• Sinne

4-månaders vaknar och skriker/gråter?

Den senaste veckan har vår dotter på 4 månader vaknat och varit alldeles hysterisk, skrikit och varit ledsen och ingenting hjälper. Oftast har hon hunnit sova 3 timmar men nu ikväll sov hon 1 timme innan hon började gorma i sängen. Vi har naturligtvis testat med det mesta. Hon är inte hungrig, det är inte för kallt/varmt osv. Vi tror det är tänder på g, kan det ha med saken att göra? Men det är bara på kvällarna efter hon somnat hon beter sig såhär. Hon spänner sig och kastar sig runt och håller på i sängen och jag har nästan börjat tycka det är obehagligt.

• Svar på tråden 4-månaders vaknar och skriker/gråter?
  • CamillaJ82

Min dotter som snart är sex månader har betett sig likadant när hon var runt 4 månader. Hände bara två nätter tror jag, men nu ikväll började hon plötsligt skrika hysteriskt igen. Somnade om i min famn o sover nu i min säng.

Kan det vara så att domdrömmer mardrömmar? Vet inte om dom kan göra det så här tidigt?

För mycket intryck under dagen?

Eller så är det så att det händer mycker i utv just nu.

• Sinne
    CamillaJ82 skrev 2010-03-06 21:38:35 följande:
    Min dotter som snart är sex månader har betett sig likadant när hon var runt 4 månader. Hände bara två nätter tror jag, men nu ikväll började hon plötsligt skrika hysteriskt igen. Somnade om i min famn o sover nu i min säng.Kan det vara så att domdrömmer mardrömmar? Vet inte om dom kan göra det så här tidigt?För mycket intryck under dagen?Eller så är det så att det händer mycker i utv just nu.
    Se där då är vi inte ensamma i alla fall!

Nu ikväll gick det lite bättre. Hon åt iofs nu så hon vaknade nog för att hon var hungrig. Det tog bara 10 min att natta om henne den här gången. Hon hade somnat själv och sovit hela nätterna i sin spjälsäng i 2 v innan det här började, känns lite typiskt!

Jag har också funderat på om det är mardrömmar? För här hjälper verkligen inget. Annars brukar det ju fungera att få somna om i famnen.

Hon är förmodligen inne i 19-veckors utvecklingsfasen så det kanske har med det att göra?
  • CamillaJ82

Det har säkert med utvfasen att göra. Tror att min dotter också är inne i en sån fas. vaknar ibland en gång i timmen, o kan vara super pigg vid 02:00 :(

Jag undrar vad dom drömmer om? Idag har vi haft fullt upp, funderar på om det har hänt aldeles för mycket idag.

• Sinne

Jag hoppas det för då borde det släppa snart :) Det blir tungt när man är van att nattning och sovandet är så bra.

Oj, så tungt att hon kan bli pigg mitt i natten :( Då man är som tröttast själv.

Jaa jag undrar också vad de drömmer om? Här har det säkert också hänt alldeles för mycket, under hela veckan. Imorgon ska vi vara hemma och bara ta det lugnt och få lite besök, kanske hjälper?

• CamillaJ82

Ja, hoppas att en lugn dag för er hjälper:) Man behöver ju själv sömn för att orka. Ska krypa ner i sängen nu o hoppas på att få lite sömn.

• Hemlighet

Kan vara mardrömmar. Dom kan även sova när dom skriker och då är det viktigt att man inte väcker dom för då kommer dom ihåg att drömmen var otäck och det blir en mycket otrevlig upplevese för dom.

Min dotter har gjort så från och till, men det var efter att dom tog upp det på föräldragruppen som jag visste hur man skall och inte skall göra.
    Så nu när hon har varit jätte ledsen så har vi tröstat henne försiktigt i sängen utan att lyfta upp henne utifall hon sover och drömmer.
    Vi tror gråten kan bero på tänder, för hon grinar mer när dom är på G.

• Läntandelavendel
    Sinne skrev 2010-03-06 22:00:52 följande:
    Jag hoppas det för då borde det släppa snart :) Det blir tungt när man är van att nattning och sovandet är så bra. Oj, så tungt att hon kan bli pigg mitt i natten :( Då man är som tröttast själv. Jaa jag undrar också vad de drömmer om? Här har det säkert också hänt alldeles för mycket, under hela veckan. Imorgon ska vi vara hemma och bara ta det lugnt och få lite besök, kanske hjälper?
    Fast det e väl ändå lättare än att ha det så jämt??

(förstår vad du menar men var tvungen att inflika...)

Lycka till!
  • Sinne
    Hemlighet skrev 2010-03-06 22:36:36 följande:
    Kan vara mardrömmar. Dom kan även sova när dom skriker och då är det viktigt att man inte väcker dom för då kommer dom ihåg att drömmen var otäck och det blir en mycket otrevlig upplevese för dom.Min dotter har gjort så från och till, men det var efter att dom tog upp det på föräldragruppen som jag visste hur man skall och inte skall göra.Så nu när hon har varit jätte ledsen så har vi tröstat henne försiktigt i sängen utan att lyfta upp henne utifall hon sover och drömmer.Vi tror gråten kan bero på tänder, för hon grinar mer när dom är på G.
    Ahaa det är såpass! Vi har försökt med att inte ta upp henne men det känns som det aldrig slutar. Det är nog antingen mardrömmar eller utvecklingen för hon blir lugn när hon får somna om bredvid mig , men i famnen passar det inte som sagt !
  • Sinne
    Läntandelavendel skrev 2010-03-06 23:44:43 följande:
    Fast det e väl ändå lättare än att ha det så jämt??(förstår vad du menar men var tvungen att inflika...)Lycka till!
    Joo absolut, det är ju egentligen ingenting mot för de som är vaken halva nätterna med sina barn. Jag vet själv hur det är , men nu när hon hade börjat sova så himla himla bra blir det ju tungt haha. Fast man ska inte klaga för mycket, jag får ju sova på nätterna iaf :)

Tack!
  • LindaMamman

Jag skulle just skriva en fråga då jag såg denna tråd, det är som om jag startat den själv!
    Vår 4 månaders har i ett par nätter nu vaknat och skrikit som en tok! Det är inte hunger-skrik, men om jag ger honom bröstet äter han ju och somnar - men är det rätt?
    I natt vaknade han efter 1½ timme och gallskrek. Jag tog upp honom men då skriker han nästan mer, det är som om han inte är vaken riktigt.

Jobbigt och man tycker ju så synd om honom!!!

Skönt att höra att det finns fler.

Svar på tråden 4-månaders vaknar och skriker/gråter?