• Ankianka79

Zanda betongpannor

Vet inte om detta är rätt ställe, men får försöka ändå.

Efterlyser Zanda betongpanna, tvåkupad, grå. På undersidan står det även 85 och ett S. Dessa takpannor tillverkas inte mer och det finns inga i reserv till vårt hus och nu behöver vi byta ut ett par trasiga. Är det någon som vet var man kan få tag i denna takpanna, eller är det någon som har några att sälja?

/Anki

• Svar på tråden Zanda betongpannor
  • Ullerull

Vi har sandapannor på vårt hus, dock orangea. Sandapannan tillverkas inte längre, vi hade sån tur att det fanns en hel hög extra som räckte till vårt nya brotak. MEN beijer bygg säljer företaget som "tog över" efter sandapannan. Vår färg fanns dock inte kvar. Jag minns inte vad märket heter, men finns iaf på beijer.

• Ankianka79

Tack för ditt svar! Ska kolla med Beijer.

• stemag

Hej,

ni kanske redan löst det men vill svara ändå då jag själv ska lägga om taket till sommaren och att hitta pannan med stort P har nog varit det svåraste i vår renovering av huset...

zandapannan tillverkas inte längre i Sverige men dock i Danmark...och i Norge men då med ngn form av sandblästring på (Moniers Rustikk) Jag tror att Zanda är den samma som Danmarks motsvarande panna B&S och/eller Danflock, gå in på monier.dk där kan du hitta lite info om den panna.

Om det nu är den pannan ni söker vill säga...så går den att beställa från Moniers närmaste återförsäljare och Monier i sin tur beställer från Danmark (det har har normalt inte återförsäljarna koll på varpå det kan vara bra att ringa och stämma av med Moniers svenska org). Normalt kan de då ta hem Danflock Protector men även de andra versionerna av Danflock går att ta hem men dock till en viss "extra" kostnad skulle jag tro. Lycka till. 

• Ullerull

Åå..tänk om vi vetat det för ett år sedan. Vi behövde få tag på två ändlock då vi byggde om bron. Vi löste det dock genom att "såga" lock från en panna, det fungerade jättebra. Hade ju varit MYCKET enklare med två färdiga dock. Men detta blev riktigt bra det också. Skickade ditt inlägg vidare till vår bygggubbe på byggaffären så han kanske kan hjälpa andra. Toppen!

Svar på tråden Zanda betongpannor