Vad ska man tänka på då?
Kan man hämta katten (oavsett ålder) på fredag och vara hemma med den hela helgen och sen gå till jobbet på måndag eller behöver man vara hemma en längre period innan man lämnar den ensam?
Jag skulle råda dig att skaffa två katter, så dom inte blir ensamma och så, vi tänkte ta en men det blev två och det ångrar vi absolut inte, nu har dom varandra och leker och sover ihop